Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja kolektivni, tematski, likovni projekt 'Humanus Touristicus'. Otvorenje će biti upriličeno u subotu, 9. kolovoza u 20 sati, nakon čega će uslijediti čitanje poezije (kao dio programa susreta Šumskih pjesnika).
vrijeme: 09.08.2014.
mjesto: Grožnjan, Gradska galerija Fonticus
Humanus Touristicus, kolektivni, tematski, likovni projekt
Autori radova (vezani uz berlinsku likovnu scenu): Cristina Artola, Jovan Balov, Claudia Christann, Archi Galentz, Bojan Hocevar, Henrik Jacob, Pablo von Lichtenberg, Biljana Milkov, Birgit Schiemann,
Kustos projekta: Eugen Borkovsky
Inicijatori, suorganizatori: Jovan Balov & Bojan Hočevar
Opći predgovor:
Ovaj projekt bi trebao vizualnim problematiziranjem obraditi pojam / fenomen TURIZAM. Kustos projekta je s idejnom začetnicima projekta Jovanom Balov i Bojanom Hočevar i nekoliko autora obavio susret i razgovor o temi i realizaciji. Radove potpisuju autori koji su vezani uz berlinsku likovnu scenu. Kustos je dobio uvid u nešto više radova od izloženih. Izabrani su radovi u likovnom ili ne-likovnim materijalima i tehnikama, koji su mogli odgovoriti na temu. Pokazalo se da autori na nekoliko načina percipiraju zadatak. Neki se umjetnici usredotočuju na jedan rad. Dio autora predstavlja se manjim ciklusima, grupom radova / objekata koji, postavljeni na određeni način, čine cjelinu. Kao što nam je potrebno više nota za iskazivanje zvuka tijekom određenog vremenskog intervala, tako je autorima bilo potrebno nizanje podloga da bi izvijestili o doživljaju.
Pojam (turističkog) putovanja može inicirati, označavati više različitih odaziva u memoriji, ovisno o osobi koja propituje i koja je upitana. Putovanje obično ima duži ili kraći tijek, kojem prethode pripreme, a slijede nove situacije. Novovjeka varijanta može biti virtualno, cyber, putovanje web stranicama. Prema doslovnom tumačenju, pojam turizam podrazumijeva premještanje fizikusa osobe na neku drugu lokaciju iz razloga odmora, radoznalosti, ciljane promjene lokacije na neko vrijeme. Svi imamo iskustvo putovanja.
Za razliku od turističkog, specifično iskustvo donosi putovanje koje nema sigurnu povratnu kartu. Migracija sa ili bez asimilacije, privremena ili dugoročna, otvara područje kojemu je putovanje okosnica. U novoj situaciji, nakon prispijeća na odredište, nestaje osjećaj putovanja, a prevladava osjećaj dovijanja koji je znatno drugačiji od onog uz osiguran povratak. To više nije turizam ali ga unutar projekta nekoliko autora problematizira.
Poznajem ljude koji, kad im spomeneš turističko putovanje, odmahnu rukom uz komentar kako je to za njih suvišan štrapac. Priznajem, nikada ih nisam razumio. Kao ljubitelj putovanja koji radosno putuje, doživljavam putovanje uznemiren pred novim spoznajama, susretima, podnebljima. Već samo iskustvo uzlijetanja zrakoplova i doručka kod kuće a večere tisuće kilometara daleko izuzetno je. Drugačiji doživljaj izaziva dugo putovanje npr. vlakom, koji je udobniji od autobusa. Višesatno truckanje, npr. na željezničkoj relaciji Beč - Varšava, i promatranje okoline kroz prozor, poslije uznemirenosti unosi specifičan mir. Nakon određenog vremena ne možemo više čitati, ne možemo vizualno određivati detalje, ali se prepuštamo ritmu kotača i pogledu kroz prozor: prolasku okoline mimo nas.
Radove ovog projekta možemo podijeliti u tri osnovne grupe. U jednoj su autori koji direktno dotiču pojam fizičkog, turističkog putovanja sa svim posljedicama koje on izaziva kako na tijelo tako i na duh. Druga grupa odlikuje se problematiziranjem putovanja kroz osobni stav ili dojam. Ova grupa autora propituje intimno pojmovanje mijene koja i nije nužno vezana za promjenu okoline. Treća grupa problematizira ideju putovanja / turizma kroz diskurs tuđeg mogućeg dojma o fenomenu turizma ili o posljedicama koje on može izazvati.
Problem prihvaćanja, recepcije i percepcije radova autore ne opterećuje. Umjetnici se priklanjaju intimnom iskazu bez imperativa univerzalnosti. Kao i opće tendencije suvremenih likovnih strujanja, smisao doživljavanja i mijenjanja svijeta prenosi se na manje grupe, lokalnu situaciju, osobna promišljanja. I, već smo u suvremenosti jer imamo kod kojim ćemo prokomentirati projekt koji je pred nama: (alter) postmodernizam je pojam koji pokušava obuhvatiti nov način davanja smisla svijetu. Iako nedefiniran i rastezljiv termin, ipak, pokriva vrijeme i situaciju u kojoj živimo. Kriza vrijednosti, zamjena vrijednosti i sumnja u povijesno, reflektiraju se u umjetnosti mijenjanjem i nepoštivanjem uobičajenih pristupa, tehnika i plasmana umjetničkog predmeta. Odbacuje se privilegirani položaj tipično modernih pravaca i usmjerava pažnja na mnogostrukost stilova. Izostaje jednoobraznost i kulturalna centriranost. Naglasak je na različitostima i promjeni. Umjesto isključivo estetskog, postmodernizam poštuje instinktivno. Naglasak je na igri, a ne na pravilu.
Ideja je bila sastaviti kolektivnu izložbenu prezentaciju sa radovima koji obrađuju doživljaj, značenje, interpretaciju pojma. Ovisno o prispjelim radovima, iskristalizirao se projekt. Lokacija ovog susreta postaje Grožnjan, Grad umjetnika. Nadamo se da ćemo biti dobri domaćini (
Eugen Borkovsky, VII. 2014.)
Opširnije