Preskočite na glavni sadržaj

'Kozmogonija' Vice Tomasovića u Dubrovniku

U subotu, 12. ožujka, s početkom u 19 sati, u Galeriji Flora u Dubrovniku, otvara se izložba 'Kozmogonija' Vice Tomasovića. Radove je moguće razgledati do 24. ožujka.
vrijeme: 12.03.2016.
mjesto: Dubrovnik; Galerija Flora, Šetaliste Kralja Zvonimira
Upoznavanje s opusom Vice Tomasovića je poput fantazmagorične lekcije iz biologije kakvog paralelnog univerzuma. Tomasovićeva kozmogonijska priča nema početak ni kraj (što sugerira sam naslov), promatrači se susreću s eksplozijom bića koja im vizualno opterećuju očni živac te ih pritom uvlače u prikaz gdje se pogled brzo izgubi u primordijalnom moru tijela i detalja.

Autor se kontinuirano bavi tematikom nastanka i razvoja života, što je razvidno usporedimo li ciklus Iz Ničega/Ex Nihilo sa ciklusom Prava povijest svijeta u kojem autor preispituje kakav bi evolucijski tijek život imao kada bismo životinjsko zamijenili biljnim, što rezultira u humanoidnim bićima nazvanim Homo Herbe.

U Ex Nihilu se pak zadržava na životinjskim verzijama potencijalnih alternativno-evolucijskih aktera, dok se u svom posljednjem radu, kojeg premijerno izlaže na dubrovačkoj izložbi, "najviše" popeo na evolucijskoj ljestvici te, među ostalim, prikazao niz humanoidnih figura. Glavna odlika Ex Nihila III jest, dosljedno dosadašnjim radovima iz ciklusa, disperzija života na neodređenim monokromnim pozadinama.

Eksplozija likova, koji kao da se šire iz kakve komprimirane jezgre te postizanje dinamičnosti njihovim dijagonalnim pozicioniranjem, rezultira u vibrantnom horror vacui prikazu impresivnih dimenzija. Osim činjenice da se Tomasovićevi akrili na platnu moraju pogledati uživo da bi se njihov opseg doživio u potpunosti, važno je napomenuti da je Ex Nihilo III rekomponibilna slika. Naime, dva platna funkcioniraju kao cjelina neovisno na kojoj su strani pozicionirani u datom trenutku. Prema tome rad – kao i naslikane figure – ima potencijal bezbrojne reprodukcije u svim smjerovima i ulaženja u sferu ornamenta.

Indikativno za ovaj konkretan rad je restriktivniji kolorit, odnosno nedostatak istoga, što ne nalazimo u ostatku Tomasovićeva opusa. Iako je "napad na očni živac" još uvijek uvelike prisutan, prikaz ipak odiše svojevrsnom harmonijom.

Osim već spomenutog srednjovjekovnog straha od praznog prostora, u Tomasovićevom rukopisu možemo iščitati niz svjesnih ili nesvjesnih utjecaja. Referenca na Hieronymusa Boscha je nezaobilazna, no može se ići i korak dalje. Od organskih sugestija Ordana Petlevskog – koje kod Tomasovića nalazimo na većoj skali – do znanstveno-fantastičnih trenutaka H. R. Gigera, Tomasovićeva platna nam u svojim tisućama likova svakim ponovnim gledanjem otkrivaju nešto novo. Oslanjanje na nadrealizam iz ranijih radova svakako je još uvijek prisutno – ništavilo Yvesa Tanguya i basnoslovni likovi Maxa Ernsta također pronalaze svoje mjesto u autorovom imaginariju.

Kako Tomasovićevi likovi evoluiraju u nepredvidivim smjerovima svakim novim radom, tako je na nama pratiti tijek razvoja ovog autora; alkemičara koji će nas zasigurno još dugo intrigirati svojim alternativnim svjetovima. Lana Beović

Vice Tomasović rođen je 1986. u Splitu. Nakon završene opće gimnazije u Omišu, upisuje se na Umjetničku akademiju Sveučilišta u Splitu, smjer likovna kultura, gdje diplomira 2009. godine. Organizator je Almissa Open Air festivala suvremene umjetnosti u Omišu, a od 2015. predsjednik je Hrvatske Udruge Likovnih Umjetnika ( HULU ) u Splitu. Radi slike, skulpture, performanse i instalacije, te je izlagao na više samostalnih i skupnih izložbi.