Preskočite na glavni sadržaj

Vizije: Maya Deren – Rituali

Povodom ciklusa 'Povijest je ženskog roda', program Vizije: Iz Kratke baze 25 FPS-a donosi izbor iz opusa Maye Deren, američke pjesnikinje, fotografkinje i filmašice koja je svojim umjetničkim i kritičkim radom oblikovala estetiku druge avangarde.
vrijeme: 18.03.2021. 20 h
url: https://hr-hr.facebook.com/KinoKinoteka

Nastavljajući se na nadrealističku poetiku Luisa Buñuela i Jeana Cocteaua, Deren je u svojim radovima prekinula s realističkim pripovijedanjem i prikazom stvarnosti, dok je svojim eksperimetima u pripovijedanju i oblikovanju svijeta stvorila prepoznatljivu estetiku, kroz koju je istraživala teme identiteta, domesticiteta te sjenki skrivenih iza uređenih fasada i travnjaka američkih predgrađa.​
 
Njezine tragove, utjecaje i reference pronalazimo i u radovima autora kao što su David Lynch, Peter Tscherkassky, ali i u spotovima glazbenika kao što su Garbage, David Gilmour i Madonna. Program Maya Deren: Rituali prikazuje četiri njezina nedavno restaurirana kratkometražna filma, koja se najčešće vezuju uz njezin opus.​
 
Vizije: Maya Deren - Rituali  | 18. 3. 2021. | Kinoteka | 20.00 h
 
Mreže popodneva (Meshes of the Afternoon)
Režija: Maya Deren, Alexander Hammid
US, 1943, 14', crno-bijeli, zvuk, HD video

Film Mreže popodneva, koji je Deren napravila sa suprugom snimateljem Alexandrom Hammidom, utemeljio je nezavisni avangardni filmski pokret u Sjedinjenim Državama, poznat pod imenom novi američki film (New American Cinema). Film je izravno utjecao na rane radove Kennetha Angera, Stana Brakhagea i druge važne filmske eksperimentaliste. Karakterizira ga divan Hammidov snimateljski rad (bio je produktivan dokumentarist, fotograf i snimatelj u Čehoslovačkoj i Europi, gdje je radio pod prezimenom Hackenschmied prije nego što se preselio u New York), koji je postigao novom i iznenađujućom upotrebom standardnih filmskih sredstava poput montaže i maskiranjem kadrova. Svojim opsežnim tekstovima, predavanjima i filmovima, Deren je postala vodeći glas avangardnog filma 40-ih i ranih 50-ih godina prošloga stoljeća. (Museum of Modern Art, New York)
Glazba Teijia Ita dodana je filmu 1959.

Na kopnu (At Land)
Režija: Maya Deren
US, 1944, 14', crno-bijeli, bez zvuka, HD video
Na kopnu je snovit film u kojemu je žena, koju glumi Deren, nanesena na plažu i odlazi na čudno putovanje susrećući druge ljude i druge verzije sebe. Deren je jednom rekla da film govori o borbi za održavanje vlastitog identiteta. Kompozitor John Cage i pjesnik i filmski kritičar Parker Tyler sudjelovali su u stvaranju filma i u njemu se pojavljuju, a snimljen je u Amagansettu na Long Islandu.

Ritual u preobraženom vremenu (Ritual in Transfigured Time)
Režija: Maya Deren
US, 1946, 14', crno-bijeli, bez zvuka, HD video
U Ritualu u preobraženom vremenu Maye Deren imamo geste koje nas pozivaju da krenemo u korak s njima, napuštajući udobnost poznatog i predajući se mnogim čudnim partnerima. Ovaj kratki film bez zvuka započinje u komornom okruženju, seli se u scenu zabave i završava modernim plesom izvedenim u vanjskom okruženju. Kontinuitet filma uspostavlja se naglaskom na gesti i / ili plesu tijekom čitavog filma.

U samom srcu noći (The Very Eye of Night)
Režija: Maya Deren
US, 1959, 15', crno-bijeli, zvuk, HD video
U samom srcu noći je zadnji dovršeni film Maye Deren i nazvala ga je svojim „baletom noći“.  Napravljen je između 1952. i 1955. u suradnji s koreografom Antonyjem Tudorom, ali je prikazan tek 1959. kad je dodana glazba Teijija Ita. Cijeli film prikazan je kako je snimljen u negativu. (David Lewis, All Movie Guide)