Preskočite na glavni sadržaj

Šikuti Machine u Galeriji Rigo

U četvrtak, 26. svibnja 2011., u 20 sati, u Galeriji Rigo, Novigrad – Cittanova, održat će se otvorenje izložbe umjetničke skupine Šikuti Machine. Riječ je o premijernom predstavljanju novonastalog rada, video – instalacije pod nazivom Vogrda. Izložbu će otvoriti povjesničarka umjetnosti Branka Benčić. Izložba će se moći pogledati do 3. srpnja.
 
vrijeme: u 20 sati
mjesto: Novigrad – Cittanova, Galerija - Galleria Rigo, Velika ulica - Strada Grande 5
url: http://www.galerija-rigo.hr
Tautologija kao subverzija
(Branka Benčić)
 
'Djelovanje Šikuti Machine možemo shvatiti kao projekt, kao kolaborativni model, suradničku praksu, kolektivnu platformu ili kao work in progress. Kao sve to zajedno. Nestabilnost termina i značenja, kao i nemogućnost njihova sigurnog i fiksnog definiranja karakteristična je za mnogostruke prakse koje uspostavljaju kao i pozicije koje zauzimaju. Jedan od ključnih segmenata njihova djelovanja označava formiranje različitih modela društvenosti i komunikacijskih situacija. U tom smislu, osim što Šikuti Machine djeluju kao umjetnički kolektiv koji zajedničkim imenom potpisuje brojne radove koji se pak realiziraju u mnoštvu različitih medija od videa, performancea, instalacije, akcije, prepoznajemo i individualnu aktivnost pojedinih članova koji predstavljaju vlastiti rad – od književnosti do fotografije, skupina djeluje i kao organizator u kulturi, realiziraju sada već dobro znane 'jednodnevne izložbe', u neformalnoj i privremenoj galeriji u Šikutima. U tom kontekstu izložbu možemo također shvatiti kao medij komunikacije i diskurzivni prostor. Tako diverzificiranim modelima djelovanja na brojnim poljima prepoznajemo aktivnost Šikuti Machine kao sudionika umjetničke i kulturne scene. Šikuti Machine uspjeli su formirati  prepoznatljivu i specifičnu hibridnu praksu koja izmiče definiranju i pojašnjavanju, i kojoj ono u stvari nije niti potrebno, a različite aktivnosti koje izvode, usko su povezane i neodvojive jedna od druge…
 
S druge strane, gotovo paradoksalan naziv kolektiva Šikuti Machine ukazuje na spoj starog i novog, u spoju ruralnog toponima i tehnološke odrednice, kao spoj mehaničkog, prirode i kulture, koji ukazuje na supostojanje dva svijeta, dva principa. Upravo suodnos prirode i kulture možemo postaviti kao vodeću preokupaciju i princip djelovanja skupine.
 
U središtu interesa Šikuti Machine nalazi se lokalna svakodnevnica, život okoline, te događaji i aktivnosti vezani uz prirodno okruženje, poput sezonskih radova i njiihovih cikličkih izmjena, uobičajeni lokalni 'rituali' vezani uz tradiciju zajednice. Njihovi radovi, istraživanje i inspiracija temelje se na neposrednom promatranju sredine u kojoj žive…
 
Od prvih performancea i videa do danas, Šikuti machine realizirali su već ozbiljan broj radova, a desetogodišnja je djelatnost u njihovoj neformalnoj galeriji okupila impresivan broj umjetnika koji su sudjelovali u jednodnevnim izložbama, a djelatnost  im je katalogizirana i dokumentirana  u dvije 'monografske' publikacije. Cjelokupno  djelovanje Šikuti Machine obilježava specifičan stav prema sustavu umjetnosti, kulturi i civilizaciji kao riznici, koji uključuje i intertekstualni dijalog  od Lyncha do Whitmana.
 
Novi rad 'Vogrda', nosi naziv po livadi na kojoj protagonist (Darko Pekica) leži i čuva krave zadubljen u čitanje. Video bilježi performance čitanja poezije u prirodi i time se nadovezuje na izvedbeni segment djelovanja Šikuti Machine. U poetičnom gotovo pastoralnom prizoru zelenila suncem okupane livade s kravama, možemo detektirati trenutak dokolice, odsutstva ili predaha od radnih aktivnosti, čitanja poezije kao duhovnog i obrazovnog iskustva, zanimljivog i korisnog traženja vremena dok krave pasu. Postupno otkrivamo kako je predmet čitanja poezija, čudesa amerčkog pjesnika Walta Whitmana. 'Pjesnikov zanos i ushit u sveobuhvatnom prikazu čovjeka i prirode koja ga okružuje nalazi svoje mjesto na sitnom komadu istarske zemlje. Rad je posveta pjesnikovom nasljeđu i preispituje stvaralaštvo Šikuti Machine u kontekstu njegove umjetnosti.' – tvrde Šikuti Machine u kratkom obrazloženju koncepcije za realizaciju novog rada... 
 
Osim njezina performativnog karaktera, 'Vogrdu' možemo sagledati u kontekstu afirmacije interesa za žanr pejzaža u suvremenoj umjetnosti, posebno njegovoj realizaciji u medijima fotografije i videa.  Pejzaž kao proizvod zapadne kulture omogućava posredovanje odnosa čovjeka i prirode (vanjskog svijeta) kao što predstavlja modele čovjekove konceptualizacije prirode, da bi se reflektirala različita raspoloženja i složeni odnosi. Pejzaž više nije samo izolirana estetska činjenica, i 'lijepa slika', već postaje mjesto propitivanja međuodnosa prostora, povijesti, memorije, politike ili identiteta. U trenutku kada predmetna i društvena stvarnost nestaju u nasilnim 'obnovama', rebrendingu i redizajnu, vođenih tržišnom ekonomijom i okrutnim interesom gdje komad zemlje predstavlja nekretninu, a društveni interes za ekologiju je marginaliziran, Vogrda Šikuti Machine vraća nas u prirodu i ohrabruje da postoji mjesto po suncem gdje je pastoralna idila istinita, nešto kao 'Gundulićev san' na istarskoj livadi, danas.' /odabrani ulomci/