U Zagrebu 1. prosinca počinje Filmološki festival-simpozij Filmske mutacije: peti festival nevidljivog filma. Festival će se sve do 4. prosinca održavati u kinu 'Tuškanac', Muzeju suvremene umjetnosti, na Akademiji dramske umjetnosti i na Akademiji likovnih umjetnosti. 5. i 6. prosinca festival seli u riječku Molekulu i Art-kino Croatia, a 12. i 13. prosinca u Ljubljanu, u Slovensku kinoteku.
vrijeme: 01.12.2011.
mjesto: Zagreb, Rijeka, Ljubljana
Program 5. festivala nevidljivog filma
Zagreb 1. - 4. 12. 2011.
Kino Tuškanac
Muzej suvremene umjetnosti
Akademija dramskih umjetnosti
Akademija likovih umjetnosti
Rijeka 5 - 6. 12. 2011.
Molekula
Art-kino Croatia
Ljubljana 12 - 13. 12. 2011.
Slovenska kinoteka
Glavni urednik i kustos ovogodišnjih Filmskih mutacija, francuski filmolog Raymond Bellour u tekstu predavanja 'Filmski gledatelj: jedinstveno sjećanje' govori o Sergeu Daneyju kao gledatelju koji nedostaje: 'Moramo uspostaviti moguće uvjete za toga gledatelja koji je danas, dvadeset godina kasnije postao manjina, ali još uvijek čeka na doživljaj.'
Kroz kustoske programe filmologa Raymonda Belloura i Patricea Rolleta te kustosice vizualnih umjetnosti Catherine David, čiji rad razvija Daneyjeva zapažanja s kraja 1980-ih i početka 1990-ih godina o mutaciji od projektora do parade slike-reklame, o razlikama između slike i vizuala, o kretanju filmskog gledatelja ispred nepokretnih slika, pokazat će se etičke točke gledanja i rada s filmskim slikama danas. Glavni gosti programa filmova, predavanja i simpozija su, uz Raymonda Belloura i Catherine David, redatelji Benoît Jacquot, José Luis Guerín, Pierre Léon i Toni D' Angela, urednik talijanskog filmološkog časopisa La Furia Umana, te slovenski filmolozi Jurij Meden (programski direktor Slovenske kinoteke) i Zdenko Vrdlovec koji je 2001. uredio jedinu antologiju Sergea Daneyja u regiji, pod naslovom 'Filmski spisi Serge Daney', u izdanju Slovenske kinoteke i s uvodnim tekstom Sinefilska etika.
Program predavanja Raymonda Belloura i José Luisa Guerína na Akademiji dramskih umjetnosti i Akademiji likovnih umjetnosti, razgovora i predstavljanja filmova u kinu 'Tuškanac' i Muzeju suvremene umjetnosti nastavit će se zajedno s gostima Raymondom Bellourom i Benoîtom Jacquotom s predavanjem Raymonda Belloura u organizaciji Drugog mora i filmskim programima u Art-kinu Croatia u Rijeci, a ovogodišnji program završava u Slovenskoj kinoteci s razgovorima i projekcijama novog filma Benoîta Jacquota' Duboko u šumi', o čijem je etičkom očištu pisao za 'Trafic' Raymond Bellour u tekstu 'Moć pogleda'.
Simpozij 'Etička točka filma. Filmski gledatelj' koji okuplja domaće i međunarodne filmologe i autore odvijat će se u subotu, 3. prosinca, od 11 do 14 sati, u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Simpozij 'Etička točka filma. Filmski gledatelj' bavit će se genezom suvremenog filmskog gledatelja, nesigurnim gledateljem našeg vremena (Bellourovim riječima) njegovom 'trećom fazom', nakon 1990-ih, od promjena koje su nastale u posljednjih dvadesetak godina u modusima filmskog obrazovanja, predstavljanja i prikazivanja u filmskom svijetu, ali i kod nas, o razlikama 'ovdje i tamo'. Kao polazišna točka programa poslužila su razmišljanja iz posljednjeg filmološkog eseja Sergea Daneyja 'Vožnja u Kapu', koji razvija ideju filmskog zazornog, etike prikazivanja i moralne točke filma, koja je bila i dio politike autora francuskog Novoga vala, kada su redatelji poput Rivettea, Godarda, Mouletta varirali etičko-estetičku dogmu moralnost je pitanje vožnje ili vožnja je pitanje morala.
Bogat filmski program Raymonda Belloura najavljuju naslovi njegovih programa'Strasna tijel ili program o pulsacijama, ekstremnim slikama ljubavi, o zazornom i 'Politike putovanja' ili program o politici, putovanju i filmu. U uvodima programa Raymond Bellour će govoriti o filmovima Benoîta Jacquota, Martina Arnolda, Stephena Dwoskina, Yervanta Gianikiana i Angele Ricchi Lucchi, Joséa Luisa Guerína i Jonasa Mekasa.
U programu Patricea Rolleta 'Serge Daney: izumitelj sineasta' su filmovi 'Marguerite Duras', posve nepoznatog nam redatelja i filmologa Jean-Claudea Biettea te film Hansa-Jürgena Syberberga, 'Theodor Hierneis, ili kako postati bivši kraljevski kuhar'. U okviru Filmskih mutacija bit će prikazan izuzetan filmski esej Biette Pierrea Léonea o nevidljivim filmovima Jean-Claude Biettea, kao i jedan Bietteov film 'Daleko od Manhattana'. Programi Catherine David posvećeni etici snimanja usredotočit će se na filmsku etiku Pedra Coste 'U Vandinoj sobi' i redatelja João Moreire Sallesa u filmu 'Santiago'.
Kao i svake godine bit će prikazano nekoliko povezanih arhivskih i suvremenih naslova, od filma 'Gospođica Oyu' Kenjija Mizoguchija (1951.) koji je izazvao Raymonda Belloura i Sergea Daneyja, utjecao na ideje o mizansceni francuske filmologije, kao i na Daneyjevu teoriju filmskih osjećaja, do najnovije provokacije Kena Jacobsa o spektaklu kasnog kapitalizma 'Amerika u ratu, domaće bojište': što je ujedno i premijera filma u 3D projekciji. Izvor:
HAVC, HFS