Preskočite na glavni sadržaj

The GLAMers / Digitalna iskustva u kulturi

The GLAMers / Digitalna iskustva u kulturi
Na događanju (multiplier event) pod nazivom 'Digitalna iskustva u kulturi' održanom 7. veljače 2023. u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu u organizaciji Muzeja za umjetnost i obrt, predstavljeni su rezultati projekta GLAMers, održana su gostujuća izlaganja na temu digitalnih sadržaja u kulturi te su predstavljeni projekti namijenjeni povezivanju kulturnih sadržaja i nastave. Cilj je EU projekta The GLAMers podržati galerije, knjižnice, arhive i muzeje (GLAM - galleries, libraries, archives, and museums), u njihovoj digitalnoj transformaciji, kroz angažman mladih.
Rezultate projekta The GLAMers predstavila je Iva Novak, viši kustos pedagog Muzeja za umjetnost i obrt, a zanimljive projekte i ideje iz kreativne industrije predstavili su kustosi, muzejski pedagozi i knjižničari iz Tehničkog muzeja Nikola Tesla, Galerije Gojak iz Makarske, Muzeja Cetinske krajine - Sinj, te predstavnik tvrtke Novena d.o.o.

U nastavku donosimo sažetke izlaganja.

Rezultati projekta The GLAMers 
Erasmus+ projekt The GLAMers, u kojem Muzej za umjetnost i obrt sudjeluje kao partner, započeo je je u ožujku 2021., a traje do veljače 2023. Projektni tim čini pet partnera, a koordinator projekta je Ciparsko sveučilište za tehnologiju.
Cilj projekta je podržati galerije, knjižnice, arhive i muzeje (GLAM) u njihovoj digitalnoj transformaciji. Projekt je potaknut krizom izazvanom COVID-19 virusom, međutim, rezultati su znatno šire primjenjivi. U sklopu projekta napravljena su istraživanja i pregled najboljih praksi koje uključuju digitalnu transformaciju i angažman mladih, održan je niz stručnih webinara, realizirani su otvoreni obrazovni resursi u obliku pet online tečajeva u trajanju od ukupno 40 sati (za djelatnike GLAM-ova ali i cijelog kulturnog sektora), provedene su digitalno poboljšane aktivnosti koje uključuju mlade i drugo.
(Iva Novak, viši kustos pedagog, MUO)
 
Do muzeja za sve posjetitelje: primjeri analogno-digitalne pretvorbe
Prezentirana su dva interaktivna programa Tehničkog muzeja Nikola Tesla.
  • Apisarij TMNT – novim sadržajima do muzeja za sve posjetitelja
U sklopu obnove muzejskog Apisarija, koja je u tijeku, izrađen je anatomski model pčele u presjeku. Model je iskorišten kao edukativno pomagalo prilikom snimanja kratkih video priloga kojima se pojašnjava kako nastaje med, kako radi žalac, kako funkcionira krvotok pčele, kako funkcioniraju krila pčele prilikom leta, kako pčela komunicira unutar zajednice te kako se orijentira u prirodi. Video prilozi su sastavni dio novog postava Apisarija. Uz ekran je izložen i interaktivni model pčele. Korelacija navedenih elemenata u cilju je što cjelovitijeg informiranja i senzibiliziranja posjetitelja.
(Katarina Ivanišin Kardum, muzejski savjetnik pedagog, TMNT; Prof.dr.sc. Nikola Kezić, umirovljeni profesor Agronomskog fakulteta)
Pogledajte predavanje prof. Kezića
  • Tajna Nikole Tesle
Početkom 2022. producirane su četiri video prezentacije dramskih izvedbi s edukativne radionice „Tajna Nikole Tesle“, temeljene na istoimenom scenariju filma autora Krste Papića kojega u originalu baštini muzejska knjižnica TMNT. Interaktivni proces nastanka ovih priloga, koji su sada dostupni na muzejskim mrežnim platformama, omogućio je učenicima koji su odigrali uloge u dramskim izvedbama korištenje originalnog muzejskog predmeta u kreativnom radu. Radionica „Tajna Nikole Tesle“ održana je kao dio izložbeno-edukativnog projekta „Čovjek i tehnika – povijesno putovanje s knjigom u ruci“.
(Kristina Kalanj, knjižničarski savjetnik, TMNT; Katarina Ivanišin Kardum, muzejski pedagog savjetnik, TMNT)
TAJNA NIKOLE TESLE - video prezentacija dramske izvedbe s održane radionice - 1 - 2 - 3 - 4

Muzea.hr – mjesto gdje kultura i obrazovanje razmjenjuju ideje, iskustva i spoznaje 
Vođeni idejom o potrebi senzibiliziranja šire javnosti o vrijednosti kulturne baštine, radu muzejskih ustanova te stvaranja baze bogatog i provjerenog edukativnog sadržaja, Muzea.hr za cilj ima kreiranje alata kojim će se doprinijeti umrežavanju obrazovnog i muzejskog sustava, uključivanju većeg broja muzeja u školske kurikulume te olakšavanju rada profesorima.
(Daria Domazet, viša kustosica MCK – Sinj, Danijela Petričević Banović, viša kustosica MCK – Sinj)
https://muzea.hr/
Izdvojena rubrika: Malci kulturnjaci 

Primjeri digitalnih multimedijalnih izložaka 
Predstavljeni su neki od projekata studija digitalnih medija Novena koji povezuju kulturu i nove tehnologije. Riječ je o zanimljivim ili neobičnim primjerima digitalnih izložaka iz projekata muzejske ili posjetiteljske namjene realiziranih u zadnjih nekoliko godina, kao što su interaktivni model Sanatorija u Klaićevoj ulici (za MUO), mehanička maketa Učke (za Centar za posjetitelje Poklon Parka prirode Učka), virtualni ormar (za Gradski muzej Virovitica), interaktivni stol (za Muzej antičkog stakla) te digitalizacija Meštrovićeve Fontane života (za Muzej u Drnišu).
(Zvonimir Rakijašić, Novena d.o.o.)
Izdvojeno: 3D print 3D modela povijesnih istarskih kaštela (Novena)
 
Čovječe, pokreni se! 
Svrha ovog izlaganja bila je ukazati na važnost kretanja u današnjem užurbanom životu punom stresa i briga. Čovječanstvo je prešlo na „sjedilački“ način života što možemo smatrati uzrokom razvoja brojnih bolesti i zdravstvenih poteškoća. Kvaliteta života je ugrožena kod odraslih, ali i kod najmlađih. Što mislite zašto? Što će dijete prvo napraviti: poslušati savjet ili slijediti primjer? Djeca su poznata po najboljoj sposobnosti „imitacije“, i velika je odgovornost na nama, odraslima, ukazati na stvarne životne vrijednosti i to konkretnim primjerom. Većina nas se prekomjerno koristi tehnologijom, pa odgovore na svoja pitanja i rješenja svojih problema traži upravo tamo, gdje i mlađi naraštaji traže razonodu. Instagram, Facebook, TikTok i ostale mreže i platforme sve više upravljaju našim vremenom i ostavljaju posljedice na našu sposobnost koncentriranja na bitno.
U ovoj prezentaciji, kroz interaktivnu igru „Čovječe, pokreni se!“, koja svojim konceptom podsjeća na „Čovječe, ne ljuti se“, sudionicima – igračima/icama približavamo razne plesne stilove, pokrete i osnove pravilnog vježbanja. Koristeći se „njihovim jezikom“ mlađim naraštajima dajemo „nacrt“ za zabavnije i bolje sutra.
(Toni Bilić, muzejski pedagog, Galerija Gojak, Makarska)
Interaktivna igra 'Čovječe, pokreni se'