Preskočite na glavni sadržaj

HNK: Kazališni doručak na temu 'Plesati Stravinskoga'

Drugo izdanje Kazališnog doručka s temom 'Plesati Stravinskoga' održano je u ponedjeljak, 4. studenog, u foajeu Hrvatsko narodnog kazališta (HNK), uoči premijere 'Žar-ptice/Petruške' Igora Stravinskog u koreografiji Maše Kolar i Edwarda Cluga, prve baletne premijere u sezoni 2024./2025.
vrijeme: 04.11.2024. -
mjesto: Zagreb
url: https://www.hnk.hr/hr/

Drugo izdanje novog programa koji je HNK pokrenuo ove sezone posjetitelje je uvelo u stvaralaštvo revolucionarnog ruskog skladatelja Igora Stravinskoga bitnoga za baletnu umjetnost. Povijest modernog ruskog baleta 20. stoljeća predstavila je baletna pedagoginja, teoretičarka i sveučilišna nastavnica Andreja Jeličić u ulozi moderatorice, naglasivši da su "Žar-ptica" i "Petruška", skladatelja Stravinskoga i koreografa Mihaila Fokina, praizvedeni 1909. i 1910., prvi pravi ruski baleti koji su uspjeli u "planu invazije na zapad".
 
"Početak dvadesetog stoljeća je doba kad je u Rusiji popularnost baleta rasla i on se razvijao, a u Parizu, kao bivšem centru baleta i mjestu u kojemu su se rodile baletne dive, balet bio na rubovima društva, srozan, a balerine se smatralo ženama upitnoga morala početkom dvadesetog stoljeća", kazala je Jelinčić, istaknuvši da se radi o baletima koji su "revolucionalizirali balet 20. stoljeća i čiji utjecaj osjetimo i danas".
 
Direktor Baleta HNK Massimiliano Volpini, koji je balete izabrao, kazao je da je najteži zadatak bio naći adekvatne koreografe koji će "zaista obraćati pažnju na glazbu, ali i na radnju" zbog "sofisticiranosti i kompleksnosti glazbe".
 
Bitno je bilo puno preslušavati glazbu kako bi stvorila koreografiju, kazala je koreografkinja "Žar-ptice" Maša Kolar, naglasivši da se radi o "hitu za hitom u 22 minute orkestralne suite". Istaknula je da je glazba komprimirana u sedam stavaka, te da ova verzija koristi glazbu iz 1919. godine.
 
Radnja baleta prati putovanje carevića Ivana koji dolazi u čarobni vrt Koščeja Besmrtnoga gdje susreće Žar-pticu, magično biće koje donosi i sreću i nesreću onome tko ga uhvati. Kada je carević uhvati, ona ga uvjerava da će mu pomoći u zamjenu za vlastitu slobodu.
 
Kolar je poručila da je priča donekle promijenjena - za razliku od originala, u ovoj je verziji Žar-ptica u središtu radnje, dodani su likovi ptica, a plesni je ansambl komorniji od originala i čini ga devet plesača.
 
"Htjeli smo naglasiti najaktivniji moment Žar-ptice u baletu, početak i susret s carevićem Ivanom u vrtu s jabukama. Naš se balet događa u jednoj večeri u vrtu s pticama", kazala je Kolar, istaknuvši da je u koreografiji željela naglasiti zoomorfnost nadopisanih likova ptica, tako što je stavila naglasak na pokrete rukama.
 
"Petruška" je pak priča o tužnome lutku s ljudskom dušom koji spoznaje tragičnost svoje neslobode zarobljenosti u lutkovom tijelu, pojasnila je Jelinčić. Radi se o važnome baletnom djelu kojim je Fokin reformirao baletnu umjetnost promijenivši konvencije koje su dotad bile uspostavljene u klasičnom baletu.
 
Glazba "Petruške" dočarava šarenilo i vrevu sajma i narodnog veselja. Maestro Valentin Egel prilikom susreta pojasnio je glazbenoteorijsku podlogu skladbi Stravinskoga koje je prezentirao na klaviru naglasivši da "Petruška" "omogućava da zaronimo u dubinu načina na koji je Stravinski pisao".
 
Koreograf Petruške Edward Clug u videoporuci je opisao svoj proces izrade koreografije. Na samome kraju prikazane su i snimke s probe za premijeru izvedbe, koje je pripremio ravnatelj Volpini.
 
Premijera baleta održat će se 15. studenoga. (Hina)