Preskočite na glavni sadržaj

Dalibor Stošić / Izazov zvan agava

U sklopu SummerArtPalmižanaMeneghello 2015., od 15. srpnja, do 15. listopada, u palmižanskom arboretumu, otvorena je izložba kipara Dalibora Stošića  'Izazov zvan agava'.
vrijeme: 15.07.2015.
mjesto: Palmižana; Arboretum
Kipar Dalibor Stošić izlaže na Palmižani svoj najnoviji ciklus - skulpture biljke agave, izrađene od metala.

Botanički naziv biljke potječe od agave, agavos grčka riječ za plemenito, raskošno, uzvišeno. Zbog moćne forme velikih listova koji izlaze, čini se, iz samog korijena, nazubljeni poput pile, a završavaju velikim trnom, svih nijansi od svjetlo zelene do sočno zelene, od sive do plave, agava je obljubljena biljka arhitekata koji je upotrebljavaju kao snažan dekorativan element solitarno ili u grupama. Razumije se, u zemljama koje imaju klimu potrebnu za rast tih biljaka, rodom iz Meksika i Južne Amerike.


Nije onda čudo da je ta planetarna biljka, zaintrigirala umjetnika koji je čitavim svojim opusima duboko uronjen u prirodu, te ga navela  da s njom, njenom formom, započne dijalog tražeći odgovore na svoja buduća likovna preispitivanja.

Njegove agave su od metala, vibriraju u dodiru poput radeće pile, a umjetnik ih je obojio  monokromno ili jarkom crvenom ili  jarkom zelenom, komplementarnim parom čistih boja spektra. Crvena odskače iz zelenila krajolika i upravo prisiljava oko da se na njoj zaustavi pogledom. Zelena bi se morala uklopiti i utonuti  u prirodnom okolišu, ali to nije slučaj, jer njen odsjaj i zasićenje nikada nije odsjaj prirode. A tu nas zaustavlja u promatranju i percipiranju djela i forma, uistinu brojnih forma, jer su desetak skulptura potpuno različitih traženja. U jednoj je oblik sveden minimalistički na jednu moćnu vertikalu, dok kod druge, poprima izgled raskošne barokne fontane koja iz snažnog epicentra izbacuje neprekinutu energiju kruga. Neke su pravilno geometrijski nanizane plohe, u potpunom mirovanju, a opet druge, zavrtnutom formom stvaraju iluziju kovitlanja.

Toliko različitih pristupa opusa agava, potvrđuje da je ovaj novi izazov dijaloga umjetnik – priroda, skulptura i njen zadani model -  tek započet.