Preskočite na glavni sadržaj

Ivica Malčić / Too Much Too Soon

Ivica Malčić / Too Much Too Soon
U Galeriji Prsten, Hrvatskog društva likovnih umjetnika, u petak, 13. travnja, s početkom u 20 sati, otvara se izložba 'Too Much Too Soon' Ivice Malčića. Izložba se može razgledati do 29. travnja.
vrijeme: 13.04.2012.
mjesto: Zagreb; HDLU, Galerija Prsten, Trg žrtava fašizma bb
url: http://www.hdlu.hr
Statistika proizvodnje objašnjava i prvi dio naslova izložbe 'Too much, too soon', nazvane prema čuvenom albumu proto-punk grupe New York Dolls, koja je s 'previše' toga, 'prerano“'istrčala na brisani prostor. Za prvu izložbu slika nakon 2006. (2007. i 2009. izlagao je godišnje slikarske dnevnike) Malčić je pripremio oko 400 'dasaka'(izbor od 482 slika) i 200 'papira' (izbor od oko 400 kolaža i skica za velika platna). Dakle, 'too much' iz naslova izložbe u Malčićevu slučaju stoji za 'pun k…' slikarstva.
 
Malčićeva opsesivno-kompulzivna proizvodna statistika, pedatno naznačena uz svaku od dosadašnjih 17 premijernih izložbi, jedna je od dviju najprovidnijih i najuočljivijih karakteristika njegova autorskog izričaja. Očito, slikarstvo je za Malčića zanat, proizvodni proces koji se odvija u određenom proizvodnom ritmu, i u biti se ne razlikuje od proizvodnog procesa, primjerice, postolara. No daleko od toga da Malčić na svoje slikarstvo/umjetnost gleda kao na proizvodnju škornji. Upravo suprotno. Druga najprovidnija i najuočljivija karakteristika njegova slikarstva upravo je isticanje samog sebe kao umjetnika, te mistifikacija same umjetnosti.


 Na svojim slikama Malčić se pojavljuje u raznim obličjima i raznim simbolima: kao slikar (s kistom), kao slikar u bundi (bogati slikar), slikar s erekcijom (zločesti slikar), ili kao kukac-nametnik (slikar kojeg uzdržava supruga). Među desetinama različitih alter-ega nalaze se i Mickey Mouse, Superman, Gerd Mueller, Lou Reed (album Blue Mask i znak 'bolje prošlosti'), Winnetou/Old Shatterhand (simbolika pravih prijatelja koji su spremni jedan za drugog stati i pred metak, baš kao i Malčić za svoju umjetnost), odnosno autoportreti umjetnika kao vrtnog patuljka, školskog učitelja, ili legionara-trubača (koji objavljuje koliko se slika proizvelo, naznačujući time da se i dalje proizvodi/slika/živi). Među zanimljivijim Malčićevim auto-simbolima prisutna je i figura papagaja – onog koji stalno ponavlja 'ja sam slikar'.
 
Pitanje umjetnosti kod Malčića je prvenstveno pitanje identiteta. Malčić ne postavlja pitanje što je umjetnost, što je slikarstvo danas, već 'papagajski' ističe samog sebe kao slikara, legitimirajući se kao umjetnik. Time se slikarstvo predstavlja kao poziv i profesija kojom se slikar izdigao iz svoje prigradske radničko-seljačke socijalne okoline. Umjetnost je znak uspjeha. Umjetnost je znak profesije – baš kao što je i statistika proizvodnje i bilježenje izložbi znak ispunjenih umjetničkih 'normi' i kvalifikacija. No predstavljajući slikarstvo kao zanat i profesiju, a umjetnika kao znak socijalnog statusa i socijalnog uspjeha, Malčić ne demistificira slikarstvo i umjetnost.

Dapače, kao što je to govorila postmoderna, 'Orfejova glava je odrubljena ali i dalje pjeva'. Čitav Malčićev opus 'urbanog-naivca' mistifikacija je umjetnika i umjetnosti: sve što je vezano uz umjetnika, svaki segment njegove prošlosti ili njegova okružja je bitan; cijeli umjetnikov svijet živi je muzej, prostor od umjetničke važnosti, a umjetnost – statusno i zanatski definirana – mistični je kanal umjetnikove samorealizacije i socijalnog potvrđivanja.
 
Mistifikacija umjetnosti ujedno se odnosi i na drugi dio naslova izložbe. Na pragu pedesetih Malčić sigurno nije u nježnoj životnoj dobi kada je za neke stvari još uvijek 'prerano'. Ako je za nešto u 48-godini 'too soon', koju godinu onda treba čekati – sedamdeset-osmu? Uostalom, oni najveći često su i umirali prije 48-godine, a kamoli da su strpljivo čekali da mine 'impulzivna' sredovječnost. Pojam 'too soon' ne smije se doslovno čitati. On prvenstveno predstavlja šifru mistifikacije umjetnosti, opasne borbe s umjetnošću i za umjetnost, s kojom Malčić živi i na pragu šestog desetljeća.

Dakle, poklič 18. premijerne izložbe Ivica Malčića jest: 'too much' – nikada; 'too soon'– oduvijek. Nikad premalih proizvodnih kvota ili preslabog romantičnog naboja. iz teksta Dragana Juraka