U LEXART skladištu otvara se u utorak, 30. rujna, u 19 sati, još jedna u nizu iteracija ciklusa JEDAN/NA, na kojoj se predstavljaju radovi slikara i grafičkog dizajnera Davora Tomičića (1947.-2000.), jednog od ključnih protagonista zagrebačke scene 1970-ih, autora koji je istraživao odnos slike i znaka te granice između umjetnosti i javnog prostora.
vrijeme: 30.09.2025. - 17.10.2025.
mjesto: Zagreb
Izložba donosi presjek rada iz razdoblja kada se umjetnost počela otvarati izvan galerije, a vizualni jezik modernog grada postajao prostor umjetničkog istraživanja.
Po mnogo čemu jedinstveni projekt Mogućnosti za 1971. bio je iskorak iz galerije u gradsko tkivo. Tomičićeve žute tende u Vranicanijevoj ulici pretvorile su fasadu u ritmiziranu plohu dostupnu slučajnom prolazniku, a jednostavnost izvedbe činila je rad komunikativnim i funkcionalnim. Godinu ranije, u akciji Total s Borisom Bućanom i Želimirom Koščevićem, oglasni panoi prekriveni su crnim plakatima s bijelim geometrijskim motivima, otvarajući pitanje granice slike, znaka i javnog prostora. Te intervencije jasno potvrđuju Tomičićevu namjeru da sliku oslobodi naracije i pretvori je u čitljiv, ali otvoren vizualni signal.
Izložene slike iz tog razdoblja pokazuju kako se motiv reduciran na nekoliko traka boje pretvara u samostalan znak. Vertikale, dijagonale i ‘chevron‘ prijelomi funkcioniraju kao vizualni signali: rub i boja postaju mjera slike, a ekonomija sredstava stvara maksimalan vizualni učinak. Paleta je reducirana, ali dinamična - plava, žuta i crvena nose strukturu kompozicije, dok siva, zelena ili narančasta djeluju kao akcenti, bliski jeziku urbane signalizacije.
Tijekom 1970-ih Tomičić paralelno slika i intenzivno oblikuje - dizajnira Novine GSC, izrađuje plakate i gradi vizualne identitete. Ovo iskustvo ulazi i u njegov slikarski rad: motiv nije predmet, već konfiguracija odnosa, a slike funkcioniraju poput "grafema prostora" - čitljive i u galeriji i u urbanom pejzažu. Nakon studija slikarstva u Zagrebu, djeluje i u Njemačkoj kao grafički dizajner, nastavljajući razvijati vizualne sustave koji povezuju umjetnost i komunikaciju.
Ova izložba čita se kao zaključno poglavlje istraživanja započetih ranih 1970-ih te kao posveta prijateljstvu i stvaralačkom savezništvu scene Galerije SC. Potvrđuje Tomičićev opus kao preciznu metodu odnosa ruba, boje i polja, ali i trajni vizualni zapis jedne zagrebačke epizode u kojoj su umjetnost, znak i javni prostor postali nerazdvojni. Time se publici otvara prilika da sagleda njegovo djelo ne samo kao umjetnički izraz, već i kao važan doprinos razvoju vizualne kulture u Hrvatskoj.
Tekst: Leila Topić
Davor Tomičić (1947. - 2000.) polazio je Školu primijenjene umjetnosti te je nakon toga na Akademiji likovnih umjetnosti diplomirao slikarstvo. Niz godina surađivao je s Galerijom Studentskog centra, u kojoj je dizajnirao Novine GSC i oblikovao plakate. Od 1973. do 1977. boravio je u Trossingenu u Njemačkoj i radio kao grafički dizajner, ne zapuštajući slikarstvo, izlagajući na izložbama edicije Ritzi. Tomičićevo su likovno djelovanje sedamdesetih posebno obilježile avangardne istraživačke akcije Total i koncept Mogućnosti za 71. u sklopu kojih se preispitivalo likovno djelo u kontekstu napuštanja galerijskog prostora i postavljanja u urbanu sredinu. Ipak, njegov rad u najvećoj mjeri obilježio je grafički dizajn u području komercijalnog oblikovanja vizualnog identiteta brojnih tvrtki.
Radove je moguće pogledati do 17. listopada u radnome vremenu galerije, od utorka do petka od 15 do 19 sati i subotom od 11 do 15 sati na adresi Frankopanska 22-24 u Zagrebu.