Preskočite na glavni sadržaj

Predavanja i izložba 'Dizajn 07-12' u Splitu

Predavanja i izložba 'Dizajn 07-12' u Splitu
U sklopu proslave obljetnice 15. godina Umjetničke akademije u Splitu, u četvrtak, 6. prosinca, u 18 sati, u Galeriji Sveučilišne biblioteke na Kampusu, otvara se izložba studenata Odsjeka za dizajn vizualnih komunikacija - 'Dizajn 07-12'. U petak, 7. prosinca, održavaju se predavanja Valerije Barada, Erika van Bloklanda i Michaela Smytha.
vrijeme: 06.12.2012. 18,00
mjesto: Split; Galerija Sveučilišne biblioteke na Kampusu, Ruđera Boškovića 31 / Velika dvorana Umjetničke akademije
url: http://www.umas.hr
U sklopu izložbe, u petak, s početkom u 16 sati,u Velikoj dvorani Umjetničke akademije na Gripama, Glagoljaška bb, održati serija predavanja. Valerija Barada (Odjel za sociologiju Sveučilišta u Zadru) govoriti će o istraživanju o radnom iskustvu dizajnerica vizualnih komunikacija u Hrvatskoj, Erik van Blokland (Royal Academy of Art, Den Haag) pričati će o ulozi novih razvojnih alata u oblikovanju pisama, a Michael Smyth (Centre for Interaction Design, Edinburgh Napier University) govoriti će o tome što to čini grad 'pametnim', tj. o dizajnu interakcija i hibridnim gradovima budućnosti.

Biti će promovirane i dvije knjige u izdanju Odsjeka dizajn vizualnih komunikacija: Gerrit Noordzij: Potez: teorija pisanja i Dizajniranje novih medija – Dizajn i novi mediji – hrvatski kontekst (1995–2010) Ivice Mitrovića.

Odsjek za dizajn vizualnih komunikacija pokrenut je 1997. godine, paralelno s osnivanjem Umjetničke akademije u Splitu. Program i obrazovni pristup Odsjeka je primarno orijentiran na kontekstualizaciju dizajnerskog rada u širi medijski, društveni i kulturni kontekst. Stoga se i u značajnom broju studentskih radova iščitava naglasak na društvenoj osviještenosti i angažmanu. Nastavni sadržaji preddiplomkog i diplomskog programa uključuju široki raspon specijalizacija, od ilustracije, plakata, vizualnog identiteta, layouta, ambalaže, informacijskog dizajna do oblikovanja pisma i dizajna interakcija.

Fleksibilnost programa i nastave pridonijela je kontinuiranom održavanju radionica s domaćim i međunarodnim voditeljima i voditeljicama te velikom broju gostovanja predavača i predavačica. Tako je, između ostalog, 2002. godine organizirana konferencija posvećena dizajnerskoj izobrazbi, uz sudjelovanje niza međunarodno istaknutih predavača i predavačica, kao i okrugli stol o stanju dizajnerske izobrazbe u Hrvatskoj, a 2004. godine održana je velika ljetna škola dizajna interakcija “Convivio Summer School – Communities in Transition”. Od 2007. godine na Odsjeku se redovito održavaju međunarodne radionice dizajna interakcija. Studenti i studentice Odsjeka nagrađivani su brojnim nagradama na domaćim i međunarodnim izložbama i natjecanjima.

Predavanja i predavači/predavačice
Valerija Barada: 'Dizajnerice vizualnih komunikacija u Hrvatskoj: od kreativnosti do rutine i natrag'
 
Predavanje se bavi odnosom kreativnosti i rutine na primjeru orodnjenog rada u profesiji dizajna u Hrvatskoj. Iskustvo rada žena posebno je osjetljivo na promjene između kreativnog i rutiniziranog rada, koji se razlikuju prema fleksibilnosti mjesta i vremena rada. Budući da je ženska svakodnevica istovremeno određena profesionalnom pozicijom, ali i – često tradicionalnim – rodnim ulogama, rutinizirani rad omogućava lakše usklađivanje radnih i rodnih uloga. U kreativnom radu, zbog zahtjeva fleksibilnosti, privatno i radno vrijeme implodira u neprekinuti niz obavljanja raznovrsnih zadataka. Predavanje se temelji na empirijskom materijalu dobivenom metodom intervjua s dizajnericama vizualnih komunikacija u šest hrvatskih gradova.

Dr. sc. Valerija Barada viša je asistentica na Odjelu za sociologiju Sveučilišta u Zadru. U svom se znanstvenom radu bavi položajem žena u društvu koji je povezan s promjenama rada i profesija. Specifičan fokus njenog rada jest žensko iskustvo rada u području dizajna vizualnih komunikacija u Hrvatskoj. Voditeljica je podružnice Hrvatskog sociološkog društva u Zadru, a izlagala je na više domaćih i međunarodnih skupova. Samostalno je objavila više tekstova, dok je suautorica nekoliko istraživačkih studija i priručnika. Na istraživačkim projektima i programima obrazovanja za rodnu jednakost surađuje s nekoliko feminističkih ženskih nevladinih udruga.

Erik van Blokland:  'Alati i pismo: odnosi između razvojnih alata, oblikovanja pisma i oblika slova'
Erik van Blokland (1976), nizozemski grafički dizajner ujedno je i profesor na Kraljevskoj umjetničkoj akademiji u Nizozemskoj (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten – KABK, Den Haag). Autor je legandarnih obitelji pisama poput Beowolf, Trixie, Eames te mnogih drugih. Značajan je i njegov rad na programskim alatima za produkciju fontova Superpolator i Robofab. Suosnivač je postdiplomskog studija iz područja oblikovanja pisama Type and Media na navedenoj instituciji, koji ubrzo nakon osnutka postaje najutjecajnije mjesto edukacije u području oblikovanja pisma i tipografije općenito. Zajedno sa Just van Rossumom tvori Letterror (www.letterror.com).

Michael Smyth: 'Što to čini grad ‘pametnim’? Dizajn interakcija i hibridni grad budućnosti'
U kontekstu rastuće urbanizacije, dizajn interakcija postaje istraživačko područje od izrazite važnosti. Naime, gradska populacija trenutno je u stanju ubrzanog mijenjanja. Konurbacije (šira metropolitanska područja) ubrzano postaju hibridi fizičkog okoliša i digitalne sfere podataka. Značajno istraživačko pitanje danas postaje; kako ćemo se mi, kao fizička bića, povezivati s ovim rastućim protokom podataka u našim gradovima, kako ćemo ih interpretirati te kako ćemo im se prilagoditi. Predavanje će razmotriti kritički dizajn u kontekstu tehnološki proširenog urbanog okoliša, s posebnim naglaskom na ljudske aktivnosti, iskustva i ponašanja koja se javljaju unutar takvog okoliša. Također će se razmotriti što zapravo grad čini “pametnim”.

Dr. sc. Michael Smyth je nastavnik na Centru za dizajn interakcija, Sveučilišta Napier u Edinburgu. Od 1987. godine radi na područjima interakcije čovjeka i računala i dizajna interakcija, te tijekom tog perioda objavljuje više od pedesetak znanstvenih i stručnih članaka u recenziranim časopisima, knjigama i zbornicima. Osim toga realizirao je interaktivne instalacije koje su bile postavljene kao popratni sadržaj na međunarodnim konferencijama te festivalima suvremene umjetnosti i dizajna. U suradnji s Paul Rodgersom, izdao je knjigu Digital Blur: kreativna praksa na granicama arhitekture, dizajna i umjetnosti. Tijekom 2013. i 2014. godine obavljati će funkciju glavnog koordinatora pri FP7 europskom projektu “UrbanlxD”. Projekt će istraživati kako dizajnirati interakcije ljudi unutar umreženog grada.
 
Knjige;
Gerrit Noordzij: Potez, teorija pisanja (hrvatsko izdanje knjige The Stroke: Theory of Writing)
Nakon engleskog prijevoda The Stroke: theory of writing iz 2005, imamo i izdanje pod nazivom Potez: teorija pisanja. Nizozemski grafički dizajner Gerrit Noordzij (rođen 1931.) posljednjih je nekoliko desetljeća vjerojatno najutjecajnija osoba u području oblikovanja pisma. Njegov obrazovni rad na Kraljevskoj umjetničkoj akademiji u Nizozemskoj (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten – KABK) posebno je impresivan. Počeo je predavati 1960. a u svom djelovanju na njoj, posebno kao pročelnik katedre za tipografiju od 1970. do 1990, odgojio je veliki broj vrhunskih dizajnera koji su danas među vodećim ličnostima svjetske tipografske scene. Hrvatsko izdanje bitan je doprinos domaćoj dizajnerskoj sceni – sada će se Noordzijeve metode još lakše i jednostavnije približiti hrvatskim dizajnericama i dizajnerima, bilo da se radi o dizajnerima s interesom u području oblikovanja pisma i tipografije ili grafičkim dizajnerima u najširem smislu. Ova knjiga, kojom započinje i izdavačko djelovanje odsjeka Dizajna vizualnih komunikacija UMAS, podjednako je namijenjena studentima koji tek ulaze u to područje kao i profesionalcima koji žele proširiti svoja znanja u ovoj ključnoj grani grafičkog dizajna. Radi se o djelu koje će zasigurno ubrzati i značajno utjecati na napredak tipografske teorije i prakse na ovim prostorima.

Knjigu će predstaviti Erik van Blokland (Royal Academy of Art, Den Haag) i Nikola Đurek (DVK/UMAS).
 
Ivica Mitrović: Dizajniranje novih medija – Dizajn i novi mediji – hrvatski kontekst (1995–2010)
Knjiga predstavlja istraživanje koje se proteklih nekoliko godina bavi novim medijima u kontekstu hrvatske dizajnerske scene. Intencija istraživanja bila jasnije profilirati hrvatsku dizajnersku praksu u kontekstu novomedijskog prostora. Primarni fokus istraživanja nije bilo kronološko i sveobuhvatno bilježenje povijesti dizajnerskog rada, već sagledavanje ove specifične dizajnerske prakse, od njezina početka sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća do kraja 2010. godine, na primjerima reprezentativnih odabranih projekata. Osim web sjedišta, u knjizi su zastupljeni i ostali radovi koji spadaju u područje novih medija: projekti koji izlaze izvan web preglednika, te oni koji se odmiču od samog računala. Obuhvaćena su računalna sučelja, aplikacije i igre te robotika i interaktivne instalacije. Razvoj dizajna u području novih medija u hrvatskom kontekstu promatran je u tri glavne faze, koje nisu nužno u odnosu linearnog vremenskog slijeda, već se isprepleću na rubovima, tj. odvijaju katkad istovremeno.

O knjizi će govoriti autor Ivica Mitrović (DVK/UMAS), Michael Smyth (Centre for Interaction Design, Edinburgh Napier University) i Dejan Kršić (DVK/UMAS).