Zahvaljujući financijskoj podršci Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija RH te Zaklade 'Kultura nova', Društvo za promicanje književnosti na novim medijima (DPKM) objavilo je u okviru projekta Besplatne elektroničke knjige (BEK) ovogodišnji muški pjesnički blok s osam naslova.
vrijeme: 20.05.2024. -
To su: „Neonski bog mržnje“
Denisa Ćosića, „Pjesnički manifest“
Tomislava Domovića, „Nepravilnosti“
Ivana Hercega, „Zbiljka“
Miroslava Kirina, „Zib“
Miroslava Mićanovića, „Netko na bubnjevima odsvira likovnu agoniju“
Gorana Rema, „Biciklisti“
Borisa Vrge te „Dixieland“
Davorina Žitnika.
S ovim naslovima zainteresiranim čitateljima besplatno ih je dostupno ukupno 334 od 370 dosad objavljenih, a među njima je čak 29 pjesničkih naslova koje potpisuje deset dobitnika Goranova vijenca te čak 41 naslov 22 dobitnika Gorana za mlade pjesnike. Također, iz godine u godinu objavljujemo pjesničke knjige autora nagrađivanih na Pjesničkim susretima u Drenovcima, Kvirinovim poetskim susretima i Natječaju karlovačke Matice hrvatske za Nagradu Zdravko Pucak te Na vrh jezika.
O novim naslovima
„Neonski bog mržnje“, prva zbirka autora koji se gotovo istovremeno pojavio s dva nagrađena debitantska naslova, u impresivnom je kontrastu s goranovskim „Crvenim prije sutona“. Riječ je o impulzivnoj, anksioznoj poeziji (ne)obuzdane žudnje, gdje su svijet i drugi neodoljivo privlačni, ali i jezivi, žalosni i nepredvidljivi. Treba li neonskog boga mržnje ubiti ili obožavati? U takvoj konstelaciji osjećaja pjesniku se igra, ironija i hipercerebralnost istovremeno nameću kao spas i kao jedina moguća reakcija.
„Pjesnički manifest“ značajna je, i kako naslov kaže, programatska zbirka Tomislava Domovića, jedno od ranih ostvarenja iz kojih se kasnije razgranao cjelokupni autorov opus. Objavljena prije četvrt stoljeća, a sada u drugom, proširenom izdanju, na najbolji način svjedoči o autorovoj vjeri u riječ, u pisanje, u poeziju. Riječ je o pretežito ljubavnom pismu izrazite osjetljivosti za metaforu, poredbu, asocijativno i donekle automatsko ulančavanje motiva, a koje će se skladno uklopiti u autorove poetske okvire kojima je gotovo fanatično ostao odan.
Jasna, čitljiva sloga, uz brojne uvide u dvojnu dinamiku ili nemogućnost uspostavljanja takva odnosa, „Nepravilnosti“ Ivana Hercega istražuju ljubav i žudnju, daljinu, nedohvatljivost i izgubljenost. Strani gradovi na čijim se mapama odvijaju neke od pjesama prije su emotivna nego opipljiva geografija, a „nepravilnosti“ iz naslova odnose se (i) na naše ožiljke koji nas sputavaju u pokušaju međusobnog prorastanja.
„Zbiljka“, možda najkomunikativnija Kirinova knjiga, kreće se prostorom poezije od prošlosti do suvremenosti, od najbanalnijih stvari do egzistencijalnih i ontoloških pitanja. Kirin sa „Zbiljkom“ otvara dijalog i uvlači čitatelja u tekst, u pažljivo istraživanje široke lepeze pjesničkih izraza i različitih slojeva poezije. Miroslav Kirin donosi visokovrijednu zbirku pjesama koja se ističe formalnom raznovrsnošću i zavodljivošću tekstova, potvrđujući tako svoje konstitutivno mjesto unutar naglašeno poetički heterogene aktualne pjesničke produkcije.
Zib je močvara obrasla šibljem i travom, neprohodan izdvojeni prostor. Svijet za sebe u kojemu se neprekidno izmjenjuju dva suprotna procesa - rast i raspadanje. Zib je trusno područje satkano od prapočela: vode, vatre, zemlje i zraka. Mjesto u kojemu je stalna samo mogućnost pročišćenja tvari/tijela/jezika kroz bezbroj vraćanja i ponavljanja. Stoga je čitatelj već u početku u opasnosti da se putem kroz „Zib“ negdje izgubi, raspline, oboli, zaplete, zaglibi u vodom natopljenom zemljištu. Valja ići oprezno, crticu po crticu čitati pjesnički prostor „Ziba“.
U pozadini hitoidne zbirke pjesama Gorana Rema „Netko na bubnjevima odsvira likovnu agoniju“ vrti se
soundtrack sastavljen od četiriju studijskih albuma sisačkih The Bambi Molestersa. Nazivi tih albuma podnaslovi su pjesničkih ciklusa, a nazivi glazbenih brojeva podnaslovi su pjesama. U dijalogu s navedenom
playlistom, remasterizirajući većinom instrumentale, Rem ispisuje ono što je namjerno u njima izostavljeno - riječi, odnosno njihov tekstualni odjek. Pri tome ostavlja čitatelju dovoljno praznog prostora da simultano čitajući i slušajući upiše svoje intimne
lyricse.
Zbirka „Biciklisti“ Borisa Vrge primjer je uspješne konceptualizacije, građenja zbirke oko jednog motiva, koji unatoč tome ne „pojede“ tekst u cjelini; naprotiv, provodni motiv aktivira sve razine pjesničkog iskaza, suočivši nas u konačnici s dojmljivom poezijom kakvu uvijek tražimo, ali je rijetko pronalazimo. Ovim e-izdanjem postaje napokon i šire vidljiva ova začuđujuća, mjestimice i zapanjujuće dobra zbirka suvremene hrvatske poezije.
Zbirka poezije „Dixieland“ Davorina Žitnika jedna je od onih koja će nas, u raspričanom suvremenom pjesništvu, podsjetiti na sasvim legitimnu i pomalo zaboravljenu mogućnost redukcije, minijature, sažetosti iskaza, apartnih (severovskih) suzvučja, rima i metafora. Kao majstor kratkih pjesničkih formi, Žitnik ispisuje zbirku-poemu koja u malo teksta nudi mnogo slojeva, naoko sugerirajući dinamičnost, a zapravo prizivajući polaganost, udubljivanje, raspetljavanje.