Tik pred početak 33. izdanja Muzičkog biennala Zagreb (5. - 12.4.2025.), našeg najvažnijeg festivala suvremene glazbe, održana je konferencija za medije na kojoj su cjelokupni program MBZ 33 predstavili umjetnički ravnatelji, skladatelji Tomislav Oliver i Davor Vincze, izvršna ravnateljica Fanny Martin i Nina Maštruko, voditeljica za komunikacije i partnerstva.
vrijeme: 05.04.2025. - 12.04.2025.
mjesto: Zagreb
Okupljene je pozdravio
Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja, organizatora Biennala, te je najavio otvorenje 33. izdanja festivala u
subotu, 5. travnja, u
Hrvatskom narodnom kazalištu s premijerom tri suvremena baleta
Prekinute veze, na kojem surađuje treći umjetnički ravnatelj,
Ivan Skender, skladatelj i dirigent, koji je zbog posljednjih proba zahtjevnog projekta izostao s današnje konferencije. Balet nastaje u koprodukciji HNK i MBZ, okuplja tri skladatelja i tri koreografa, te Balet i Orkestar Opere HNK koji su u svojim izvedbama utjelovili tri suvremene vizije, tri različita pogleda na naslovnu temu Biennala,
prekinute veze. Radi se o izuzetno ambicioznom projektu i jednoj od najvećih baletnih produkcija koju je MBZ imao prilike producirati do sada.
Na tematsku odrednicu Biennala nadovezao se
Davor Vincze, skladatelj i umjetnički ravnatelj Biennala, kazavši kako su za istu crpili inspiraciju iz koncepta međunarodno prepoznatog zagrebačkog simbola,
Muzeja prekinutih veza, koji osim poetične priče susreta i razlaza dvije bliske osobe
prekinutim vezama jako dobro odražava globalne sociopolitičke procese izolacije i protekcionizma te istovremeno podsjeća na važnost povezivanja. U okviru istraživanja razmjera i nijansi različitih umjetničkih interpretacija tog pojma u programu Biennala, Vincze je posebno naglasio i poziciju brojnih umjetnika/-ca koji sudjeluju na MBZ 33, a koji više ne žive u zemljama u kojima su rođeni i na neki način su s njima raskinuli odnos, kao i raskinute odnose u samoj arhitekturi grada na primjerima napuštenih prostora, poput nikad dovršene Sveučilišne bolnice u Blatu, kojom su se inspirirali umjetnici
Goran Nježić i
Francisco Uberto za svoju multimedijsku izvedbu
Infused 3’600’000ms. Izvedba će biti realizirana na tri lokacije i uključuje
multistreaming element kao simbol veze koja može biti prekinuta: tijekom izvedbe glazbenog dijela projekta s ansamblom ELISION u Brodarskom institutu u Sigetu, signal se uživo prenosi u bolnicu u Blatu, gdje se slikom manipulira analognim sredstvima, dok se scenski prikaz tog trenutka šalje u MSU, pred publiku. Izvedba će biti virtualno iskustvo koje obogaćuje narativ o propadanju i transformaciji prostora te povezuje ljude s tim složenim i višeslojnim mjestima.
Davor Vincze naglasio je važan fokus Biennala na međunarodne suradnje te istaknuo brojku od
230 izvođača/-ica i
skladatelja/-ica iz preko
30 zemalja sa
šest kontinenata koji će izvesti više od
20 programa s čak
28 praizvedbi novih skladbi među kojima je dvanaest MBZ-ovih narudžbi hrvatskih skladatelja i osam međunarodnih. U glavnim večernjim terminima Biennala izvest će se nesvakidašnja opera
Alan T. skladatelja
Pierra Jodlowskog koja se kroz lik i djelo matematičara i kriptologa
Alana Turinga bavi odnosom čovjeka, stroja i društva te slovi za najbolji rad iz skladateljevog opusa; inovativna i meditativna skladba
Systema Naturae autora
Maura Lanze i Andree Valle inspirirana fantazmagoričnim srednjovjekovnim katalozima životinja, biljaka i minerala u izvedbi
Schallfeld Ensemblea, ali i niza elektromehaničkih naprava; portretni koncert originalne australske skladateljice i istraživačice
Lize Lim u izvedbi
ansambla ELISON, kao i premijerne izvedbe skladbi velikog skladatelja 21. stoljeća, muzikologa i tromboniste
Georgea Lewisa. Za sam kraj Biennala, najavljen je koncert
Veze svjetova u
Tvornici Kulture s dva međunarodna orkestra -
Hong Kong New Music Ensemble, vodeći ansambl suvremene glazbe u Aziji,
Vertixe Sonora, komorni ansambl koji okuplja glazbenike iz Španjolske i Portugala, te domaćim violončelistom
Vidom Veljakom, koji se prvi put susreću u Zagrebu.
Na fokalnu točku svakog Biennala, premijerne izvedbe skladbi hrvatskih skladatelja/-ica, osvrnuo se umjetnički ravnatelj
Tomislav Oliver: ,,Kao i svaki put, MBZ je orijentiran na nove, naručene skladbe, među kojima iz ovogodišnjeg programa izdvajam radove domaćih skladatelja/-ica
Veronike Reutz Drobnić, Ivana Končića, Lovre Stipčevića, Ivana Božičevića, Krešimira Seletkovića, Danijela Legina, Marka Slavičeka, Borisa Jakopovića, Ante Knešaureka, Frane Đurovića, Sonje Mutić te
Juraja Marka Žerovnika kao laureata novoosnovane nagrade Biennala za mlade autore, Milko Kelemen. Njegovu će skladbu izvesti
Cantus Ansambl u Lisinskom, a mnoge druge izvodit će, primjerice,
Zagrebački kvartet,
Ansambl Antiphonus, Simfonijski orkestar HRT-a.’’ Među pomalo neuobičajenim glazbenim kombinacijama Oliver je istaknuo zajednički nastup sopranistice
Marije Lešaje i orguljašice i čembalistice
Katarine Lamotte u crkvi sv. Kvirna na Pantovčaku, koji karakterizira sazrijevanje sakralne glazbe u dodiru sa suvremenim tendencijma. Oliver je izrazio zadovoljstvo zbog nove inicijative Biennala,
inozemnih rezidencija za mlade skladatelje/-ice koje im omogućavaju rad sa stranim ansamblima: ,,Ove godine odabrali smo mladog, netom diplomiranog skladatelja elektroakustične glazbe,
Lovru Stipčevića, te ga poslali na rezidenciju u Helsinki gdje je imao priliku raditi s poznatim finskim ansamblom
defunensemble na stvaranju novog djela koje će se premijerno izvesti 6. travnja na MBZ 33", dodao je.
Kao jedan od ključnih projekata Biennala, Tomislav Oliver izdvojio je
majstorsku radionicu za skladatelje koju MBZ organizira s ciljem unapređenja kreativnih i skladateljskih vještina polaznika. Ova radionica pruža jedinstvenu priliku za individualni rad s istaknutim međunarodnim skladateljima mentorima, uključujući prije spomenute
Georgea Lewisa, Lizu Lim, Pierrea Jodlowskog, Andreu Valle i Maura Lanzu. Skladbe na kojima su radili polaznici, na Biennalu će izvesti ansambl PinkNoise iz New Yorka. ,,Na ovaj će način najmlađi skladatelji, od kojih su neki i studenti Muzičke akademije u Zagrebu, imati priliku sudjelovati u glavnom programu festivala, što nam je posebno bitno jer je MBZ puno više od tzv.
showcase festivala; MBZ je profesionalna platforma za nove glasove i nadolazeće generacije skladatelja, izvođača i interdisciplinarnih umjetnika”, zaključio je Oliver.
Biennalski klasik, kasnovečernji program
Late Night, ove godine dolazi u iznimno jakom izdanju, a održava se u zagrebačkim klupskim prostorima gdje će nastupiti domaći i inozemni glazbenici/-e, predstavnici inovativnog elektroničkog zvuka, ali i ne isključivo. Program u
subotu, 5. travnja, u
Petom kupeu otvara nastup glazbenice
Aïshe Devi koji spaja eksperimentalni techno i eterične vokale, u društvu s hrvatskim producentom
Nikolom Krgovićem,
N/OBE-om, koji predstavlja svoj album
Monuments u multimedijalnom nastupu. Narednih dana nastupit će i duo
scapegoat sa
Sarom Salomon u
MSU Zagreb, održat će se
jam session s
Rodrigom Constanzom u
KONTEJNER-u, kao i transžanrovski i glasni nastupi izvođači/-ca
Bong-Ra i
s.a.t.i.n. u
Močvari, gdje će nastupiti i
Nídia & Valentina i
Behringer Escape Plan posljednji dan
MBZ-a. Predstavljajući Late Night program Biennala, Tomislav Oliver istaknuo je: ,,U nastojanju da ponovno uspostavimo veze između raznovrsne publike suvremene i eksperimentalne glazbe, pratimo što se događa u
undergroundu i na klupskoj sceni. Zato nam je važno istaknuti ovaj klupski element, ali i eksperimentirati s različitim koncertnim formatima u kontekstu klubova.’’
Za kraj se okupljenima obratila
Fanny Martin, izvršna ravnateljica Biennala, koja se timu MBZ-a priključila prošle godine s dolaskom novoizabranih umjetničkih ravnatelja kao internacionalna suradnica: ,,Došla sam u Zagreb prije točno godinu dana s jednom misijom - kako bih Biennale učinila događanjem koje svi žele posjetiti, i stanovnici i turisti. Želimo kod publike, sadašnje i buduće, pobuditi znatiželju oko programa koji smo pripremili, kao i povjerenje da je isti uzbudljiv i zanimljiv. Želimo nastaviti dovoditi uzbudljive umjetnike i dodatno pozicionirati MBZ na međunarodnu mapu glazbenih aktera. Upravo zbog potonjeg ulažemo u razvoj novih načina rada i to pokretanjem
MBZ PRO, platforme koja u Zagreb dovodi više od 40 međunarodnih profesionalaca kako bi se povezali i razvili radne strukture te partnerstva koja su inovativna kao i glazba koju predstavljamo.”
MBZ 33 posegnuo je u bogatu prošlost manifestacije te je odlučio oživjeti tradiciju popratnog glazbenog diskursa
trodnevnim međunarodnim interdisciplinarnim simpozijem koji će se održati na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, od 7. do 9. travnja. Simpozij nosi istu temu kao i MBZ 33,
prekinute veze, a na njemu sudjeluje tridesetak pripadnika akademske zajednice iz područja muzikologije i raznih humanističkih znanosti. Sudjelovanje je otvoreno za javnost uz prethodno kupljenu ulaznicu.
Za vrijeme samog festivala održavat će se razgovori sa skladateljima/-cama, tehničke radionice za glazbenike/-ce, šetnja kroz tri multimedijske instalacije nastale posebno za MBZ i festivalsku temu
prekinutih veza čiji su autori
Hrvoje Hiršl, Tine Surel Lange i
Nolan Lem te tematski zanimljiva rekonstrukcija prvog
happeninga na ovim prostorima,
Mo/ot Roach, For the City of Zagreb, koji je 1963. godine prekinut čim je počeo.
Happening će rekonstruirati
Damir Bartol Indoš i
Tanja Vrvilo uz popratno predavanje Janke Vukmir iz Instituta za suvremenu umjetnost. U Muzeju prekinutih veza se do
20. travnja može pogledati audiovizualna
pop-up izložba,
Priče koje odjekuju, koja je realizirana u suradnji Biennala i Muzeja.
Prilika za refleksiju na raznolik festivalski program pruža se u rano nedjeljno jutro u KONTEJNER-u uz ambijentalni nastup glazbenice, skladateljice i improvizatorice
Manje Ristić koji spaja zvuk violine s elektronikom uživo i terenskim snimkama. Posljednji nastup 33. izdanja MBZ-a ujedno je simbolička i u tematskom ključu Biennala - zadnja etapa prekida.
Cijeli program 33. Muzičkog biennala Zagreb dostupan je na
službenim stranicama festivala na adresi
www.mbz.hr. Festivalske i pojedinačne ulaznice za programe MBZ 33 mogu se kupiti
online putem
Core Eventa, a od 2. travnja i u festivalskom uredu (Kulturno informativni centar - KIC, Preradovićeva 5 (polukat) od 11 do 19 sati).