U Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu, u petak, 19. prosinca, s početkom u 20 sati, otvara se skupna izložba 'Linija krize ili kriza crte', koju će predstaviti kustos projekta Eugen Borkovsky.
vrijeme: 19.12.2014. 20,00
mjesto: Grožnjan; Gradska galerija Fonticus
Autori: Silvio Balija, David Belas, Igor Blagonić, Matjaž Borovničar, Darko Brajkovic Njapo, Burul Vedran, Nikolina Butorac, Gala Čaki, Valentino Cappellari, Tajči Čekada, Samir Cerić Kovačević, Slađan Dragojević, Bogomir Duzbaba, Fernando, Goran Gromsky Skorup, Burhan Hadžialjević, Đeko Hodžić, Tomislav Hršak, Slavica Isovska, Pamela Ivanković, Vladimir Janušić, Silvana Konjevoda, Jelena Kovačić, Edvard Kužina, Gordana Kužina, Miranda Legović, Lovorka Lukani, Josip Madračević, Milan Marin, Slavica Marin, Klavdija Marušič, Mirjana Matić, Josip Mijić, Antonio Mitkovski, MP ART (Sidjanin/Budzarov), Vera Muzić, Renata Papišta, Ranko Pavić, Tereza Pavlović, Iva Pevalek, Blaž Pirnat, Iris Poljan, Relja Rajković, Aleksandra Rotar, Edita Sentić, Krunislav Stojanovski, Damir Stojnić, Goranka Supin, Mirna Sišul, Irena Škrinjar, Luiza Štokovac, Noel Šuran, Šimun Tolić, Claudio Ugussi, Urša Valič, Eugen Varzić, Igor Vasiljev, Ivona Verbanac, Ana Vrtačnik, Roberta Weissman Nagy, Andrej Zbašnik, Martin Zelenko
Polazna ideja bila je sastaviti kolektivnu izložbu s radovima koji obrađuju doživljaj, značenje, interpretaciju pojma LINIJA/CRTA. Autori su unaprijed opskrbljeni Inicijalnim tekstom u kojem su bile ponuđene neke od mogućih polaznica za tematiziranje. Od autora su se očekivali radovi u likovnom ili ne-likovnim materijalima i sredstvima, koji dodiruju temu. Linija/crta je likovni element, ali ima i mnogo drugih konotacija. Ovisno o prispjelim i izabranim radovima, iskristalizirao se projekt. Morao bi se mijenjati naslov koji bi mogao glasiti: 'Linija krize ili kriza crte/La linea della crisi o la crisi del tratto'. Inicijator i kustos projekta se nada da je izložba za ovu prigodu nastalih radova zanimljiva po recentnom tematiziranju teme i vremena u kojem projekt nastaje.
Sama bit umjetničkog oblikovanja nosi u svojoj osnovi liniju/crtu, od premise, pravcem izvedbe ka rezultatu. Svi predstavljeni radovi dodiruju zadani pojam. Kod selekcije prednost su imali radovi koji ga problematiziraju. Dogodio se širok raspon doživljaja, viđenja pa time i interpretacije. Autori različitih generacija su svojim radovima hrabro i drsko komentirali stanje današnjice. Dio radova bavi se sažimanjem tokova događanja, uspoređivanjem energetskih sustava, odobravanjem, kritiziranjem, komentiranjem recentnog povijesnog trenutka. Pokazuje se da umjetnici često prije promišljanja filozofa, fizičara i teoretičara relevantno ocjenjuju vrijeme u kojem žive i rade. Neki radovi izabrani za predstavljanje iznose na vidjelo oprečne pojmove, predmete, stanja.
Neki umjetnici su usmjereni na pojavnost ili propitivanje osobne situacije ili stanja koja mogu biti različita u odnosu na uvriježeno. Nekoliko autora se bavi eksperimentiranjem vizualnih pojavnosti oblika i boja. Za razliku od autora kojima se linija spontano dogodila, neki autori pojam prezentiraju jednostavno uporabom nekog oštrog likovnog materijala kojim (crtežom) oblikuju motiv. Tu su kombinacije crteža/linija koje se značajno oslanjaju na tonove podloga. Posebnu grupu predstavljaju radovi koji se poigravaju ili obznanjuju moguće (pseudo) znanstvene spoznaje i obrađuju prikrivene sustave moći. Zamjećivanje i bilježenje detalja koji lociraju crtu/liniju kao znatni segment karakterizira dio radova. Zastupljeno je bilježenje ponašanja tragova koje čine udubine, uzvisine ili rezovi u materijalu. Nekoliko autora bilježi ili čini biološko-ekološke eksperimentalne situacije unutar sadašnjosti, osobno. Arhitektura, kao motiv za istraživanje pojavnosti i uočljivosti linije, privlači nekoliko umjetnika. Pokazuje se da su u projektu vizualno obrađene situacije najčešće urbane i socijalno obojene. Raspon promišljanja ogleda se i u zastupljenim tehnologijama. Prisutno je slikarstvo, crtež, grafika, skulptura, instalacije, keramika, video, fotografija i najrazličitije mogućnosti iskaza kombiniranim tehnikama.. Eugen Borkovsky