Preskočite na glavni sadržaj

Izložba Julije Knifer / Tomo Savić Gecan 'Bez naziva' u vodnjanskoj 'Apoteci'

U subotu, 1. lipnja u 20 sati, u Apoteci - prostoru za suvremenu umjetnost u Vodnjanu održat će se otvorenje izložbe Julije Knifer / Tomo Savić-Gecan: “Bez naziva”. Crteži Julija Knifera “Bez Naziva” iz 1988/90 po prvi se put premijerno pokazuju javnosti izložbom u Apoteci. Izložba ostaje otvorena do 13. srpnja 2024.
vrijeme: 01.06.2024. - 13.07.2024.
mjesto: Vodnjan
url: https://www.facebook.com/ApotekaProstorZaSuvremenuUmjetnost/

IZLOŽBA JULIJE KNIFER / TOMO SAVIĆ-GECAN: “BEZ NAZIVA”
U APOTECI - PROSTORU ZA SUVREMENU UMJETNOST
 
1. lipnja - 13. srpnja 2024.
Otvorenje: 01. lipnja 2024. u 20h
Apoteka - prostor za suvremenu umjetnost (Trgovačka 20, Vodnjan)
 
Postponiranje vremena i mjesta osnovna je tema izložbe “Bez naziva…” Julija Knifera i Tome Savića Gecana. Premda ih generacijski dijeli gotovo pola stoljeća, obojica ishodište umjetničkog djelovanja nalaze u apsurdu i praznini te slobodi koju definira bezgraničnost vremenskog i prostornog trajanja. Objektivni su, precizni te dosljedni u minimalnom likovnom izražavanju, ali svaki rad uključuje složene pripreme i trajanje izvršenja rada. Apoteka predstavlja njihovu treću zajedničku izložbu. Prvu izložbu kurirao je Miško Šuvaković, na inicijativu Ješe Denegrija, u zagrebačkom HDLU, početkom 2005. godine, neposredno nakon Kniferove smrti. Savić-Gecan, Knifer i Goran Petercol izlagali su u velikogoričkoj galeriji Galženica na temu praznine 2022. godine. Na prethodnim izložbama, Gecanov je objekt diskretno zaklanjao pogled prema Kniferovim slikama ili se distancirano nadovezivao na njegov rad. Svako Gecanovo djelo prati rečenica koja je integralni dio rada.
 
U Apoteci Tomo Savić Gecan direktno intervenira u Kniferov rad. Gecanov se rad temelji na podacima dobivenim za potrebe predstavljanja hrvatskog paviljona na venecijanskom Biennalu 2022. godine. Točno dvije godine kasnije, koristeći iste podatke, izrađen je novi algoritam koji će u Vodnjanu određivati tempo izmjena, raspored i broj radova Julija Knifera u galerijskom prostoru Apoteke. Tijekom mjesec dana trajanja izložbe, svakih nekoliko dana mijenjat će se raspored Kniferovih radova čiji broj će varirati. Ukupno će biti prikazano dvanaest crteža. Izmjene u postavu bit će najavljene na web stranici Apoteke. Rad u Vodnjanu ima istovjetno ishodište kao i rad u Veneciji prije dvije godine.*
 
Knifer pri izvršenju serije crteža u matematičkoj bilježnici A4 formata, koristi klasične materijale i sredstva, dok Gecan za realizaciju radova koristi tehnološke alate i umjetnu inteligenciju. Međutim, obojica se bave izračunavanjima i postponiranjem tako da vrijeme postaje subjektom njihovog izražavanja.
 
Knifer 1988. godine u Tübingenu, kemijskom olovkom na papiru precizno iscrtava vanjske linije predloška za buduće slike. Godinu dana kasnije, uz napomenu vremena i mjesta nastajanja, “skice” dograđuje sjenčanjem te samim tim one više nemaju samo ulogu predloška već postaju zaseban rad. U nekim čak prilikama, na istom papiru crta još nekoliko radova. Istim se radovima vraća još jednom, bilježeći točan datum i vrijeme prenošenja predloška na platna.
 
Postponiranje u slučaju ova dva umjetnika znači odlaganje kraja i prenošenje radnje kroz vrijeme, nikako odlaganje samog djelovanja. Knifer u dnevniku iz 1986. godine piše o radu na grafitima, a njegova misao koju je više puta ponavljao može se primijeniti i na druga područja njegovog rada: ”S radom sam započeo. Nije mi cilj dovršavanje crteža. Zvuči apsurdno, jer jednostavno te crteže nije moguće dovršiti.”
 
Premda su Knifer i Gecan suzdržani u izražavanju vizualnim sredstvima, riječ je o vrlo dinamičnom projektu koji se bavi naizgled rubnim, ali u biti vrlo značajnim segmentom njihovog djelovanja, specifičnom tretiranju vremena.
*“Tijekom izložbe “Bez naziva….” U Apoteci u Vodnjanu, 2024. godine, rezultati podataka procesa rada “Bez naziva” (Hrvatski paviljon, 2022. godine), utjecat će na postav radova Julija Knifera, uključujući vrijeme promjena, broj izloženih radova, odabir djela i njihov raspored.”
 
Tomo Savić-Gecan, Bez naziva 2024.