najave

Roko Crnić i Hrvoslava Brkušić u Galeriji Prozori


vrijeme: 14.12.2015. 19,00
mjesto: Zagreb; Galerija Prozori, Knjižnica S. S. Kranjčevića, Zapoljska 1

U ponedjeljak, 14. prosinca, u Galeriji Prozori, održavaju se dva događanja: u 19 sati je javno čitanje Roka Crnića 'Je l' treba detaljnije? Da, može.', dok se u 20 sati višekanalnom zvučnom instalacijom 'Prošlost je strana zemlja' predstavlja Hrvoslava Brkušić.

'Ovaj tekst još nije lektoriran. Tekst još nije prepričan. Još nije prepisivan. Nije pročitan.' (R. C.)

Roko Crnić propituje transformacije teksta uslijed različitih oblika prevođenja, posredovanja i interakcija. Detektira kolateralne učinke sugovorničkih uplitanja kao mjesta grananja novih tekstova: promjene u značenju, ponavljanja, izostavljanja, skretanja s narativne niti, umetanja...

"Javna čitanja" nekoliko su godišnjih susreta na kojima vizualni umjetnici čitaju naglas okupljenim slušateljima. Moguće su različite izvedbe popraćene performansima, videom, tekstovnim intervencijama, kao inetrmedijalna reaktivacija postojećeg teksta, ili jednostavno čitanje naglas. „Čitanja“ su jednokratni umjetnički program, efemerni događaj, razmjena stvaralačke energije, novi oblik društvenog suodnošenja. To je svojevrsna „društvena instalacija“ pri kojoj umjetničko i gledateljsko polje djelovanja interferiraju u neposrednoj interakciji.

Roko Crnić apsolvent je diplomskog studija na Odsjeku za nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Aktivno izlaže i sudjeluje u projektima od 2010.

U višekanalnoj zvučnoj instalaciji Hrvoslava Brkušić izgovara priče vezane uz život Tarara zajednice na Novom Zelandu. To je zajednica Maora i Hrvata – useljenika iz 19. stoljeća, berača kauri smole – čiji je jezik mješavina maorskog, hrvatskog i engleskog. Takav jezik ustvari je transjezik, utopijski jezik utopijske zajednice koja je, premrežena žudnjama za domom koji je dislociran, za boljim koje je drugdje te nerazumljivim jezikom i stranim govorom, potka nestalnoj identitifikaciji.

Izgovarane među policama s knjigama, ove se priče ulančavaju u druge korpuse, isprepliću s drugim narativnim linijama, sudjeluju u stvaranju polifonog imaginarnog pejzaža, zajedničkog kulturnog prostora u kojemu participiramo vlastitim subjektivacijama, čak i onda kada su fluidne i nesigurne . Rad je inspiriran knjigom Senke Vrbančić Božič Tarara: Croats and Maori in New Zealand; Memory, Belonging and Identity. Audio će se emitirati svaki puni sat, a moguće ga je poslušati do 18. siječnja 2016.

Hrvoslava Brkušić diplomirala je filmsku montažu na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu i magistrirala na Odsjeku za nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Kao montažerka radila je na nizu dokumentarnih, igranih i eksperimentalnih filmova. Jedna je od suosnivačica umjetničkog kolektiva Ljubavnice, koji djeluje na razmeđu znanosti i umjetnosti. Sudjelovala je na festivalima Ekstravagantna tijela, Improspekcije, Vizura Aperta, Sound Art Inkubator, Mjestimice svjetlo i drugima.

(M.K., 11.12.2015)