Međunarodni orguljaški festival Ars organi Sisciae održat će se od 26. do 29. svibnja 2010. u Sisku, Selima i Martinskoj Vesi.
vrijeme: 26.05.2010.
mjesto: Sisak, Sela, Martinska Ves
Međunarodni orguljaški festival / International Organ Festival
ARS ORGANI SISCIAE
26. 05. - 29. 05. 2010.
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Marija Magdalena Sela-Sisak:
orgulje / organ: J. F. Jenechek, 1777.
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Martina biskupa Martinska Ves:
orgulje / organ: M. Heferer, 1882.
26. 05. – SRIJEDA / WEDNESDAY – 20.00
Matica Hrvatska Sisak
Promocija nosača zvuka u izdanju „Croatia Records“:
Edmund Andler-Borić, orgulje
Mendelssohn, Brahms, Liszt, Reger
27. 05. – ČETVRTAK / THURSDAY – 20.00
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Marija Magdalena Sela-Sisak
Koncert otvorenja: Pjesme iz naše starine
Pjevački kvintet HORVAT
Višeslav Jaklin, orgulje/ organ - CRO
28. 05. – PETAK / FRIDAY – 20.00
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Martina biskupa Martinska Ves
Orguljaški recital: Povijesnim stopama orguljanja
Ljerka Očić, orgulje / organ - CRO
29. 05. – SUBOTA / SATURDAY- 20.00
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Marija Magdalena Sela-Sisak
Koncert zatvaranja / Ending concert: Amsterdamski Orfej i njegovo međunarodno djelovanje
Pieter van Dijk, orgulje / organ - NL
UMJETNOST ORGULJA SISKA - ARS ORGANI SISCIAE
Sisačko-moslavačka županija je šumovit i plodan kraj, bogat vodenim tokovima, koji obuhvaća dio središnje Hrvatske jugoistočno od Zagreba te graniči sa BiH. Županiju čine mikroregije: brežuljkasto-gorovita Banovina i Moslavina, plodna Posavina, Pokuplje i Pounje. Prirodna bogatstva toga kraja čine nalazišta nafte i zemnog plina, kao i plovne rijeke s većim brojem čistih pritoka.
Arheološki nalazi pokazuju da je na području Siska, četiri stoljeća prije Krista, postojao keltski grad Segestica, koji su osvojili Rimljani i utvrdili novi grad - Sisciu. Na ušću Odre u Kupu, a Kupe u Savu, već 249. godine, u samu zoru kršćanstva, postojala je – nedavno obnovljena - sisačka biskupija. Među najpoznatijim biskupima je Quirin (Sv. Kvirin) koji je na području današnje Mađarske sa mlinskim kamenom oko vrata bačen u rijeku. Dolaskom Hrvata (u VII stoljeću) Siscia je neko vrijeme bila sjedište Panonske Hrvatske, a za turskih osvajanja na tom se području osniva Vojna krajina pod izravnom upravom bana - otuda i naziv Banovina. Slavnom bitkom 1593. zaustavljena su turska osvajanja, a sisačka neosvojiva utvrda, današnji Stari grad, spomenik je kulture najviše kategorije.
Brojne građevine i crkve tog kraja datiraju iz 17. i 18. stoljeća, pa tako i jedna od najljepših baroknih crkava u Hrvatskoj – Župna crkva Sv. Marije Magdalene u Selima, koja, zajedno sa orguljama i župnim dvorom pripada spomenicima hrvatske kulturne i sakralne baštine. Sačuvan je značajan pisani trag o životu Selske župe sredinom 18. stoljeća – Spomenica, koju je njezin nekadašnji župnik, a kasnije širom poznati povjesničar Baltazar Adam Krčelić (1739-1745), napisao prigodom svog odlaska iz župe 1745. godine. Instrument u Selima sagradio je slovenski graditelj češkoga porijekla - Joannes Franciscus Jenechek 1777. godine. Ujedno, ovaj je instrument jedino kompletno sačuvano djelo ovog majstora graditelja u sjevernoj Hrvatskoj, a budući da su u izvornom stanju, predstavljaju nenadomjestivo dragocjen organološki spomenik kulture. Orgulje su građene u duhu češke graditeljske škole, a po načinu gradnje pripadaju baroknoj tradiciji prijelaznog oblika (s par novih registara). Mehaničkog su sustava sa zračnicama na kliznice i sastoje se od 11 vokalnih registara na manualu i pedalu. Prigodom 300-te obljetnice osnutka župe (2001. godine), Umjetnička radionica Heferer temeljito je i cjelovito restaurirala instrument na kojemu se od tada, u čudesno lijepom baroknom zdanju crkve u Selima održavaju koncerti ozbiljne glazbe, oživljavajući autentičnim zvukom najuzvišenije dubine davno minulog vremena.
Dispozicija:
Manual CDEFGABH – c3, 45 tipaka Pedal CDEFGABH – a, 18 tipaka, 12 tonova
1. Principal 8' 9. Subbass 16'
2. Copula maior 8' 10. Octavbass 8'
3. Flauto 8' 11. Gedecktbass 8'
4. Copula minor 4'
5. Quint 2 2/3'
6. Octav 2'
7. Quint 1 1/3'
8. Mixtur 2' + 1 1/3' + 1'
Visina ugodbe: 439,5 Hz pri 20 °C
Svirni tlak: 60 mm VS
Ugodba: Kirnberger II
Današnja župna crkva Sv. Martina u Martinskoj Vesi od samih je svojih početaka posjedovala orgulje kao sastavni dio crkvenog interijera. O tome nam govori podatak da se već 1768. godine kao mjesni orguljaš spominje Ivan Mlinarić (''organista loci''). Godine 1882. župnik Juraj Matasović dao je nabaviti nove i veće orgulje koje su do danas u funkciji. Za dopremu i postav tih orgulja angažirao je zagrebačkog orguljara Miju Heferera, koji ih je iste godine postavio i predao na uporabu. Orgulje su kroz cijelo 20. stoljeće uglavnom bile u upotrebi pa nikada nisu posve zapuštene, što je bila sretna okolnost i razlog njihovog opstanka sve do danas. U svojih sto dvadeset i pet godina postojanja više puta su u većoj ili manjoj mjeri restaurirane i otklanjani kvarovi. Zadnja temeljita restauracija izvedena je 2005. godine na inicijativu župnika Ivice Berdika i orguljaša Domagoja Sremića, a povjerena je istoj tvrtki koja je orgulje i sagradila – Umjetničkoj radionici Heferer.
Na sviraoniku orgulja smješteno je 14 registarskih povlačnica sa 12 vokalnih registara na dva manuala te dvije kopule. Svaki manual ima raspon tonova C veliki - f3, sa 54 tipaka i tonova. Između sviraonika i kućišta smješteni su pedali sa 18 tipaka (12 tonova). Orgulje su mehaničkog sustava sa zračnicama na kliznice, a cjelokupni korpus ovoga glazbala broji 618 svirala. Sve ove karakteristike upućuju nas da se radi o jednom od boljih Hefererovih orguljarskih dostignuća, orgulja srednje veličine, ali izrazitih umjetničkih mogućnosti. (D. Sremić, Župa Martinska Ves, Zagreb: Kršćanska sadašnjost, 2007.)
Dispozicija:
I. Manual C - f3, 54 tipaka II. Manual C - f3, 54 tipaka
1. Principal 8' 8. Gamba 8'
2. Gedackt 8' 9. Flauto traverso 8'
3. Octave 4' 10. Dolce 4'
4. Flöte 4'
5. Quinte 3'
6. Octave 2'
7. Mixtur 2 Fach
Pedal C - f0, 18, tipaka, 12 tonova Kopule:
11. Subbas 16' a) Manual coppel
12. Violonbass 8' b) Pedal coppel
SRIJEDA / WEDNESDAY, 26. 05. 2010.
Matica Hrvatska Sisak
20.00 - Promocija nosača zvuka u izdanju „Croatia Records“
Edmund Andler-Borić, orgulje
Mendelssohn, Brahms, Liszt, Reger
Edmund Andler-Borić umjetnički je ravnatelj Međunarodnog orguljaškog festivala Ars organi Sisciae. Rođen je u Zadru gdje je završio jezičnu gimnaziju, a teoretski odjel i klavir u klasi Nataše Polivec. Na Muzičkoj akademiji u Zagrebu diplomirao je klavir u klasi Ide Gamulin, u klasi Ljerke Očić diplomirao je orgulje, a magistrirao u klasi Maria Penzara. Usavršavao se u majstorskim klasama orguljaške interpretacije u klasi češkog orguljaša Jaroslava Tume, nizozemskog Pietera van Dijka i francuskog Daniela Rotha.
Kao odličan student tijekom studija bio je stipendist Sveučilišta u Zagrebu i Ministarstva znanosti i tehnologije. Na II hrvatskom orguljaškom natjecanju Franjo Dugan 1999. godine bio je apsolutni pobjednik. Istaknuo se interpretirajući virtuozne skladbe romantizma i suvremenih skladatelja i ostvario zapažene kritike. Održao je nekoliko stotina koncerata kao solist orguljaš i komorni glazbenik po cijeloj Hrvatskoj, u Sloveniji, Nizozemskoj, Njemačkoj, Mađarskoj, Bosni i Hercegovini, Češkoj Republici, Italiji, Slovačkoj i Austriji.
Gostovao je u sklopu mnogih festivala; Varaždinske barokne večeri, Ciklus Orgulje-Heferer, Orgulje ljubljanske katedrale, Požeške orguljaške večeri, Hvarske ljetne priredbe, Zagrebačke ljetne večeri, Orguljski tjedni u Njemačkoj, Sarajevska zima, Međunarodni orguljaški festivali u Slovačkoj i dr.
Član je i jedan od pokretača ansambla Erato. Također je suorganizator Malog festivala čembala u Petrinji. Ove godine izašao mu je i prvi solistički CD za izdavačku kuću Croatia Records: Edmund Andler-Borić, orgulje - Mendelssohn, Brahms, Liszt, Reger.
ČETVRTAK / THURSDAY, 27. 05. 2010.
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Marija Magdalena Sela-Sisak
20.00 KONCERT OTVORENJA / OPENING CONCERT
Pjesme iz naše starine
Pjevački kvintet HORVAT
Višeslav Jaklin, orgulje / organ
Program
Georg Muffat (1653. – 1704.)
Toccata undecima, orgulje
Johann Pachelbel (1653. – 1706.)
Ciaccona in D, orgulje
Atanazije Jurjević (oko 1590.–oko 1640.)*
Izbor iz zbirke Pisni za najpoglavitije, najsvetije i najveselije dni svega godišća
(za četiri glasa priredio dr. Miho Demović)
Isus ki je za nas
Milost duha sveta
Pri nego je muku
Jur po duzih tminah
Zdrava budi sad u raju
Johann Casper Kerll (1627. – 1693.)
Passacaglia, orgulje
Anonimus iz Klanjca (18.st.)
Tri jednostavačne sonate, orgulje
Cithara octochorda (1701.)
(za četiri glasa priredio Tihomil Horvat)
Otec naš dobri
Zdrava Devica, Bogorodica
Zdrava Devica, roža rumena
Den je denes veselja
I na zemlje mir, veselje
Dječji pjevački kvintet Horvat je ansambl koji osobitu pažnju posvećuje višeglasnom a capella pjevanju. Osnovan je 2004. godine kao dječji kvintet župe Sv. Juraj na Bregu, nedaleko od Čakovca. U ansamblu pjeva četvero braće i sestara: Jelena (1991.), Filip (1993.), Marija (1994.) i Benjamin Horvat (1995.), te njihova sestrična Monika Horvat (1992.). Ansambl djeluje pod umjetničkim vodstvom oca (Monikina strica) Tihomila Horvata i uz glazbeno vodstvo najstarije članice ansambla - Jelene Horvat. Horvatovi su pohađali Umjetničku školu Miroslav Magdalenić u Čakovcu i Glazbenu školu u Varaždinu.
Ansambl je usmjerio svoje napore izvođenju sakralne glazbe iz hrvatske glazbene prošlosti, ali u njegovom izboru skladbi nalazimo i novije skladbe hrvatskih i stranih skladatelja, kao i međimurske pučke popijevke. Uz dvadesetak samostalnih cjelovečernjih koncerata, te koncertne programe na pet međunarodnih festivala (Međunarodni festival rane glazbe – Dvigrad 2007. i 2008., Međunarodni festival orguljske glazbe i glazbe uz orgulje – Organum Histriae 2007., Varaždinske barokne večeri 2008., Međunarodni festival stare glazbe – Vrhbosna 2008., Međunarodni festival rane glazbe – Noć glazbe u Zagrebu 2009.), Kvintet bilježi preko stotinu nastupa na raznim priredbama, smotrama, te gostovanja na mnogim koncertima, u radio i televizijskim emisijama. Kvintet je izdao tri vlastita nosača zvuka s reprezentativnim programima iz naših crkvenih pjesmarica 17. i 18. stoljeća koje je predstavio diljem domovine i izvan njezinih granica: u Izraelu, Austriji, Sloveniji te Bosni i Hercegovini, a njihovi nosači zvuka otvorili su vrata glazbenih akademija i veleposlanstava u desetak zemalja svijeta. Devet najviših nagrada na državnim natjecanjima iz solfeggia i drugih disciplina te mnoštvo regionalnih i drugih nagrada i priznanja koja su primili ovi mladi glazbenici, kao i njihovo višegodišnje stalno stručno usavršavanje u seminarima Orguljaške ljetne škole Šibenik, ukazuje na sasvim novi pristup vrijednostima i pomalo zaboravljenoj glazbenoj baštini koja nam je povjerena – baštini koja nas, iako zasjenjena aktualnim događanjima i suvremenim načinom života, uvijek iznova obogaćuje i oplemenjuje. Ansambl nastupa uz pratnju Višeslava Jaklina na orguljama.
Višeslav Jaklin u rodnom Varaždinu stječe osnovnu i srednjoškolsku naobrazbu. Po završetku glazbene gimnazije 2001. godine, svoje školovanje nastavlja u Austriji. Diplomirao je glazbenu pedagogiju klavira; magistrirao orgulje, improvizaciju i dirigiranje na studiju crkvene glazbe u Grazu i koncertni smjer orgulja u klasi svjetski priznatog profesora Michaela Radulescua u Beču.
Više puta je nagrađivan na orguljaškim natjecanjima u Hrvatskoj, Austriji i Švicarskoj. Usavršavao se u Weimaru i Parizu. Kao orguljaš, dirigent, pijanist ili korepetitor nastupa u Hrvatskoj i mnogim europskim zemljama te u Izraelu. Više puta svirao je u orkestru filharmonije iz Graza, a redovito surađuje s Grazer Kapellknaben i orkestrom Capella Calliope iz Graza te sa Hrvatskim baroknim ansamblom.
Od 2001.- 2008. godine bio je orguljaš franjevačke crkve u Grazu, a od 2008. asistent je katedralnog orguljaša na katedrali u Varaždinu i voditelj katedralnog zbora Chorus liturgicus te profesor klavira na glazbenoj školi Ivan Padovec u Novom Marofu.
PETAK / FRIDAY, 28. 05. 2010.
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Martina biskupa Martinska Ves
20.00 –– ORGULJAŠKI RECITAL / ORGAN RECITAL:
Povijesnim stopama orguljanja
Ljerka Očić, orgulje / organ – CRO
Program
Johann Pachelbel (1653. – 1706.)
Toccata in c
Aria prima con variationi
Aria quarta con variationi
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562. – 1621.)
More palatino
Joseph Haydn (1732. – 1809.)
Divertimento hob.XVI:7
Allegro moderato –menuet - Finale
Partita Hob.XVI:6
Allegro – Minuet – Adagio – Finale
Ferdo Livadić (1799. – 1879.)
Andante pro ecclesia
Anonimus (Korčula, 18./19. st.)
Rondeau – Andante per Elevazione - Sinfonia
Ljerka Očič redovna je profesorica orgulja i komorne glazbe na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Ostvarila je zapaženu međunarodnu karijeru koncertirajući diljem svijeta na preko 1250 koncerata od Europe do Azije, Amerike i Australije.
Dobitnica je prestižnih domaćih i inozemnih nagrada. Njezina diskografija obuhvaća preko 20 objavljenih nosača zvuka te nekoliko objavljenih knjiga sa područja orguljaštva.
Članica je međunarodnih žirija orguljaških natjecanja te održava majstorske tečajeve insterpretacije u zemlji i inozemstvu. Od 1994. predsjednica je Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan te intenzivno radi na promicanju hrvatske orguljske baštine.
SUBOTA / SATURDAY, 29. 05. 2010.
Župna Crkva / Parish Church / Sv. Marija Magdalena Sela-Sisak
20.00 – KONCERT ZATVARANJA / ENDING CONCERT:
Amsterdamski Orfej i njegovo međunarodno djelovanje
Pieter van Dijk, orgulje / organ - NL
Program
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562. – 1621.)
Toccata in C
Ballo del Granduca
Anthoni van Noordt (1625. – 1675.)
Fantasia in d
Heinrich Scheidemann (1595. – 1663.)
Canzon in F
Pieter Cornet (c.1575. – 1633.)
Salve Regina
Salve Regina
Ad te clamamus
Eia ergo
O Clemens
Pro fine
Jan Pieterszoon Sweelinck
Ricercar
Johann Adam Reincken (1643. – 1722.)
Toccata in G
Pieter van Dijk je profesor orgulja na Konzervatoriju u Amsterdamu i na Hochschule für Musik und Theater u Hamburgu. Djeluje kao gradski orguljaš Alkmaara i orguljaš Crkve sv. Laurenskerka u Alkmaaru (na poznatim Van Hagerbeer/Schnitger orguljama). Studirao je orgulje kod Berta Mattera na Konzervatoriju u Arnhemu te kod Gustava Leonhardta, Marie-Claire Alaina i Jana Raasa. Bio je pobjednik međunarodnih orguljaških natjecanja u Deventeru 1979. godine i 1986. u Innsbrucku.
Umjetnički je ravnatelj orguljaškog festivala Organfestival Holland koji svake druge godine organizira Međunarodni orguljaški festival uključujući i orguljaško natjecanje te masterclass u Alkmaaru (www.alkmaarorgelstad.nl).
Objavio je više članaka o skladateljima Matthiasu Weckmannu, Janu Pieterszoonu Sweelincku, J.S. Bachu i Karlu Straubeu. Snimio je više nosača zvuka na povjesnim instrumentima u Španjolskoj, Nizozemskoj i Italiji.
Koncertirao je diljem Europe i u SAD-u, a učestalo je pozivan kao član žiria mnogih međunarodnih orguljaških natjecanja.
uz potporu / supported by:
Ministarstva kutlure RH Grad Sisak Sisačko-moslavačke županije