Premijera drame 'Leda' Miroslava Krleže, u režiji Borisa Svrtana, na programu je, u petak, 14. siječnja, u kazalištu Gavella. Pretpremijera se organizira u četvrtak, 13. siječnja.
vrijeme: 14.01.2011.
mjesto: Zagreb; Gradsko kazalište Gavella, Frankopanska 8-10
'Ne može, dakle, biti dobre drame bez unutarnjeg psihološkog volumena, kao glazbala, i dobrog glumca, kao svirača koji na tom glazbalu svira. ...ja sam se odlučio da pišem dijaloge... s namjerom da unutarnji naboj psihološke napetosti raspnem do što jačeg sudara, a te sudare da što bliže primaknem odrazu naše stvarnosti.', zapisao je Krleža u knjizi 'Moj obračun s njima', na tim postavkama oblikujući i jednu od triju drama iz 'Glembajevskog ciklusa', 'Ledu'.
Podnaslovljena kao 'komedija jedne karnevalske noći', 'Leda' kao da izmiče onima koji ju žele žanrovski odrediti, iz salonske drame bježeći u 'ljubavnu igru', a odatle u ironičnu melodramu. Sva ta određenja mogu se doimati bliskima, no činjenica je da je riječ o tekstu koji je nemalo puta ostao scenski nedočitan, uskraćujući nam na pozornici sve ono čime s papira tako zaigrano i mudro progovara. Razlog za to možda treba potražiti u činjenici da je seciranje intime i rasklapanje mehanizama međuljudskih odnosa u 'Ledi' izvršeno 'konverzacijski neobavezno', što je tek forma. Jer egzistencijalna tjeskoba koju u sebi nose likovi ove drame zastrašujuće je duboka, dok je njihova 'nepodnošljiva lakoća postojanja' toliko suvremena da imamo dojam kao da smo zakoračili u tekst nastao sada, u vakuumu početka 21. stoljeća.
Boris Svrtan donedavno je bio jedan od najistaknutijih članova ansambla teatra u Frankopanskoj, odakle je otišao na Akademiju dramske umjetnosti, gdje danas radi kao profesor, usporedno se otisnuvši i prema redateljskim vodama. Predstava 'Metastaze' kazališta Kerempuh, gdje je potpisao režiju i dramatizaciju, osvojila je nekolicinu nagrada, predstavivši ga kao autora kojeg ponajprije zanima - očekivano - glumac. A 'Leda' je, kad joj raščistimo naslage nastale spomenutim 'žanrovskim dvojbama' i pitanjima kako joj pristupiti, nesumnjivo glumački komad, blistavo napisanih dijaloga, intrigantnih situacija, višeznačnih odnosa... '...ništa što se može dogoditi između jednog muškarca i jedne žene nije tako važno te bi o tome trebalo naročito razbijati glavu.', progovara Krleža kroz usta jednog od svojih likova, cjelinom drame nam poručujući upravo suprotno te pozivajući izvođače i gledatelje da se pronađu u gustom tkanju koje im je, inteligentno i maštovito, istkao.
Redatelj: Boris Svrtan
Scenograf: Miljenko Sekulić
Kostimograf: Leo Kulaš
Koreografkinja: Mirjana Preis
Oblikovatelj svjetla: Zdravko Stolnik
Suradnik za govor: Tomislav Rališ
Izbor glazbe: Boris Svrtan
Klavir i aranžman: Petra Svrtan
Pomoćnik scenografa: Davor Prah
Igraju: Ozren Grabarić, Janko Rakoš, Bojana Gregorić Vejzović, Franjo Dijak, Jelena Miholjević, Mirela Videk, Damjan Sabolić Novaković, Marko Gudelj