Kino 'Tuškanac' travanjski program otvara velikom retrospektivom legendarnog američkog filmaša Samuela Fullera koju čini čak 16 filmova nastalih u razdoblju 1949-82.
vrijeme: 01.04.2021.
mjesto: Zagreb
Od 1. do 9. travnja u retrospektivi pod nazivom 'Stilska tabloidnost Samuela Fullera', kino 'Tuškanac' prikazat će najpoznatije autorove filmove poput Šok koridora, Golog poljupca, Američkog podzemlja, Čeličnog šljema, Velike crvene divizije, Bijelog psa, kao i druga djela u kojima se svojim "tabloidnim", senzacionalističkim stilom bavio tamnijom stranom američkog društva te svrstao među najosebujnije američke redatelje.
Program u četvrtak otvara Američko podzemlje (1961), film o organiziranom kriminalu koji efektno povezuje intrigantne i provokativne teme s dinamičnim oblikovanjem i, za ono vrijeme, smjelim prikazom nasilja. Iste večeri na rasporedu je i Bijeli pas (1982), adaptacija autobiografskog antirasističkog romana Romaina Garyja. Studio Paramount je film smatrao prekontroverznim i brzo ga bunkerirao, a u američku distribuciju je stigao tek 1991, uz odličan prijem kritike.
U petak slijedi Šok koridor (1963), film o novinaru koji se ubacuje u psihijatrijsku ustanovu kako bi riješio slučaj ubojstva. Film je odličan reprezent redateljeva 'tabloidnog stila' karakteriziranog zanimanjem za teme koji izlaze izvan okvira normalnosti. U nastavku večeri je Velika crvena divizija (1980), ratni film s Leejem Marvinom u glavnoj ulozi, zasnovan na Fullerovom vlastitom iskustvu iz Drugog svjetskog rata gdje je služio na raznim bojištima te dobio niz odlikovanja.
Publika će u subotu moći pogledati Goli poljubac (1964), još jedan provokativan i uznemirujući rad koji je u Velikoj Britaniji bio zabranjen za prikazivanje do početka 1990-ih zbog nekih tabuiziranih motiva, a potom slijedi Grimizni kimono (1959), zanimljiv po neobičnoj promjeni intonacije i žanra – počinje kao napeti policijski noir krimić, da bi ubrzo prerastao u melodramu usredotočujući se na ljubavni trokut i rasna pitanja, a u završnici se vraća kriminalističkom ishodištu.
Program se nastavlja u ponedjeljak kada su Pričvršćene bajunete (1951), film koji kombinira s jedne strane interes za učinke ratovanja na psihu, a s druge interes za kreiranje napetih akcijskih prizora. Sličnom tematikom bave se i Merrillovi ratnici (1962), adaptacija knjige Charltona Ogburna Jr.-a koji je opisao svoja iskustva na dalekoistočnom ratištu. Film je snimljen na Filipinima s velikim budžetom, a dobro su ga primili i kritika i publika.
U utorak je na rasporedu Čelični šljem (1951), film o Korejskom ratu koji je Fuller snimio za samo deset dana i oduševio veći dio kritike. U nastavku večeri se prikazuje Park Row (1952), Fullerov autorski projekt o novinarskom miljeu koji mu je bio dobro poznat jer je to bila njegova prva profesija koju je jako volio. Riječ je o drami koja sadrži i elemente noir krimića u pokušaju obračuna velike novinske kuće s malim alternativnim izdavačem.
Srijeda donosi autorov redateljski prvijenac Ubio sam Jesseja Jamesa (1949), koji je ostvario komercijalni uspjeh i Fulleru omogućio karijeru jednog od vodećih producenata niskobudžetnih vesterna i krimića 1950-ih i 1960-ih. Iste večeri je i Barun iz Arizone (1950) koji se temelji na stvarnoj osobi prevaranta koji je tvrdio da polaže pravo na tadašnji teritorij Arizone. Naslovnu ulogu odigrao je Vincent Price , a na filmu je kao (nepotpisani) kaskader bio angažiran i Ed Wood.
U četvrtak stiže Četrdeset ubojica (1957), vestern inspiriran sukobom braće Earp i obitelji Clanton u Tobmstoneu. Riječ je o filmu s likom snažne žene u svijetu kojim dominiraju muškarci, a glavnu ulogu tumači Barbara Stanwyck. Verboten! (1959) je priča o ljubavi između Amerikanca i Njemice u okružju nacističke prijetnje. Film sadrži arhivske prizore nacističkih zločina čime je Fuller, izdanak židovske obitelji i veteran Drugog svjetskog rata, dao do znanja svoj odnos prema nacizmu.
U petak, 9. travnja publika će moći vidjeti jedno od najcjenjenijih ostvarenja autorova opusa, Krađa u Južnoj ulici (1953), film koji se nije svidio direktoru FBI-a, Edgaru J. Hooveru, dok retrospektiva završava Kućom od bambusa (1955), još jednim filmom u kojem se Fuller bavio interakcijom Amerikanaca i pripadnika dalekoistočnih naroda i koji u fascinantnoj kolor fotografiji nudi dojmljiv prikaz tadašnje japanske zbilje.
>>>Portreti: Stilska tabloidnost Samuela Fullera