Treći i završni dio ovogodišnjeg Ciklusa hrvatskog filma u Vojvodini, koji će se održati u Subotici u subotu, 10. prosinca, u 19 sati, posvećen je Milanu Bukovcu jednom od najistaknutijih predstavnika hrvatskog eksperimentalnog filma. Ulaz je slobodan!
vrijeme: 10.12.2016. 19 h
mjesto: Srbija; Subotica, Art kino Lifka, Trg žrtava fašizma 5
Eksperimentalni film često se u literaturi naziva i avangardnim, a šezdesetih godina prošlog stoljeća u Hrvatskoj se nazivao i antifilmom ili alternativnim filmom. Imat ćemo priliku upoznati autora čiji su radovi uvršteni u retrospektivne programe i antologije hrvatske avangarde, ali i druge značajne autore poput dr. Mihovila Pansinija koji je nosio titulu "majstora amaterskog filma" i koji je bio jedan od najlucidnijih i najznačajnijih pjesnika filma na prostoru bivše zajedničke države – to je široj javnosti manje poznato, iz jednostavnog razloga što se Pansini bavio isključivo neprofesijskim filmom. Sudbina neprofesijskog filma u nas je bila takva da, iako je on u proteklih pedesetak godina predstavljao jedinu autentičnu avangardu u području filmske ekspresije, nikad nije (a vjerojatno i neće) s dovoljno razumijevanja biti valoriziran u javnosti. Na samom kraju napravit ćemo i jednu poveznicu sa gradom Suboticom i to u duhu poznatog hrvatskog multimedijalnog umjetnika Ivana Ladislava Galete koji je 1992. snimio video pismo posvećeno Zoltánu Siflisu, a prilikom čijeg stvaranja je sudjelovao i Milan Bukovac.
Program:
Back Home (1995.)
Eksperimentalni, 16 mm, optički zvuk
7 min. 30 sek.
Slikovna entropija koja pokušava u osam minuta, interpretirati cijelu povijest kulture i čovječanstva... i vratiti nas u onaj magični kadar od kojeg je sve počelo. Film autor ne bi mogao ostvariti bez velike pomoći pokojnog prijatelja, svojevrsnog maga filmskog laboratorija Drage Dopplera.
Sonata za Ernesta G (1997.)
Eksperimentalni, Betacam SP
8 min.
Eksperimentalni film koji se bavi problemom organizacije cjeline, vremenom, prostorom i paralelnim događanjima.
Tour Retour 1999. – 2000. (2000.)
Eksperimentalni, Betacam SP
4 min.
Animirani kraj drugog tisućljeća. Put do kioska po novine, koji je počeo 15.1.1999. a završio 15.1.2000.
Mind Games (2003./04.)
Eksperimentalni, Digital betacam
14 min. 20 sek.
Film posvećen prerano preminulom kolegi redatelju Darku Verniću Bundiju koji je mnoge emisije režirao za vrijeme njihova trajanja. Jedna od najvažnijih svakako je nagrađivana Stereovizija, koja je na svoj način promijenila stereotip zabavnih emisija. Stvaralačko nagnuće vuklo ga je i prema dokumentarnom i eksperimentalnom filmu te drugim oblicima TV izraza. Ostao je upamćen i po iznimnim putopisnim reportažama.
Mihovil Pansini – Brodovi ne pristaju (2008.)
Dokumentarni, Betacam SP
49 min.
Dokumentarni film o dr. Mihovilu Pansiniju koji je, po mišljenju stručne javnosti, bio najveći „majstor“ eksperimentalnog filma u Hrvatskoj. U hrvatskoj kulturnoj povijesti i kinematografiji 20. stoljeća već je zabilježen kao jedan od onih slobodnih mislilaca i vizionara koji su kršili pravila, narušavali konvencije i širili granice, otvarajući polja novih mogućnosti, prinoseći liberalizaciji i de-provincijalizaciji naše kulturne sredine u vremenima koja se danas, možda i pogrešno, nazivaju „olovnima“. Uz osebujan amaterski filmski opus ostvaren tijekom 1950-ih i 60-ih u Kinoklubu Zagreb, jedna od krunskih manifestacija tog veličanstvenog napora bio je 1960-ih godina u svijetu jedinstveni interdisciplinarni Genre Film Festival (GEFF) u Zagrebu, nastao iz ideje „antifilma“ kojom je Pansinijeva generacija zarazila naraštaje filmskih istraživača, umjetnika i intelektualaca različitih profila na području bivše Jugoslavije i šire. Ovaj je dokumentarac pokušaj da se kroz Pansinijeva razmišljanja i inserte iz filmova donekle rekonstruira filmski razvoj ovog izuzetnog autora neprofesijskog filma.
Pismo – Letter (1992./93.)
autor: Ivan Ladislav Galeta
snimatelj, fx: Milan Bukovac
eksperimentalni, Betacam SP
4 min. 10 sek.
Eksperimentalno video pismo poslano 7.10.1992. tematski je vezano za Zoltána Siflisa uglednog filmskog redatelja iz Subotice i prijatelja Ivana Ladislava Galete, a značajno je po tome što je ovaj rad uvršten u selekciju od 100 najboljih video art radova srednjoeuropskih i istočnoeuropskih zemalja s bivšim komunističkim režimom, kao program koji se prikazivao u europskim gradovima poput Budimpešte i Berlina i uglednim institucijama i muzejima. Galetin film je selektiran u okviru projekta pod nazivom „Transitland – Video art from Central and Eastern Europe 1989-2009“, nominiranog od strane uglednog selektora Stephena Kovatsa.
Ukupno trajanje projekcije 86 min.
Milan Bukovac (Zadar, 1958.) Filmom se bavi od djetinjstva. Autor je filmskih i video radova animiranog, dokumentarnog i eksperimentalnog žanra. Kao snimatelj i kamerman radio na velikom broju dokumentarnih, igranih, animiranih filmova i emisija. Osnivač je Autorskog studija – fotografija, film, video u Zagrebu (1992.) jedan je od najvažnijih autora eksperimentalnoga filma i videa afirmiranih u drugoj polovici 1980-ih, a stekao je i međunarodni ugled. Značajniji radovi: Energy of tape (1992.); Touch (1993.); Zapping (1994.); Multiplication (1994.); Enernergy (1994.); The life goes on (1994.); Link (1995.); Back home (1995./96.); Sonata za Ernesta G. (1997.); Nešto osobno (1997.); Tour retour 1999. –2000. (2000.); Vlasta je završila posao i rano legla (2001.); Circle (2003.); Mind games (2003./4.); Dani slave (2005.). Većinu neprofesionalnih radova ostvario u suradnji s Tomislavom Vereš. Radovi su mu uključeni u retrospektivne programe i antologije hrvatske avangarde. Dobitnik je cijelog niza filmskih nagrada. Značajnije nagrade su: Zlatna medalja na međunarodnom festivalu neprofesionalnog filma UNICA '93., 1993. u Argentini za film Energy of Tape, dvije nagrade Oktavijan za eksperimentalni film na Danima hrvatskog filma 1995. i 1997., nagrada na Međunarodnom festivalu novog filma, 1998. u Splitu. Član je Međunarodnog udruženja animatora ASIFA i Hrvatskog društva filmskih djelatnika.
Program se odvija u organizaciji Udruge za audiovizualno stvaralaštvo Artizana iz Zagreba i Zavoda za kulturu vojvođanskih Hrvata u suradnji sa Autorskim studijom – fotografija, film, video iz Zagreba i Art kinom Lifka u Subotici.
U okviru međunarodne suradnje i ove se godine program održava uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra.