predstavljanje

Promocija edicije keramičkih tanjura Ede Murtića


vrijeme: 12.12.2015. 12,00
mjesto: Zagreb; Muzej za umjetnost i obrt, Trg maršala Tita 11

U sklopu izložbe 'Edo Murtić: Keramika', u subotu, 12. prosinca, u 12 sati, u Muzeju za umjetnost i obrt održava se promocija edicije keramičkih tanjura Ede Murtića, u produkciji Fondacije Murtić.

Izložba Edo Murtić: Keramika, otvorena u Muzeju za umjetnost i obrt do 3. siječnja 2016., uz predstavljanje opusa Ede Murtića u keramici, ima za cilj i promociju djelatnosti Fondacije Murtić. O razložnosti takvog pristupa svjedoče tekstovi eminentnih likovnih stručnjaka Branka Franceschija i Feđe Vukića, iz kojih donosimo izvatke (cjeloviti tekstovi u privitku):

„Dekadu nakon autorove smrti, brojni sačuvani predlošci iz različitih faza umjetnikovog stvaralaštva omogućuju da se njihovom realizacijom u ograničenim edicijama pod kontrolom Fondacije Murtić ova izražajna likovna osobnost i nadalje otkriva i konzumira, bez kompromitiranja njene umjetničke vrijednosti i vjerodostojnosti. Izrazitu partiju ovog segmenta Murtićevog opusa i djelatnosti Fondacije predstavljaju serije keramičkih tanjura…. standardiziranog promjera od 46 i 30 centimetara rješavao je izvedbom prepoznatljivih, češće apstraktnih, negoli figurativnih motiva…

Raznoliki likovni repertoar kojeg je pripremao za izvedbu keramičkih tanjura stoga predstavlja svojevrsni vizualni glosarij motiva koje je razvijao unutar slikarskog opusa. Zasnovan je na kontroliranoj gesti koja počinje i završava unutar zadanog formata. Boje su uvijek otvorene, snažnih valera, idealne za tehnički postupak separacije s izvorne skice i finalne produkcije u keramičkim bojama koje nakon pečenja vjerojatno najbolje dočaravaju ciljani intenzitet Murtićevog kolorita. Sam postupak izvedbe tanjura izvodi se u mjeri 1:1 u odnosu na predložak, tradicionalnim načinom u više postupaka što danas pod supervizijom Fondacije tehnički provode suradnici s kojima je Murtić 1998. godine iz tri motiva napravio prve edicije tanjura. Iako je većina skica za tanjure nastala između 1995. i 2000. godine, te je upravo na njima zasnovana recentna produkcija od osam motiva u velikom formatu i tri u manjem, arhiv Fondacije posjeduje i predloške iz 1978. godine koji nikad nisu bili izvedeni. Likovna ostavština Ede Murtića očito tek postaje predmetom dubinskog istraživanja, a njegova poslovična brzina i vehementna stvaralačka priroda pretpostavljaju bogat katalog predložaka namijenjenih različitim disciplinama primijenjenih umjetnosti. Duh velikog umjetnika živi i dalje“, piše Branko Franceschi.

„Tehnologija izrade keramičkih predmeta metaforički odgovara umjetnikovom (Murtićevom) senzibilitetu. Temperiranost boje i slikane forme nalaze analogiju u visokoj temperaturi peći gdje se aplikacija veže uz podlogu… Još je Josiah Wedgewood, osnivač znamenite i danas funkcionirajuće tvrtke, u proizvodnom procesu kakvog je uspostavio koncem osamnaestog stoljeća, razlikovao dva tipa radnika: "artists" i "designers". Ovime je imao namjeru uspostaviti održivi proces masovne proozvodnje ali i ustanoviti metodu stvaranja dodane vrijednosti, razlikovanjem dvaju tipova kreativnih ideja: funkcionalnih i simbolizirajućih intervencija u procesu industrijske proizvodnje. Na tragu svih kasnijih dvojbi oko relacije umjetnosti i dizajna moguće je danas sagledavati i opus Ede Murtića u domeni komornih keramičkih formata. Kako bi se stekao bolji uvid u ovu relaciju a time i finalnu valorizaciju Murtićeva funkcioniranja unutar te relacije, bit će potreban jedan cjelovitiji uvid u ukupnost ovog opusa, od medija plakata i ovitka knjige pa sve do keramike i prostornih intervencija”, piše Feđa Vukić.

(M.K., 11.12.2015)