Izložba 'Sijelo' umjetničke organizacije Oaza, otvara se u srijedu, 23. prosinca, s početkom u 14 sati. Izložba ostaje otvorena do 27. siječnja 2016.
vrijeme: 23.12.2015. 14,00
mjesto: Zagreb; Galerija Bernardo Bernardi, Ulica grada Vukovara 68, 1. kat

Okupljeni oko okruglog stola Bernarda Bernardija dizajniranog upravo za prostor na kojem se danas nalazi istoimena galerija, radovi dizajnerica grupe Oaza sugeriraju raspravu o promišljanju dizajna u odnosu na tradiciju i način oblikovanja predmeta u vrijeme kada su uporabni predmeti nastajali intuitivno, ali u savršenom omjeru mogućnosti i potreba uz nužnu estetsku nadgradnju koja oplemenjuje. Život u skladu s prirodom zimi je tjerao tada brojno ruralno stanovništvo na povlačenje iz eksterijera i privremeno obustavljanje ili minimaliziranje radova na zemlji.
Većina poslova tada seli u interijere gdje se odvija društveni život i okupljanje na sijelima. U svojevrsnom brainstormingu sudionici sijela izmjenjivali su iskustva i stvarali tradiciju i tradicijske obrte - poput tkanja aktualiziranog na izložbi - poštujući nesvjesno pravila koja danas vrijede u dizajnu: u okviru financijskih mogućnosti, raspoloživih materijala i zadanosti funkcije nastajali su predmeti prilagođeni prostoru, vremenu i potrebama krajnjih korisnika. I koliko god tradiciju i tradicijsko često percipiramo kao statične i čvrsto ukorijenjene vrijednosti, riječ je o vrlo dinamičnom procesu koji prati nove potrebe i prilagođava se okolnostima.
Predmete suvremenog dizajna i tradicijske predmete doživljavamo kao dvije različite kategorije, a suvremeni dizajn ponekad koristi tradiciju kao inspiraciju ugrađujući rješenja iz prošlosti u nove proizvode – bilo kao element nostalgije ili apliciranje već tada praktičnog rješenja. Postavlja se pitanje, postoji li prekid u kontinuitetu stvaranja i koja je temeljna razlika između tradicijskog oblikovanja i suvremenog dizajna. Jer, tradicija predstavlja čvrstu bazu u kojoj su sadržane mogućnosti određenog vremena s potencijalom nadgradnje, a rješenja suvremenog dizajna oslanjaju se i na prethodna iskustva uz predviđanje mogućih novih potreba. U vrijeme nastanka tradicijskih predmeta dizajn nije postojao kao službena disciplina, ali samo promišljanje u oblikovanju potvrđuje postojanje potrebe za dizajniranjem. Čini se, tradicijski način proizvodnje sadrži začetke dizajna.
Dizajnerice Oaze već u svojim ranijim projektima poput Projekta Ilica istražuju načine proizvodnje kojima prijeti nestajanje, obrte koji danas djeluju poput čuvara tradicije. Memoriranjem postupaka starih majstora nastoje sačuvati više od starinski proizvedenih predmeta: nastoje sačuvati sam proces. U stvaranju Sijela proučavaju i dokumentiraju vještinu tkanja i prilagođavaju ga suvremenom dizajnu uz uvažavanje novije tradicije – povijesti nastanka prostora u koji smještaju izložene radove. Nakon iskustva na tkalačkom stanu, proces tkanja prebacuju na sam predmet kojem je tkanje namijenjeno. U ovom slučaju riječ je o gotovo zaštitnom znaku: stolcu Bernarda Bernardija. Tkalačkim stanovima postaju drveni okviri koji svojim dimenzijama odgovaraju gabaritima koje je Bernardo Bernardi zamislio upravo za ovaj prostor. Materijali tkanja prilagođeni su čvrstoćom novoj funkciji – sjedenju, a mustre ostaju u domeni tradicije i starih rješenja, izvedene u nešto krupnijoj teksturi i neutralnim bojama. Tako nastaje posve suvremeno sijelo koje u sebi sadrži drevnu vještinu tkanja vješto prilagođenu prostoru galerije oblikovanjem tkalačkih stanova – stolaca i evociranjem funkcije zgrade u kojoj se i odvija sam tečaj tkanja. Mogućnost kombiniranja starih i novih metoda ukazuje na kontinuitet i povezanost tradicije i dizajna i tim više na potrebu očuvanja tradicije – memoriranjem procesa i uklapanjem u nova dizajnerska rješenja: stvaranjem suvremenog Sijela. Ksenija Foretić
Kolektiv OAZA (Nina Bačun, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Tina Ivezić, Maja Kolar, Ana-Marija Poljanec), prvotno formiran nakon niza zajedničkih suradnji autorica u području dizajna, djeluje formalno od 2014. godine kao Umjetnička organizacija Oaza. Autorice povezuje istraživački pristup radu, kao i kontinuiran angažman na projektima za nezavisnu kulturnu scenu, kako samostalno, tako i u manjim timovima. Uz dva velika samoinicirana projekta (Projekt Ilica i S ruke na ruku) autorice rade na projektima koji uključuju vizualne identitete kulturnih događanja, složene navigacijske sisteme u suradnji s arhitektima, kustoske dizajnerske koncepcije, dizajn predmeta i usluga, scenografije, prostorne intervencije. Prisustvom na međunarodnoj dizajnerskoj sceni, od vremena studiranja na inozemnim akademijama do danas, Oaza svojim samostalnim i kolektivnim djelovanjem aktivno nastoji doprinijeti produkciji i prezentaciji dizajna na inovativne načine, kroz predavanja, radionice i izlaganja.