Preskočite na glavni sadržaj

Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije

U Laubi, u utorak i srijedu, 8. i 9. prosinca, održava se simpozij 'Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije'. Simpozij počinje utorak, u 10 sati.
mjesto: Zagreb; Lauba, Baruna Filipovića 23a
url: http://www.vizualni-studiji.com
Opus hrvatskog slikara Julija Knifera predstavlja jednu od najintrigantnijih dionica naše novije umjetničke povijesti. Morfološko-tipološka prepoznatljivost Kniferovih slika i crteža omogućila je relativno stabilno interpretacijsko polazište svim recentnim osvrtima na njegova djela što je dovelo do etabliranja kritičkog mainstreama i matrice razumijevanja meandra ne samo kao formalno-stilske konstante, nego i kao strategije umjetničkog djelovanja. Aktualna retrospektiva Kniferovih djela u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti pridonijet će poznavanju njegova opusa i razumijevanju specifičnog vizualnog sustava koji povezuje umjetnika i njegovo djelo.

Jedan od važnih elemenata u razumijevanju Kniferovih meandara su njegovi zapisi i komentari koji funkcioniraju poput svojevrsne narativne nadopune ne-narativnom i ne-reprezentacijskom slikarskom postupku, što je poslužilo kao temelj velikom dijelu interpretacija od strane teorije i kritike. Premda je najveći dio Kniferovog opusa radikalno apstraktan, njegove vlastite intelektualne intervencije zabilježene u Zapisima proširuju vizualno utemeljenje prepoznatljivog slikarskog stila i pretvaraju se u slojevitu filozofiju umjetnosti. Stoga, ukoliko razumijemo meandre kao radikalan čin raskida s linearnim izmjenama umjetničke forme, ukoliko njihovu vizualnu dosljednost smatramo moralnim imperativom koji nadilazi tržišne i vrijednosne odrednice, nije li onda dužnost kritičkog tumačenja da uspostavlja uvijek nove paradigme umjetničke relevantnosti?
 
Centar za vizualne studije iz Zagreba pokreće znanstveno istraživanje koje ima za cilj promotriti Kniferov opus iz kritičkog rakursa različitih humanističkih i društvenih disciplina kako bismo pokušali doprijeti do značenja meandra neovisno o konkretnim formalnim izvedbama i aktualnom epistemološkom utemeljenju. Istraživanjem želimo produbiti i proširiti razumijevanje Kniferovog slikarstva iz raznovrsnih perspektiva kritičko-teorijskih diskursa koji bi proučavanju poznatog i prepoznatljivog opusa trebali dati novu spoznajnu, kritičku i metodološku vitalnost. U istraživanje se mogu uključiti znanstvenici i doktorandi iz različitih područja znanja, kustosi, kritičari, kao i svi oni koji smatraju da mogu na originalan način sagledati pojedine segmente Kniferovog opusa pomoću konzekventno primijenjenog kritičko-teorijskog aparata, te ponuditi nova tumačenja.

Utorak, 8. 12. 2015.

10:00 Otvorenje simpozija
1. Meandar kao filozofija (slike)

10:10: Žarko Paić: Ako jezik više ne govori... Aporije konceptualne slike
10:30: Aleksandar Mijatović: Realizam bez stvarnosti. Linija i granica u Meandrima Julija Knifera
10:50: Nikola Dedić: Modernizam i skepticizam. Julije Knifer u kontekstu Wittgensteinove teorije jezika

11:30 Pauza
2. Politika, ideologija i transcendencija slike
11:50: Andrej Mirčev: Re/politizirati Knifera? Institucionalno-kritički i biopolitički aspekti
12:10: Ines Lukin: Intimnost, repetitivnost i zavođenje. Čitanje Knifera u perspektivi Sennetta i Baudrillarda
12:30: Miodrag Šuvaković: Fenomenologija i ideologija antislike. Fetišizam medija i postmedijske umjetničke prakse

13:15 Pauza
3. Nove paradigme gestualnosti
15.00: Ernest Ženko: Između apstraktnog i konkretnog. Kniferov Meandar kao potpis
15:20: Mirela Ramljak Purgar: Meandar, ili ono što je preostalo od geste. O performativnom kod Julija Knifera
15:40: Mirjana Klepić: Autentičnost, (re)produkcija, ritual. Meandar kao forma egzistencije

Srijeda, 9. 12. 2015.
4. Kritički diskursi dvadesetog stoljeća
10:00: Silva Kalčić: Radikalnost i temporalnost. Julije Knifer i umjetničke paradigme 20. stoljeća
10:20: Feđa Gavrilović: Od Kompozicije do Meandra. Julije Knifer i teorija umjetnosti Wilhelma Worringera
10:40: Nadja Gnamuš: Na rubu modernizma. Kniferovo slikarstvo između vizualne činjenice i životnog stava

11:20 Pauza
5. U proširenom polju umjetnosti
11:40: Marijan Krivak: Anti-slika i anti-film. Julije Knifer i Mihovil Pansini o slobodi u umjetnosti
12.00: Dubravka Đurić: Između vizualnih umjetnosti i poezije. O tekstovima Julija Knifera
12:20: Irena Paulus: Knifer i glazba. Od Stravinskog do minimalizma

13.00 Pauza
6. Slikarstvo kao “teorija” slike
14:30: Katarina Rukavina: Anti-slika kao koncept. Julije Knifer i samoukinuće umjetnosti u filozofiji
14:50: Dario Vuger: Ekspozicija i anti-slika. Od dekonstrukcije znaka prema ontologiji vizualnog
15:10: Nataša Lah: Očevidni identitet slike. Supremacija i morfé kod Julija Knifera
15:30: Krešimir Purgar: Znak radikalne drugosti. Julije Knifer i ontologija apsolutne slike

15:50 Diskusija
16:30 Zatvaranje simpozija