Preskočite na glavni sadržaj

Okrugli stol / Duchampov šamar

Okrugli stol  'Duchampov šamar', u povodu stote obljetnice pojma ready-made, održava se u četvrtak, 14. svibnja, u 18 sati, u Dvorani Gorgona Muzej suvremene umjetnosti.
vrijeme: 14.05.2015. 18,00
mjesto: Umag, Pula, Buje
url: http://www.organum-histriae.com
Sudionici okruglog stola Duchampov šamar:   Leonida Kovač, teoretičarka umjetnosti, kustosica i sveučilišna profesorica; Željko Kipke, umjetnik, kritičar, kustos, publicist; Darko Šimičić, kritičar, istraživač i suosnivač Instituta Tomislava Gotovca; Miško Šuvaković, teoretičar umjetnosti, kustos, kritičar i sveučilišni profesor; Vlado Martek, umjetnik, pjesnik i kritičar; Leila Topić, kritičarka i kustosica, Viktor Žmegač, povjesničar književnosti i teoretičar kulture. 

Moderatorica: Nada Beroš, muzejska savjetnica i voditeljica Pedagoškog odjela

Program
18:05  Željko Serdarević i Dragan Mileusnić, X Tape, 2015, 9': uvodni film
18:15  Nada Beroš, predstavljanje gostiju i prezentacija programa Pedagoškog odjela: Duchamp za mlade
18:25  Leila Topić: Cosa mentale – slikarstvo i ready made kao dio istog kreativnog čina
18:40  Viktor Žmegač: Duchamp i posljedice
18:55  Željko Kipke: Duchamp, kotač bicikla i levitacija
19:10  Vlado Martek: Duchampovi unuci; Duchampovi sinovi
19:25  Darko Šimičić: Ready-made filmovi Tomislava Gotovca
19:40  Leonida Kovač: Roses & Rroses
19:55  Miško Šuvaković: Duchamp, Picasso, Winckelmann i Cage – estetska kontroverza – tko je bio u pravu?
20:10 Rasprava

Ukoliko za umjetnost druge polovice dvadesetog stoljeća treba iznaći neki zajednički nazivnik, sintagma umjetnost poslije Duchampa zacijelo će imati najviše pristaša. Šamar koji je 'umjetničkom svijetu' prije stotinu godina opalio Marcel Duchamp (1887-1968), čini se da odjekuje sve do današnjih dana. Duchampov primjer toliko je snažno obilježio naše vrijeme, da se s pravom govori o duchampovskoj tradiciji kao dominantnoj liniji u umjetnosti druge polovice dvadesetog stoljeća na Zapadu. Pod njegovom kabanicom, kao štitom i gromobranom, izrastale su mnoge umjetničke prakse (neodada, novi realizam, pop-art, umjetnost asamblaža, postobjektna umjetnost...) bez kojih je nezamisliva umjetnost naših dana.

Umjetnost ready madea promijenila je i samu bit umjetnosti - okrenuvši je od jezične forme k funkciji. Sam pojam ready-made Duchamp je skovao prije točno sto godina, u vrijeme svog prvog boravka u New Yorku, kada nastaje i njegovo najkompleksnije i najenigmatičnije djelo, Veliko staklo (1915-1923). Premda njegov prvi poznati ready-made – Kotač bicikla – datira iz 1913, do samog pojma dolazi 1915. godine. Te je godine u željezariji kupio lopatu za čišćenje snijega na kojoj je napisao: Prije nego polomiš ruku. Sve ostalo vezano uz Duchampa i njegovu strategiju ready-madea postaje pomalo mitologizirano, a ogoljivanju - ili još snažnijem mistificiranju - u širokom rasponu tema i pristupa, pridonijet će i izlaganja vrsnih teoretičara, kritičara, umjetnika i kustosa na okruglom stolu u Gorgoni.

U postavu Zbirki u pokretu Muzeja suvremene umjetnosti znatan je broj radova domaćih i međunarodnih umjetnika, u cjelini Riječi i slike, okupljen pod zajedničkim nazivnikom Duchampova kabanica. S većim ili manjim otklonima od Duchampa, mnoga od tih djela odredila su smjer kretanja poslijeratne umjetnosti i - paradoksalno ali istinito - obilježila mnoge muzejske zbirke, tako i Zbirku MSU-a.
Više