U utorak, 13. lipnja, u 20 sati, u kinu 'Tuškanac' u Zagrebu prikazat će se sedam u Europi rijetko prikazivanih filmova kultnog američkog slikara i filmaša Jamesa Herberta.
vrijeme: 13.06.2017. 20 h
mjesto: Zagreb; Kino Tuškanac, Tuškanac 1
Herbertov primarni umjetnički postupak je onaj tzv. refotografije. On snima svoj originalni materijal koristeći samo prirodno svjetlo u scenama u eksterijeru, kao i dostupno svjetlo u scenama u interijeru, da bi razvijeni film kasnije projicirao na bijelu površinu jednu po jednu sličicu. Njega ponovo snima često koristeći vertikalno i horizontalno panoramiranje, kao i zoom, izolirajući određeni dio slike ili snimajući ju u totalu. Lawrence Kardish, kustos filmskog programa u njujorškoj MOMA-i jednom je napisao da 'kad Herbertova kamera refotografira, ne samo da miluje mišiće i obline aktera u njegovim filmovima nego također 'udaljuje tjelesnost'. Na taj način stvara dojam uznemirujuće ambivalencije, svojevrsne transcendentalne nostalgije, inače neprisutne u američkom filmu.'
Bez ikakve sumnje James Herbert spada u imaginarnu 'Kuću slavnih' američkih nezavisnih filmaša 20. stoljeća. Imao je mnoštvo samostalnih i grupnih projekcija svojih radova od 1970-ih naovamo, uglavnom u SAD-u, a zaslužio je i mnoge velike umjetničke grantove. Njegovi filmovi su u kolekcijama institucija kao što su Centre George Pompidou u Parizu, MOMA u New Yorku, The Walker Art Center u Minneapolisu i Akademija filmskih umjetnosti i znanosti (AMPAS) u Los Angelesu, ali što je možda i zanimljivije u privatnim kolekcijama ljudi kao što su Martin Scorsese, Stan Brakhage (koji je bio jedan od njegovih profesora), Bruce Weber, Gus van Sant, Larry Clark, Elton John i Sebastiao Salgado.
On je bivši profesor umjetnosti Michaelu Stipeu, dok je ovaj studirao na University of Georgia u Athensu, u ovim krajevima svijeta najpoznatiji je po mnoštvu videospotova koje je napravio za bend svoga učenika - R.E.M., između ostaloga za pjesme 'Low' i 'It's the End of the World As We Know It (And I Feel Fine)'. No, on je također od kasnih 60-ih, pa sve do kraja prošlog stoljeća snimio seriju sjajnih kratkih (ali i dugometražnih) filmova, većinom visoko stiliziranih studija lijepih golih mladih heteroseksualnih parova koji izmjenjuju nježnosti u raspadajućem okruženju američkog Juga.
Ovaj program u Zagreb orgniazira se u suradnji s festivalom kratkog filma u Oberhausenu, a predstavit će ga direktor tamošnjeg arhiva Carsten Spicher, koji o filmovima Jamesa Herberta kaže sljedeće: 'Oni plešu na razmeđi voajerističke atrakcije (mladi parovi u njima često vode ljubav ispred kamere) i refleksije, istražuju krhkost ljudskog tijela, koristeći u prvom redu svjetlo i teksturu, tako demonstrirajući autorovu sklonost ka reinterpretaciji tijela pomoću fotografije.'
Ova zagrebačka mini retrospektiva kronološki prati Herbertov autorski razvoj gotovo od početka, pa do samog kraja njegove karijere. Između ostaloga uključuje izuzetno hvaljeni nijemi film u boji Porch Glider iz 1970. Radi se o senzualnoj studiji američkih adolescenata koji vode ljubav u vrtu i na verandi stare vile na jugu SAD-a.
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s festivalom kratkog filma u Oberhausenu i Slovenskom kinotekom. Filmove puštamo sa 16 i 35mm filmskih kopija, a ulaz na projekciju je 10 kn.
Raspored filmova:
Pluto, SAD, 1968., 6 min, 16mm
Porch Glider, SAD, 1970., 25 min, 16mm
Apalachee, SAD, 1974. 12 min, 16mm
Automan, SAD, 1988., 20 min, 16mm
pauza 10 minuta
Low, SAD, 1991., 5 min, 16mm
Di luce in luce, SAD, 1993., 21 min, 16mm
Jumbo Aqua: A Collage By G. Bruno, SAD, 2000., 26 min, 35mm
Izvor: HAVC