Preskočite na glavni sadržaj

Samobor - Jordan, izvod iz retrospektive

Izložba slika 'Jordan, izvod iz retrospektive' otvara se u nedjelju, 29. rujna, u 12 sati, u galeriji Prica u Samoboru. Radovi se mogu razgledati do 10. studenog.
vrijeme: 29.09.2013. 12,00
prijava: 18.09.2015
mjesto: Samobor; Galerija Prica, Trg Matice hrvatske 6
url: http://www.pousamobor.hr

'(…) Nastojimo, dakle, i u ovoj prigodi još jednom otvoriti veliku temu - Jordan, koja implicira mnoga pitanja suvremene umjetnosti u kontekstu tradicijskih i novih medija, i, dakako, samoga likovnog jezika u mediju slike kroz milenijsko iskustvo, odnosno, i u njegovom suvremenoj poziciji.

A pokazuje se da upravo Jordanovo slikarstvo, dakako, i s onim drugim velikim majstorima kista funkcionira na svim razinama unatoč brojnim novim medijima, te, isto tako, da je medij slike relevantan diskurs suvremenog umjetnika koji ne gubi na autentičnosti. 'Ako doista postoji 'okret prema slici', koji opisuje pojam iconic turn, onda u igru ne dolaze samo dnevni i površinski fenomeni nego i vodeće pretpostavke naše kulture.' kako to zaključuje u poznatoj studiji već citirani njemački teoretičar otvarajući tezu o jednoj od najznačajnijih tema suvremene umjetnosti, to jest, problematiziranje medija slike u suvremenom likovnom i kulturnom kontekstu.
 


U našoj se interpretaciji Jordanova djela pozivamo na ovu Boehemovu opservaciju u suvremenom multimedijalnom kontekstu i zato kako bismo tu njegovu jedinstvenu slikarsku dosljednost i postojanost još jednom naglasili kao temeljnu odrednicu na kojoj je Jordan cijelim svojim bićem izgrađivao čvrstu kuću svoje slikarske biti.

Sada,kada se njegov golemi opus rasprostire kroz vremensko razdoblje duže od pola stoljeća, i kad je kritički valorizirano, možemo, također konstatirati da je akceptirano kao referentna likovna činjenica i zato što je tradicijske slikarske vrijednosti svojom slikarskom interpretacijom aktualizirao kao neprolazna stvaralačka načela.

A to se u njegovu opusu čita kao konstanta čiju razvojnu liniju slijedimo kroz morfološke metamorfoze od 70-tih godina u brojnim ciklusima među kojima navodimo: 'Genealogija', 'Entropija', 'Hommo volans', 'Odlazeći', 'Sustolnici', 'Nedjelja', 'Bazen', 'Stepište', 'Igre'... do ciklusa 'Rudimenti' datiranog u 2013.godinu kojega slikar radi ovoga ljeta u svojem atelijeru u Pučišćima na otoku Braču. Sada su poznati motivi drukčiji,i drugačije su oblikovani u prostoru slike: iako motiv postelje priziva ciklus Antropomorfni pejzaž iz 80-tih, sada je njezin crni ton crnji i dublji, plahta mirnih nabora prekriva je suptilnim nijansama bijele, žute, smeđe, okera... bez ritma, lebdi, zračna, svjetlosna... Uz krevet tamna sjena, crnosiva silueta ljudskog lika, okomita, sama u prostoru,... Tu su i stepenice, nisu masivne ni teške,široke i prostrane, ni voluminozni crnosmeđi arhitektonski elementi kakve je slikar nekoć oblikovao u ranijim ciklusima, već stepenasta kosina u jednom cjelovitom bloku tajanstvene forme, zatim, visoki,dugački zid zatvara horizont smeđeciglastom plohom 'zazidanoj' u prostoru, u apsurd.

A i drugim je ritmom koncipirana kompozicija, široke plošnine naglašavaju prazninu prostora velikim pravokutnim, kvadratnim žutosmeđim i sivobijelim površinama. Iznijansiranom tonskom modulacijom kroz odnose boja, linija, ploha, dubina i širina. slikar oblikuje emocionalne, podsvjesne i iracionalne komponente svojega bića na istoj, i poznatoj ikonografskoj matrici i slikarskoj supstanci sugestivnom likovnom poetikom, produbljujući svoj izraz novim simboličkim konotacijama.' Milan Bešlić