Preskočite na glavni sadržaj

Natalija Škalić / Projiciranje na tri ravnine

U Kući Bukovac u Cavtatu, u nedjelju, 26. listopada, s početkom u 19 sati, otvara se izložba skulptura, reljefa i crteža Natalije Škalić pod nazivom 'Projiciranje na tri ravnine'.
vrijeme: 26.10.2014. 19,00
mjesto: Cavtat; Kuća Bukovac, Bukovčeva 5
‘Prostor’ je pojam koji u sadržajnom smislu objedinjuje tri grupe predstavljenih radova. Mjera u kojoj je taj pojam povezan s arhitekturom kao disciplinom, otprilike je ista kao i mjera zastupljenosti arhitektonska alata ili atributa u oblikovanju i produkciji tih radova. Pred nama su, dakle, makete (u preciznom omjeru) izložbenih prostora značajnih za autoričinu izlagačku prošlost, zatim pročelja nepostojećih građevina koja ona zamišlja idealnim s obzirom na sveukupnost namjena koje bi građevine trebale imati, te grafike koje stilizacijom asociraju na idejne planove urbanih područja iz kojih izostaju imena ulica i trgova.



Te tri cjeline ne samo sadržajno nego i formom izvedbe podsjećaju na pomalo staromodno prezentirana rješenja natječaja na posve apsurdni zadatak od strane naručitelja koji po svemu sudeći može biti samo ona sama. Makete i pročelja izvedene su tankim drvenim letvicama obojanim crno, a grafike nepostojećih urbaniteta sastavljene su manipulacijom brojnih, čak naoko bezbrojnih, pravilnih geometrijskih likova nacrtanih tankim crnim linijama. Negativi tih istih likova pojavljuju se i kao građevni elementi osnovnih konstrukcija nekakvih kuća ili nečeg što bi se tek kontekstulno moglo proglasiti građevinama. Krenuvši, dakle, od tih geometrijskih likova, koristi ih se za dvodimenzionalne predispozicije urbanističkih rješenja i kao dijelove skice ipak više skulpturalna negoli arhitektonska obrasca.

Ti likovi, dakako, nisu isti, formu im određuje razvoj crteža odnosno odgovornost cjelini koju bi se, slijedom toga, moglo proglasiti geometriziranim mozaikom koji fiksno uokviren pravokutnim vanjskim obodom unutar sebe otvara prazne plohe. Ponukani sličnošću ornamentika na raznim grafikama pozornost obraćamo upravo na oblike tih praznina koji se od pravokutna preko trapezoidna pomalo rastaču, kad da se voda iz pravilna bazena prelijeva preko rubova i pomalo osvaja sve veći i već prostor brišući uske uličice.

Erozije urbaniteta kao da njegovi izgradbeni elementi uopće nisu svjesni, bar da podebljanim linijama pokušaju izgraditi bedem i obraniti se od prijetnje nestanka i sve veće vladavine praznina, ništa, kao gumicom obrisani nestaju u poplavih bijelih područja nepravilna oblika. Pa čak su i vanjski, naoko postojani pravokutni obodi izrešetani izbojima te energije i od čvrsta urbaniteta počinju nalikovati njegovim ruševinama. Još su nesvjesnije konstrukcijske naznake građevina koje se uopće ne mijenjaju, ili možda oduvijek svjesne, od samog početka tek nosećih stupova i greda, bez ploha zidova, možda ideja nije niti bila dodavanje zidova u budućnosti nego izvješće o njihovu nestanku u prošlosti, svjedočanstvo preostatka, post festum one brišuće bujice. iz teksta Borisa Greinera

Natalija Škalić je rođena u Zagrebu 1980. godine. 2011. je diplomirala Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, Nastavnički odsjek, u klasi prof. Peruška Bogdanića, odsjek kiparstvo. 2004. dobiva Nagradu Hrvatske gospodarske komore. Kamenoklesarska škola Montraker, Vrsar 2005. Skulptura u javnom prostoru 'Ronioc ', Vrsar .Voditeljica slikarske radionice Studentskog Centra u Zagrebu od 2007./2009. Sudjelovala na brojnim samostalnim i skupnim izložbama (HDLU-PM, galerija Karas, galerija Križić-Roban, galerija MMC Luka, galerija Kortil, Gradska galerija Labin, Muzej suvremene umjetnosti Istre...)Radionice sa Selmom Banić, Radionica OOUR (2012.), (radionica testiranja prototipa izvedbene alatke u formi društvene igre s fokusom na primijenjenu izvedbenost u javnom prostoru) i Vježbanje nenastanjivih prostora (2014.)Sudjelovala na scenografijama za kratke filmove 'Uskršnje jaje' i 'Dijete'. Član HDLU-a. Živi i radi u Zagrebu.