Preskočite na glavni sadržaj

Roko Zelenka / Uspomene iz sna

U petak, 10. lipnja, u 20 sati, u Muzeju grada Umaga, otvara se samostalna izložba Roka Zelenike 'Uspomene iz sna'.
vrijeme: 10.06.2016. 20,00
mjesto: Umag; Muzej grada Umaga
url: http://www.mgu-mcu.hr
Rok Zelenko, godine 1975. diplomirao je slikarstvo na ljubljanskoj Akademiji likovnih umjetnosti s diplomskim radom Problem realizma u slikarstvu, te je jedan od rijetkih slovenskih slikara i keramičara koji nastavlja tradiciju figurativnog izraza. Uvid u njegov cjelokupni stvaralački opus, otkriva nam i identifikaciju s ambijentom koji je poslije završenog studija odabrao za svoj dom Istru. Istra je -  od 1980. godine, kada je osnovao obitelj u Grožnjanu, a 1998. seli u Izolu; uvijek  definirala njegov stvaralački modus vivendi.

Svijet motiva koje Rok Zelenko obrađuje, bez obzira na izabrani medij, slikarski ili keramički, uvijek je prepoznatljiv: krajolik s karakterističnom  florom, vedute s različitom dnevnom svijetlošču i njezinim otsjajima na kamenim fasadama i ostalim elementima arhitekture, morski pejsaži ili prikazi s ljudskom figurom, aktovi i portreti,svi su oni koloritom i kompozicijom autorski prepoznatljivi. Kroz desetljeća je stvorio više slikarskih ciklusa, na čiji sadržaj upozoravaju nazivi: Istarske noći, Artisti, Crveno, Lea, Mediteran, Mit, Muze, Grad, Inferno, Mora, Genesis, Slika arhitekture, Uspomene iz sna i Pariz.

Realistički iscrtani segmenti protuteža su samo bojom određenim pozadinama, tako da su prikazani događaji i priče akcentirani posebnom kozmičkom atmosferom. Posebnu ulogu uvijek ima svijetlost; u suncem užarenoj ili misterioznim  tminama, mi prepoznajemo mistiku ruralne Istre ili  fluid primorskih gradića i europskih metropola bez premca, koje senzibilni likovnjak osjeti i doživljava,te ih u odabranom mediju ponovo materijalizira. Slikanje mu nikada nije puko dokumentiranje stanja: konkretan motiv samo je onaj direktni vanjski izazov koji oslobađa unutarnje stvaralačke energije. Duhovna, mitska, prirodna i urbana datost i konkretni ambienti interpretirani su kao najsubjektivnija iskustva, uvijek uvjetovani  isključivo unutarnjom kreativnom nuždom. Zbog toga ponegdje nalazimo djelomične stilizacije ili deformacije; i namjerne disproporcije. Neki prikazi djeluju kao priče iz mašte u kojima nema mjesta za dobiti suvremene civilizacije.

I Zelenkove slike, kao i keramika, posebne su, fantazijom snova i misterijom preplavljene poruke,koje nam, u estetsko- dekorativnom opuštanju dopuštaju oslobađanje fantazija, snova, ali  i razmišljanje o prošlosti i sadašnjosti, o značenju i ulozi elementarnog i autohtonog i sadašnje tehnološke kaotične stvarnosti. Usprkos prepoznatljivim konkretnim prizorima te su slike spokojne, vode nas u posebnu tišinu i meditativnost, gdje nema stresa i destruktivnosti. Žive vlastiti život, koji je – neovisno o vanjskim utjecajima i suvremenim likovnim tokovima – najautentičniji psihogram autorove nutrine. Kustosica Nives Marvin