Umjetnik Vladimir Novak za svoj je rad "Dan za dan” osvojio Grand Prix ovogodišnjeg, 60. izdanja Zagrebačkog salona, kao i još dvije nagrade, Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara (HS AICA) i filantropsku nagradu.
vrijeme: 29.10.2025. -
Taj akademski kipar, koji stvara na razmeđu skulpture, tehnologije i znanosti, svoju je zvučno-svjetlosnu instalaciju ostvario oživjevši zaboravljeni stakleni neboder Tvornice električnih žarulja TEŽ.
Žiri je "Dan za dan" prepoznao kao "iznimno postignuće u domeni javne umjetnost, projekt koji spaja estetsko, konceptualno i tehnološko u novo iskustvo gradskog prostora i vremena", u kojemu autor uspijeva artikulirati novu dimenziju javne suvremene umjetnosti "koja ne traži monumentalnost da bi ostvarila monumentalni učinak".
Članovi žirija - Vanja Babić, Tea Hatadi, Ana Sladetić Šabić, Goran Škofić i Leila Topić, obrazložili su da to djelo, realizirano u suradnji s Miodragom Gladovićem, prevodi zvuk Zagreba u energetski i vizualni jezik - u dinamiku svjetlosnih impulsa koji noću, u napuštenoj industrijskoj strukturi, postaju svojevrsna apstraktna mapa kolektivnog ritma i svakodnevice".
U službenoj konkurenciji dvije jednakovrijedne nagrade
Umjetnice Maja Čule i Katy Pyle nagrađene su za instalaciju “Ja sam tvoj Kukumar” koja lik morskog krastavca, sposobnog za radikalnu regeneraciju, koristi kao politički potentnu metaforu za queer strategije preživljavanja, dekonstrukcije identiteta i posthumanističku redefiniciju tijela.
"Korištenjem strategija ekologije i seksa, intime i znanosti, rituala i humora, rad ostvaruje ono što je u suvremenoj umjetnosti rijetko; uspijeva istovremeno biti političan, taktilan, edukativan i emancipatoran”, ocijenio je žiri.
Drugu jednakovrijednu nagradu osvojili su Andrej Beštak i Anja Leko, za instalacijski rad "Ako okusite moje suze znat ćete zašto plačem", odnosno rad "Da smo barem samo gledali, a nismo lizali" koji se, napominje žiri, ističe i po načinu na koji koristi nestabilne, promjenjive materijale, poput vlage, zvuka, tjelesne prisutnosti i svjetlosnih efekata. Time se briše granica između stalnog i prolaznog, dovodeći u pitanje muzejske modele konzervacije i stabilnosti.
Žiri HS AICA - Darko Fritz, Nevenka Šarčević i Janka Vukmir, nagradio je Vladimira Novaka za vizualno izražajni rad "koji se najkompletnije referira na teme Salona, pa izložbi čak i dodaje željenu koreografiju, u modernističkoj zgradi industrijske arhitekture, pomoću nevidljivog algoritma, nečujnog zvuka i svjetlosti u pokretu."
Osim njemu dodijeljene su još dvije filantropske Kontrapunkt nagrade Iva Vraneković _ Vladimir Dodig Trokut, umjetnici umjetniku, u neto iznosu 2222 eura za svakog laureata, te izložbu, o kojima je odlučivao četveročlani žiri - Ivan Posavec, Tomislav Buntak, Feđa Gavrilović i Anonimni Filantrop.
Dobili su ih Tea Stražičić za multimedijalnu skulpturalnu instalaciju "Sanjaju li ljudi o električnim psima?” koja istražuje robotizaciju kućnih ljubimaca i transformaciju životinjskih uloga u suvremenom društvu, te Martina Miholić, izvršna producentica Salona, koja je, naglasio je žiri, pokazala trezvenost i racionalnost u pristupu svome poslu, pretvarajući realne mogućnosti u gotovo bezgraničan prostor želja autora izložbe.
Umjetnici u Hrvatskoj trebaju imati istu priliku kao svi
Ravnateljica HDLU-a Ivana Andabaka Vujičić upozorila je na nezavidni položaj umjetnika u Hrvatskoj, izvijestivši kako su uputili niz prijedloga za najavljene nove zakone vezane uz porez, a kako bi se segment oporezivanja novčanih nagrada prema umjetnicima ukinuo ne bi li oni dobili istu priliku kao svi ostali zaposlenici u Hrvatskoj.
Napomenula je kako nije bilo jako skupiti novac za nagrade, uspjeli su s pomoću donatorskih i privatnih izvora, a njihov iznos je ove godine 14,5 tisuća eura bruto, a toliko su, dodala je ove godine dobili i od Ministarstva kulture i medija, za područje vizualnih umjetnosti.
O financijama je u pismu, pročitanom na dodjeli, govorio i Anonimni Filantrop, pozvavši državne institucije da donesu zakon o filantropiji, donatorima i sponzorima, s obzirom na visoke poreze na nagrade koji u konačnici smanjuju ukupan fond za nagrade.
Jednako bitnim smatra i omogućavanje investiranja stranog kapitala u kulturu i poticanja takvih investicija "kao u svim uređenim i progresivnim demokracijama EU i svijeta".
Jubilarno, 60. izdanje Zagrebačkog salona, u organizaciji Hrvatskog društva likovnih umjetnika i s kustoskim konceptom "Koreografija za završnu liniju” kolektiva KUĆĆA. Traje do 31. listopada, zbog obnove Meštrovićevog paviljona na više od 20 gradskih lokacija. (Hina)