U nedjelju, 8. siječnja, u Bazilici Srca Isusova u Zagrebu, s početkom u 20 sati, održat će se posljednji, sedamnaesti u nizu koncerata posvećenih integralnom opusu za orgulje Johanna Sebastiana Bacha. Koncertom pod nazivom Misterij Božića mladi orguljaši Ante Knešaurek i Pavao Mašić predstavit će izbor skladbi tradicionalno vezanih za uprizorenje božićnog otajstva. Ulaz je slobodan!
vrijeme: 08.01.2012. u 20 sati
mjesto: Zagreb, Bazilika Srca Isusova, Palmotićeva 33
Božićni repertoar kojim se opraštamo od ovog ciklusa još je jedna prigoda da se prisjetimo kako je Bach rukom iskusnog majstora misterij Božića znao sažeti u izražajem bogate skice, kakve susrećemo u mnogim zbirkama koralnih preludija. Izbor od dvadesetak kratkih koralnih preludija iz zbirke Orgelbüchlein i rukopisa J. Ph. Kirnbergera iz 1760.g. na najbolji način svjedoči kako je intenzitet izraza ovih koralnih preludija gotovo obrnuto proporcionalan njihovoj duljini - unatoč kratkoći forme i jednostavnosti tehničkih sredstava, u ovim je koralnim minijaturama postignut maksimalno koncentriran estetski izraz. Ugođaj božićnog otajstva prisutan je i u Pastorelli, BWV 590, skladbi jedinstvenoj u Bachovom opusu, zapravo nizu pastoralnih sličica, a božićni predznak veže se i uz Preludij i fugu u C-duru, BWV 547, čija oba stavka dijele mnoga zajednička obilježja, pri čemu u gestama preludija naslućujemo citat božićne Kantate br.65, a u temi fuge prepoznajemo parafrazu koralnog napjeva Allein Gott in der Höh' sei Ehr'. Po pitanju kompozicijsko-tehničkih postupaka možda najkompleksnije djelo među onima božićne i uopće koralne provenijencije svakako su Kanonske varijacije na božićnu pjesmu Von Himmel hoch, da komm ich her, BWV 769, djelo koje je Bach skladao i tiskao kao svojevrsnu ulaznicu u Mizlerovo Društvo za glazbene znanosti, lajpciško društvo intelektualaca, matematičara i glazbenika. U svakoj od pet varijacija dosljedno je provedena striktna tehnika kanona, svaki put uz drugi specifični interval čime se postavlja dodatni izazov za skladatelja, dočim tako nametnuta disciplina skladanja ni u kom trenutku ne utječe na njegovu kreativnost, pa smo svjedoci sve složenijih obrada izvornog napjeva koje u kumulativnom slijedu doživljavaju vrhunac u posljednjoj varijaciji. Zaključni taktovi predstavljaju tako vrhunac kanonske discipline, u kojima Bach majstorski kombinira sva četiri stiha originalnog napjeva istovremeno (!), te im pridružuje i motiv B-A-C-H skriven u unutarnjim glasovima, čime zapravo potpisuje vlastiti uradak slično likovnim umjetnicima. Bachovim imenom tako završavamo ovaj opsežni ciklus, te ujedno zahvaljujemo svima koji su nas tijekom posljednje dvije godine podržavali u integralnoj prezentaciji Bachova orguljskog opusa koji spada među najopsežnije i najkompleksnije u čitavom orguljskom repertoaru.
Izmjenjujući se za velikim orguljama Bazilike Srca Isusova, nastupit će mladi hrvatski orguljaši Ante Knešaurek i Pavao Mašić, koji su ujedno i autorski osmislili ovaj ambiciozni projekt, zahvaljujući kojem hrvatska publika po prvi puta ima prilike čuti Bachov opus u njegovom integralnom obliku.
•
Programska knjižica