U petak, 18. travnja, s početkom u 20 sati, u zagrebačkoj Galeriji Inkubator, otvara se izložba pod nazivom 'Temperature, Circulation, Gravitation', mlade makedonske umjetnice Maje Kirovske. Izložba ostaje otvorena do 2. svibnja.
vrijeme: 18.04.2014.
mjesto: Zagreb; Galerija Inkubator, Tkalčićeva 30
Maja Kirovska diplomirala je grafiku 2007., a 2011. godine diplomira i slikarstvo na Fakultetu za likovnu umjetnost u Skopju. Godine 2012. započinje postdiploms ki studij filma i TV snimanja na Fakultetu filmskih umjetnosti u Skopju. Još od 2007. aktivna je kao osnivačica i članica različitih umjetničkih grupa s nekoliko drugih kolega umjetnika, a od 2012. godine djeluje i unutar umjetničke grupacije MOMI, kojoj je također jedna od osnivačica.
Od vremena studija redovito izlaže grupno, a od 2009. godine ostvarila je i brojne samostalne izložbene projekte; sudjelovala je i na nekoliko europskih umjetničkih radionica.
Umjetnička praksa
Maje Kirovske usmjerena je istraživanju i korištenju različitih medija poput instalacije, skulpture, videa, performansa, grafike, slikarstva, crteža i filma, a u svojim se radovima također najčešće odlučuje za kombinaciju istih, rijetko oblikujući rad u samo jednome mediju.
Mlada umjetnica Maja Kirovska predstavlja se zagrebačkoj publici kroz nekoliko umjetničkih instalacija koje objedinjuje zajednička problematika i međusobno različite sižejne razine. Ipak, možda je uvjetno moguće izložene radove podvući pod nazivnik koncepta 'postojanja', a kroz njihove pojedinačne teme iščitavati i analizirati ideju 'življenja'.
Autorica kroz predstavljene instalacije razlaže tri fizičke i fizikalne instance – temperaturu, cirkulaciju i gravitaciju, i to kao model kroz koji propituje ljudski život, a napose prakse podrazumijevanja, navikavanja i nepropitivanja fenomena koji nas okružuju. Uzimanje prostora koji nastanjujemo zdravo za gotovo izniče kao jedno od glavnih problemskih čvorišta radova Maje Kirovske.
Umjetnica otvara pitanje dugovječnosti planete, ideje prirodnih klasifikacija i organizacijskih ljestvica živoga svijeta iz perspektive današnjega trenutka, ali i utopijske slike svijeta kao smislenoga, nadopunjujućeg i samoodrživog organizma. Ona otvara područje kritike kojoj ne uspijeva izmaći niti vlastita umjetnička praksa. Za stvaranje ovoga umjetničkog djela bilo je potrebno uništiti 5 stabala kako bi se proizveo čisti bijeli celulozni toaletni papir, također 20 rajčica, 5 kiwija i 3 manda rine. A što je s 20 nevinih embrija graha mučenih u istraživačke svrhe? Mi ne želimo nauditi životinjama i ljudima, ali mari li tko za biljke? – pitanje je koje autorica postavlja, a koje implicitno nadilazi brigu za biljni svijet i
ukazuje na ugroženost čitavoga sustava bivanja.
Konačno, kroz izložene objekte i slike stvara se igra asocijativnih elemenata, analogija i komparacija različitih kategorija koje čine život i postojanje te koje svojim začudnim kombinacijama i pitanjima koja postavljaju, približavaju rad Maje Kirovske domeni umjetničke angažiranosti. Autoričina kritička oštrica usmjerena je na ljudsku naviku neprepoznavanja i neuvažavanja razlike između živih i neživih oblika postojanja. Ona se oštro obraća imperativu ljudske svijesti kao jedinoj postojećoj i, samim time, ovlaštenom za činjenje, a to se činjenje najčešće 'vježba' upravo na nižim bićima i pojavama, a koji su u široj slici – od krucijalne važnosti za održanje životnoga optimuma.
Jednako tako autorica sasvim jasno upućuje na gorući problem kojim rezultira ekološka neosviještenost, a koji će za dugoročni cilj imati potpuni preobrat u odnosu iskoristivog i onoga koji iskorištava. Drugim riječima, trenutak u kojemu je prostoru oko nas potrebna pažnja, obnova i očuvanje - stvara savršeno smislen teren za prevenciju ugroze bića koja ju nastanjuju, kao i za nastojanje da se življenje, odnosno, postojanje - ne pretvori u preživljavanje. Kustosica izložbe Martina Bratić