Preskočite na glavni sadržaj

Zagrebačka premijera digitalno restauriranih filmova 'Birtija', 'Jedan dan u turopoljskoj zadruzi' i 'Barok u Hrvatskoj'

U sklopu programa Restauracije: Dragulji hrvatske filmske baštine u ponedjeljak, 12. prosinca, u 19 sati, u kinu 'Tuškanac' premijerno će biti prikazana tri filma iz programa digitalne restauracije Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva, uz klavirsku pratnju Vitomira Ivanjeka.
vrijeme: 12.12.2022. -
mjesto: Zagreb
url: https://www.facebook.com/KinoTuskanac

Prva dva naslova pripadaju nijemoj filmskoj baštini Škole narodnog zdravlja Andrija Štampar. Birtija (1929) Joze Ivakića uspješan je primjer upotrebe igranog filma u prosvjetnom filmskom opusu ŠNZ-a. Književnik i kazališni redatelj Ivakić, vrsni poznavatelj slavonskog mentaliteta, kompetentno je obradio problem alkoholizma na slavonskom selu u ovoj naturalističkoj drami snimljenoj na izvornim lokacijama. U glavnim ulogama pojavljuju se glumci Hrvatskog narodnog kazališta, ali i naturščik Branko Marjanović, sin voditelja filmskog odjela ŠNZ-a Milana Marjanovića, kasnije i sam glasoviti filmski redatelj.  
 
Jedan dan u turopoljskoj zadruzi (1933) redatelja Drage Chlupeka i snimatelja Aleksandra Gerasimova najpoznatiji je film iz produkcije Škole narodnog zdravlja, a smatra se i jednim od najboljih hrvatskih dokumentaraca uopće. Radi se o etnografski vjernoj rekonstrukciji svakodnevnog života članova obiteljske zadruge iz sela Mraclin, uz međutekstove na autentičnom turopoljskom narječju. Veliko priznanje Jedan dan u turopoljskoj zadruzi doživio je 1960. godine, 27 godina nakon što je snimljen, kad je na festivalu etnografskog filma u Firenci osvojio glavnu nagradu, pri čemu je u obrazloženju istaknuta "ljudska toplina i čestitost u prikazu jedne zajednice". Svoju svjetsku premijeru digitalno restaurirana verzija filma doživjela je ove godine u Berlinu, na festivalu Film Restored u organizaciji Njemačke kinoteke. 
 
Zvučni igrano-dokumentarni film Barok u Hrvatskoj (1942), u režiji najistaknutijeg hrvatskog redatelja i snimatelja prve polovice 20. stoljeća Oktavijana Miletića, bio je produkcijski vrlo ambiciozan projekt endehaške kinematografije, prikazan i na venecijanskom Biennaleu. U filmu do izražaja dolazi Miletićev majstorski snimateljski rad s upečatljivim vožnjama kamere te igrama svjetla i sjene, a među prizorima raskoši aristokratskog života posebice se ističe scena u kojoj filmskim trikom oživljava portret grofice Oršić. U glavnim ulogama pojavljuju se Tito Strozzi i Marija Crnobori, a u plesnim dijelovima filma tadašnji baletni prvaci Ana Roje i Oskar Harmoš
 
Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva digitalno je restaurirala ove filmove uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra 2020. godine. Restauracije u rezoluciji 2K izvedene su u zagrebačkim studijima Ater i Klik film, pri čemu su korišteni izvornici na zapaljivoj, nitratnoj filmskoj vrpci. 
 
Projekciju prva dva filma iz programa na klaviru će pratiti Vitomir Ivanjek, pijanist s višegodišnjim iskustvom glazbene pratnje nijemih filmova. Uvodne riječi održat će Daniel Rafaelić, filmolog i povjesničar hrvatskog filma te Vjeran Pavlinić, supervizor digitalne restauracije iz Hrvatske kinoteke. Kustos programa je viši filmski arhivist Juraj Kukoč.  

Ulaz na projekciju je besplatan!
 
Izvor: HAVC