U sklopu ovogodišnjeg međunarodnog festivala suvremene glazbe 27. Muzičkog biennala Zagreb, Zagrebačka filharmonija će u petak u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu pod ravnanjem maestra Luce Pfaffa izvesti četiri praizvedbe djela istaknutih hrvatskih skladatelja.
vrijeme: 12.04.2013.
mjesto: Zagreb; KD Vatroslava Lisinskog
"To da se u jednoj večeri praizvedu čak četiri skladbe još se nikada nije dogodilo u povijesti Zagrebačke filharmonije, a pokazuje koliko ta institucija cijeni domaće skladatelje i surađuje s njima", kazao je ravnatelj
Zagrebačke filharmonije Miljenko Puljić predstavljajući program koncerta.
Riječ je o djelima Danijela Legina, Tomislava Olivera, Milka Kelemena i Davorina Kempfa, ujedno i prvog rezidencijalnog skladatelja u 140 godina dugoj tradiciji te institucije, a koncert će uveličati solistički nastupi mezzosopranistice Ivane Srbljan, pijanistice Mie Elezović te trubača Vedrana Kocelja.
Kako je pojasnio umjetnički ravnatelj ovogodišnjeg bijenala Krešimir Seletković, ideja je bila uvrstiti hrvatske autore u repertoar Zagrebačke filharmonije i to na način da se izvode potpuno nova za tu prigodu naručena i skladana djela. "Muzički biennale konačno nakon 15 godina ima jedan tako veliki koncert na kojemu će se dogoditi čak četiri velike praizvedbe, među kojima će biti izvedena i prva kompozicija rezidencijalnog skladatelja zagrebačke filharmonije", kazao je Seletković.
Koncert otvara "Vacana" za glas i simfonijski orkestar mladog zagrebačkog skladatelja Tomislava Olivera uz solistički nastup mlade mezzosopranistice Ivane Srbljan. "Vacana" je nastala u razdoblju u kojemu je Oliver nakon diplome pokušao naći vlastiti izraz, a uglazbljuje tekstove pjesnika svetaca hinduističke bakhti tradicije 10. i 11. stoljeća i označava duhovnu pjesmu, lirski izraz ljubavi prema Bogu. "U njoj sam pokušao prikazati muzički narativ kao duhovno putovanje protagonista", pojasnio je Oliver.
Slijedi Kempfov koncert za klavir i orkestar "Concerto corale" uz pijanistički nastup Mie Elezović, za koju je pijanistička dionica izvorno napisana. Riječ je o sintezi kompozicijskih sustava u kojoj autor objedinjuje različite elemente, uključujući dva ključna motiva iz Bachovog korala "Es ist genug", koje je na različite načine ukomponirao i varirao u toj skladbi. "Koncert je zamišljen u jednom stavku iako je forma slobodno različito prokomponirana", kazao je Kempf. Napomenuo je kako mu je izuzetna čast i zadovoljstvo što je njegov prvi klavirski koncert, kao njegovo prvo djelo u svojstvu rezidencijalnog skladatelja, uvršten u program ovogodišnjeg nastupa Filharmonije na Biennalu.
Kempf će funkciju rezidencijalnog skladatelja obavljati tijekom naredne dvije sezone Zagrebačke filharmonije, za koju će napisati ukupno četiri skladbe.
U drugome dijelu koncerta Zagrebačka će filharmonija izvesti "Tromberiu" za trubu i simfonijski orkestar Milka Kelemena, svjetski poznatog hrvatskog skladatelja i utemeljitelja Muzičkog biennala davne 1959. Kelemen je kazao kako je oduvijek bio izuzetno težak zadatak animirati veliku publiku koja zapravo uopće ne želi slušati avangardnu muziku te savjetovao današnjem vodstvu Biennala da spozna važnost inozemnih kritičara u jačanju vidljivosti tog festivala u svijetu. Naši mladi kompozitori trebaju biti pogurnuti kroz Biennale u središte međunarodne pozorosti, kazao je, te istaknuo kako mu je iznimno drago da je nakon 25 godina i sam ponovno uvršten u njegov program. Kelemenova "Tromberia", djelo za trubu in C, piccolo trubu, krilnicu i orkestar, kojima se pridružuju i tibetanska zvona, didgeridoo i udaraljkaške boce, na svoju praizvedbu čeka od 2002., a solistički nastup izvest će jedan od naših vodećih solista na trubi Vedran Kocelj.
Koncert zaokružuje "Nebula" za simfonijski orkestar još jednog skladatelja mlađe generacije Danijela Legina. "Ideja je bila napraviti specifičnu zvučnu instalaciju u kojoj je veliki naglasak na zvučnim bojama i sitnim detaljima zvukova instrumenata i specifičnim načinima sviranja", kazao je Legin. Krajnji rezultat inspirirao je i naslov - koji znači 'svemirska maglica' - kao zvučnu metaforu za nešto tajanstveno, dodao je.
Djela su napisana posebno na Muzički biennale i Zagrebačku filarmoniju i ostat će u trajnom nasljeđu Muzičkog biennala Zagreb i Zagrebačke filharmonije. (Hina)