Izložba skulptura Mladena Rajna, pod nazivom 'Aktovi', otvara se u četvrtak, 13. svibnja, u 19 sati, u galeriji Sunce, Zagreb. Radovi se mogu razgledati do 24. svibnja.
vrijeme: 13.05.2010. 19,00
mjesto: Zagreb; Galerija Sunce, Avenija Marina Držića 1
.jpg)
'U serijalu aktova, polazište Mladena Rajna je ženstvenost uprizorena kroz različite aspekte: od sugestivnosti gotovo votivnih figura, preko izrazite senzualnosti, do ljepote kanonskih proporcija. Iako forma ne napušta anatomsku zadanost, ona nije njome opterećena; aktovi su oslobođeni elemenata koji bi omeli jasno oblikovanje Rajnovog slojevitog likovnog govora. Interpretativna raznolikost nošena je različitim ritmovima ploha, načinima ulaženja skulpture u prostor, ali i bitnim promjenama tekstura površine čime se mijenjaju i njeni popratni efekti.
Skulpturama u metalu izduženih volumena, kako sam umjetnik naglašava, odaje počast Giacomettiju. Rajn ne iskušava elastičnost materijala do krajnjih granica, već se zaustavlja, imajući jasnu nakanu. Iako asocijacije na Giacomettija mogu sugerirati iskazivanje „bačenosti u svijet“, odsustvo esencijalnosti ili njeno propitivanje, Rajna ne zanima takav kontekst. Pri tome do izražaja dolazi njegov specifičan senzibilitet. On će svoje figure otvoriti, ne zarobivši pritom prostor u volumen. Izrazita izduženost ostavlja dojam prodiranja, zasijecanja u prostor, što je samo po sebi dramatično. Neravna tekstura površine neprekidno treperi, čineći nemirnom i siluetu, dodaje izduženom volumenu privid masivnosti - takva je obrada zahtijevala agresivnu metodu varenja. Figura se otvara pokretom, bilo da je to iskorak, sjedeći položaj ili gibanje ruku. Napokon, plohe koje često dobivaju prepoznatljive geometrijske oblike vrlo se artikulirano izmjenjuju, ponekad naglo uzdižu.
Posve drugačije interpretacije Rajn nam daje u drvenim skulpturama. Zaglađene, napete površine, po kojima prostor nesmetano klizi i blago se savija, dopuštaju tek lagana zasjenjenja. Sjajna površina odražava svjetlost i time dodatno zaokuplja prostor. Mekoća drveta posve dolazi do izražaja kako u ženskim tijelima ljepote klasičnih kanona, tako i u izduženim tijelima što asociraju na paleolitske ili neolitske idole plodnosti. Zanimljivošću se ističu obojene figure: Rajn u njima dolazi do granica anatomske zadanosti. Silueta kontinuirane valjkaste plohe tek naznačuje anatomiju. Oko nam zaokuplja elegantni način na koji je prostoru dozvoljeno obavijanje volumena - rezultat je profinjena estetika forme. Tekstura površine blago prošarana urezima, dodatno je razigrana nanosom pastelnog tona plave boje.
I dok se većina izduženih figura vertikalno probija u prostor, pojedine su dane kompaktnije. U ležećim figurama izrazita je senzualnost, iako bez pokušaja utišavanja 'težine' materijala - i ovdje mu Rajn dopušta osobnost. Plohe se dinamično izmjenjuju od oblih savijanja do oštrih kutova gdje izrazitu ulogu dobiva kontrast svjetlosti i sjene. Prostor je u dodiru s površinom neprekidno prisiljen mijenjati ritam - od zasijecanja mase u njega, puštanja da blago obujmi površinu, do uvlačenja u volumen.
U svojim interpretacijama, Rajn ženstvenost iščitava kroz njene klasične odrednice: ljepotu, senzualnost, atribute majčinstva. Odabrao ih je kao pogodne nositelje osobnog likovnoga govora, snažnog i slojevitog. Njegovo iščitavanje promatraču pruža uzbuđenje otkrivanja, jer Rajn je umjetnik neprekidno spreman na propitivanja u okviru figurativnog, inventivan na više razina, spreman pružiti zadovoljstvo kako u dojmu cjeline, tako i u detalju.' Gordana Kokanović-Krušelj