U sklopu programa 'Kratki utorak' zagrebačkog kina Tuškanac, koji će se održati 10. lipnja, prikazat će se ponajbolji filmovi iz bogate povijesti filmskog festivala u Oberhausenu, među ostalim nagrađivani radovi Jeana-Pierrea Jeuneta, Jana Švankmajera, Mikea Millsa, Waleriana Borowczyka, Zbigniewa Rybczyńskog i Karpa Godine. Ulaz je besplatan!
vrijeme: 10.06.2014. od 18 h
mjesto: Zagreb; Kino Tuškanac, Tuškanac 1
Filmski festival u Oberhausenu najstariji je, i uz onaj u Clermont-Ferrandu, najznačajniji festival na svijetu posvećen isključivo kratkometražnim uratcima. Festival traje još od 1954., a krajem pedesetih dobio je i arhiv koji prikuplja sve nagrađivane filmove kroz godine, pa danas ima više od 1800 naslova, izvijestio je Hrvatski filmski savez.
Tuškanački "Kratki utorak" donosi tri od pet programa najboljih filmova iz povijesti festivala koji su pripremljeni u povodu proslave njegove 60. godišnjice održavanja. Programe je sastavio direktor festivalskog arhiva Carsten Spicher.
Prvi od njih nazvan je "'Put prema susjedu", što je dugo bio slogan festivala, a predstavlja blok filmova "'Latinoameričko iskustvo" fokusiranih na društveno-političku situaciju u tim zemljama, ukazujući na siromaštvo i američki imperijalizam. Heynowski i Scheumann slučajno su svjedočili napadu na Salvadora Allendea u Santiagu i napravili dokumentarni film o tome, a gotovo nepoznato remek-djelo "Tajna formula" Rubena Gameza označava rođenje prave umjetnički izazovne eksperimentalne kinematografije u Meksiku.
Drugi program "Nadrealna animacija" obuhvaća sedam višestruko nagrađivanih animiranih filmova u kojima autori zauzimaju jasan politički stav, a skloni su nadrealnom izričaju. Mnogi od tih radova imaju status klasika, pogotovo oni Borowczyka ("Igre anđela"), Švankmajera ("Smrt staljinizma u Češkoj"), Szczechura ("Hobi") i Rybczynskog ("Tango", dobitnik Oscara 1982.).
Od manje poznatih autora program otvara Helmut Herbst koji prvi put dotiče neke važne kontinuitete u njemačkoj povijesti, osobito one vezane uz Hitlerov fašizam i poslijeratno zapadnonjemačko društvo, a tu je i Suzan Pitt, koja je s filmom "Šparoga" na revolucionaran način ušla u svijet ženske psihologije u SAD-u tijekom sedamdesetih. Na inzistiranje Davida Lyncha taj se film u kinima puštao kao uvod u njegov "Eraserhead".
Pop i politika kao dvije konstante u povijesti festivala u Oberhausenu u središtu su trećeg programa, koji započinje filmom Jeana Hermana "Parada Twista", a u kojem autor radikalnom montažom kombinira slike koncentracijskih logora s ljudima koji plešu twist. Jedan od najupečatljivijih dokumenata utjecaja pop kulture na istočnu Europu je "Gratinirani mozak Pupilije Ferkeverk" Karpa Godine, u kojem vrijeme i radnja besciljno lunjaju uz glasnu muzičku podlogu. Bit će tu i "Arhitektura uvjeravanja" Mikea Millsa, praćena glazbom grupe Air, čije je najpoznatije spotove on režirao.
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s The Oberhausen Film Archiveom i Slovenskom kinotekom, a ulaz na njega je besplatan. Filmovi se prikazuju s 35mm filmskih kopija, na engleskom su ili imaju engleske titlove. (Hina)