Preskočite na glavni sadržaj

Izložba fotografija Ivana Mihaljevića - 'Izvan okvira'

Izložba fotografija Ivana Mihaljevića - 'Izvan okvira' održava se od 24. studenoga 2021. u Lazaretima i dio je programa manifestacije Dani kreativnih/kulturnih industrija Dubrovnika.
vrijeme: 24.11.2021. -
mjesto: Dubrovnik
url: https://www.facebook.com/lazaretihub/
'Već smo duže svjesni kako živimo u vremenu izvrnutih vrijednosti, uloga, značenja, poruka i vrlo složene stvarnosti. Željko Malnar pružio nam je uvid u tu iscerenu i iščašenu stvarnost sa svojom reality društveno-političkom show-emisijom „Noćna mora“, s kasnijim nastavkom u „Nemogućoj eMisiji“. Pa iako smo možda mislili kako poznajemo sva lica životopisnih protagonista tih emisija, fotograf i videoumjetnik Ivan Mihaljević u seriji portretnih studija donosi nove i drugačije izražajne portrete Jarana, Cro Roma, Remza, Lakyja, Cezara i Anđe, likova s margine društva, u potpunosti 'izvan okvira'.
Oni mogu i smiju na sebe preuzeti sve uloge, od obespravljenog građanina, socijalnog slučaja, dvorske lude, oštrih kritičara društvenih anomalija… pokazujući kroz mnoštvo svojih lica apsurd današnjeg društveno-gospodarsko-političkog perioda. Nadvisujući u paleti svojih uloga i tipova profesionalne glumce, ti su ljudi zahvaljujući mogućnostima koje je u njima prepoznao Željko Malnar predstavili novi oblik realityja koji u sebi uključuje nasljeđe europskog kabareta, vodvilja, političke satire, groteske, mogli bismo čak reći koncepta braće Marx za puk, kao i istinski oživljenih likova iz Alana Forda.
Upravo to u seriji foto-portreta tako naturalistički, a opet estetski i kompozicijski visoko stilizirano prikazuje Ivan Mihaljević. U pomno osmišljenim i uhvaćenim izrazima licâ na fotografijama, uz izvrsno postavljeno svjetlo, prepoznat ćemo daleku poveznicu s fizionomijskim studijama Johanna Kaspara Lavatera i kipara Franza Xavera Messerschmidta, ali i slikara Francisca de Goye ili Jamesa Ensora, koji su u drugom vremenu i drugim tehnikama jednako pomno studirali izraze lica i mimiku, ne samo radi proučavanja karaktera i tipova ličnosti, već i dokumentiranja psihičkih pomaka.
No, fotograf u svojim portretima navedenih protagonista uspijeva kombinirati dokumentaristički i portretni, izražajni element fotografskog pristupa, uz – na neki čudan način – istovremeno dostojanstven, topao i ljudski rakurs. Ukazujući kako oni žive paralelne živote, uronjene u djelomice grotesknu, a djelomice zasluženu popularnost i slavu, dok ih socijalna kategorija u pravilu još uvijek čvrsto 'drži' uz tešku egzistencijalnu svakodnevicu, Ivan Mihaljević sa svojim foto-portretima jasno šalje poruku kako se 'pet minuta slave' pretvorilo u zapaženu psihosocijalnu studiju iz koje možemo mnogo toga metaforički zaključiti o našem društvu – ali i medijima.' (Iva Körbler)