Otvorenje izložbe "Anto Kajinić - Košuta gonjena - Hommage" bit će priređeno u četvrtak 9. listopada 2025. u 19 sati u Franjevačkom muzeju i galeriji Široki Brijeg.
vrijeme: 09.10.2025. -
mjesto: Široki Brijeg, BiH
Košuta gonjena
Hommage Anti Kajiniću (1953. - 2023.)
(...)
Izložba Košuta gonjena - Hommage Anti Kajiniću posvećena je umjetniku čiji opus daleko nadilazi granice likovne forme. Anto Kajinić bio je slikar, pedagog, kulturni djelatnik i esejist koji je svojom prisutnošću i djelovanjem obilježio likovni i kulturni prostor Bosne i Hercegovine i Hrvatske. Njegova umjetnost i tekstovi ostaju svjedočanstvo ne samo o stvaralačkom procesu, nego i o filozofskom poimanju umjetnosti kao poziva i zadaće.
(...)
U suvremenim teorijama umjetnosti često se naglašava nužnost inovacije, diskontinuiteta i pluralizma stilskih pristupa. Međutim, opus umjetnika koji čitav svoj stvaralački vijek ostaje vjeran jednoj matrici - bilo da je riječ o stilu, motivu ili ikonografskom obrascu - predstavlja izazov takvoj dominantnoj paradigmi. Anto Kajinić upravo je primjer „umjetnika jedne slike“. Njegova dosljednost ne proizlazi iz nedostatka promjene, nego iz procesualnog istraživanja jednog problema. Svaka nova slika u njegovom opusu nije ponavljanje prethodne, nego postupno zgušnjavanje značenja, gdje se kontinuitet oblikuje kao geneza.
(...)
Pored radova s naslovima, na izložbi se nalazi i niz ogoljenih, „nijemih“ djela - deset bijelih, jedna crna, te 88 crteža rađenih crnom keramičkom olovkom na bijelom papiru. Ne nose nikakve nazive, datacije ili natpise. Oni su čisti i suzdržani, lišeni svakog verbalnog vodiča, otvoreni za neposredan susret promatrača s vizualnim jezikom umjetnika. U odsutnosti riječi, ti radovi postaju prostor introspektivnog dijaloga; oni ne nameću priču, već dopuštaju gledatelju da sam kreira značenje, da doživi oblik, teksturu i ton u njihovoj najosnovnijoj i najintimnijoj pojavi. Minimalistički oblici i praznine postaju sredstvo kontemplacije - prostor gdje se susreću tišina i refleksija, gdje umjetnost postaje iskustvo, a ne poruka.
(...)
Na izložbi se nalazi i jedna njegova gotovo prazna limenka bijele boje i njegov istrošeni kist. Oni simboliziraju kraj Kajinićevog umjetničkog stvaralaštva - znak da umjetnik više neće uzeti kist u ruke i stvarati nova djela. Ipak, čak i u toj tišini i završetku materijalnog čina, limenka i kist zrače prisutnošću i memorijom rada, postajući svjedoci procesa i trajanja umjetničkog duha. Bijela boja, koja je bila njegova vjernost i polazna točka svih istraživanja, ovdje stoji kao znak završetka, ali i početka nečeg drugog - refleksije, kontemplacije i sjećanja.
— Josip Mijić, iz predgovora
Više informacija