Preskočite na glavni sadržaj

Izložba Hede Gaertner u Labinu

Danas, 16. kolovoza s početkom u 20,30 sati, u labinskoj Galeriji Alvona, otvara se izložba crteža Hede Gärtner pod nazivom 'Moje Damigelle.' Izložba ostaje otvorena do 26. kolovoza.
vrijeme: 16.08.2011. 20,30
mjesto: Labin; Galerija Alvona, G. Martinuzzi 15
Nema ničega upečatljivijeg od ljudskog lica i niti ičega što privlači pažnju koliko izražajnost ljudske fizionomije. Zato nije čudo što su 'Damigelle' trajna Hedina tema. Usto, lica gospođica izražajnih očiju koje širom otvorene gledaju sugovornika mogle bi biti i znak svojevrsne autorske iskrenosti te ranjive izloženosti. No, mnoga lica Damigella ujedno imaju i veliku moć preobrazbe i snagu mitske Meduze da pogledom na neki način skamenjuju onoga s kojim se suočavaju, koji ih gleda u oči jer još uvijek ima dovoljno iskrenosti i sposobnosti da se prepusti, da se na neki način otkrije i da postane - podložan.

Jasno je da Damigelle same ipak nisu prepuštene nemilosti onih s kojima se suočavaju. U tom dijalogu s gledateljem sebi pridržavaju povoljniji položaj, prikrivaju se i ostaju tajnovite. Bila riječ o najobičnijem 'make upu' ili o karnevalskoj maski, njihovo je lice pokriveno i zapravo nedostupno.

Heda Gärtner majstorica je grafike i crteža i već desetljećima privlači pažnju svojim neobičnim temama. Dugo su to bile glave konja, potom su je počela zaokupljati djevojačka lica, no uvijek likovi iščupani iz ambijenta, uvijek na neki način stilizirani i apstraktni, uvijek neobično 'opremljeni' i irealni, uvijek pomalo zbunjujući i nestvarni.


Zanimljiv je i razvoj koji je njezino podosta osamljeničko, ali neobično ustrajno stvaranje odvodio od grafičarskog i pretvorio ga u slikarsko. Minucioznost je ustuknula pred izražajnošću. Nekadašnji su pomno iscrtavani crni crteži konjskih glava prerasli u kolorističke kolaže, potom pak u pastele jarkih boja i naglašene dekorativnosti. U svakom slučaju, uvijek su tu oči koje pomno gledaju. Nekadašnji su se kritičari divili umjetničkoj vještini i pisali pohvale ruci, a Heda kreće u potragu za iskrenošću, divi se pronicljivosti i hvali oči koje sve vide. Ostaje još neobična činjenica da se ovdje iskrenost i istina nalaze na istom putu zajedno s prerušavanjem i prikrivanjem, kao i da su lica Hedinih Damigella izrazito stilizirana i dekorativna. Tajna mora ležati u dubini očiju koje sve vide, koje su uvijek otkrivene i ne mogu se ničim prikriti. Ervin Dubrović

Heda Gärtner završila  je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu 1976. u klasi prof. Alberta Kinerta, a 1979. stječe diplomu specijalistice za područje grafičkih izraza u umjetničkoj grafici. Prvu samostalnu izložbu imala je 1975. u Milanu,a otad kontinuirano izlaže u zemlji i inozemstvu. Sudjeluje u radu umjetničkih kolonija, bavi se ilustracijom dječjih knjiga, dizajnom i fotografijom. Dosad je objavila sedam grafičkih mapa (1997. - 2009.). Za crtež, grafiku i umjetničku fotografiju više je puta nagrađivana. Članica je HDLU-a Istre i HDLU-a Rijeke. Živi i radi u Puli.