'Izdvajajući za publiciranje dvjestotinjak fotografija iz fototeke, što predstavlja reprezentativni uzorak u odnosu na njezin sveukupni opseg, pozivu trezvenoga dokumentariste i arhiviste pridružila sam i onaj zanesenog zaljubljenika u dobru fotografiju. Budući da ova publikacija govori o fotografskim bilježenjima i očitovanjima u okviru razvoja službe zaštite kulturne baštine, redoslijed fotografija u knjizi nastoji barem donekle pratiti linijski protok vremena, smjerajući pri tome da sučeljene fotografije, ili grupe njih, korespondiraju na osnovi tematske sukladnosti ili slične asocijativnosti.
Ova publikacija također predstavlja prvu retrospektivu fotografskih očitovanja unutar službe zaštite kulturne baštine, budući da su do sada nerijetko objavljivane fotografije iz fundusa fototeke bile u službi tek slikovnih priloga različitim stručnim temama i člancima. Drugim riječima, knjiga je osmišljena na način da tematsku okosnicu čini upravo fotografija, dok tekstualni dio funkcionira tek kao svojevrsni putokaz, smjernica unutar vremenskih i prostornih magičnih svjetova fotografije. I pridodajem, odabrane fotografije, osim što na svoj način pričaju o spomenicima kulture, odnosno kulturno-povijesnim cjelinama s pripadajućim im građevinama, crkvama, dvorcima i slično, ujedno nerijetko postaju društvenom retrospektivom i svojevrsnom sociološkom pozornicom.
Mnoge publicirane fotografije posjeduju izvorne negative, koji potvrđuju njihovu originalnost i vjerodostojnost. To je neophodno istaći kao paralelu suvremenom dobu, naročito razdoblju posljednja dva desetljeća, koje je obilježeno strelovitim tehnološkim razvitkom. Niti područje fotografije nije ostalo postrani, dapače: živimo u vremenu kada digitalna tehnologija uvelike pojednostavljuje proces nastanka fotografije, omasovljujući jednako javne fotografske zbirke kao i privatne kolekcije; kada fotografiranje i fotografija više ne predstavljaju posebnost u kojoj treba sudjelovati i na kojoj (pro)naći se pred-stavlja privilegiju i ponos.
Živimo, međutim, istodobno u vremenu kada promicatelji tehnoloških novina i blagodati nisu kadri pružiti egzaktan odgovor koliki je vijek trajanja arhiviranog digitalnog fotozapisa; štoviše, u vremenu kad je napredak tehnologije otvorio široku dostupnost i neslućene mogućnosti fotografske manipulacije, najozbiljnije ugrožavajući originalnost i autentičnost fotografije, konačno i entuzijastički pothvat arhiviranja. Nije istina da nas tradicija i prošlost ničemu ne uče, pa u službi uporno zagovaramo neophodnost analognog fotodokumentiranja!
Odabirući fotografije za ovu publikaciju nastojala sam izdvojiti one fotografije koje, dakako, fiksiraju povijesnu memoriju, ali u isti mah posjeduju određenu dozu empatije, emocije i ugode oku. One, koje zbilju, riječi su Vladimira Malekovića, pretvaraju u svojevrsnu metaforu - poeziju. Otuda, pored dokumentarnosti, iz spleta mnogih drugih sretnih okolnosti, podno slojevitog maška vremena, nerijetko proplamsaji njihovog začudnog šarma…' Sanja Grković
• Sanja Grković: 'Fotografija u službi zaštite kulturne baštine' (pdf)