Preskočite na glavni sadržaj

Hrvatska arhitektura na Olimpijskim igrama

Hrvatska arhitektura na Olimpijskim igrama
Osim brojne sportske delegacije, u Londonu nas predstavlja i arhitektica Alisa Andrašek, koja je uz Josea Sancheza, autorica prestižnog projekta BLOOM, koji financira Ured gradonačelnika Londona za Olimpijske igre.
vrijeme: 03.08.2012.
mjesto: Cavtat
url: http://www.epidaurusfestival.com
Hrvatska arhitektica Alisa Andrašek i njezin kolega Jose Sanchez, također predavač na Arhitektonskoj školi Bartlett londonskog UCL-a, autori su projekta BLOOM, koncipiran kao urbana igra u neonski ružičastoj boji, službenoj boji Olimpijskih igara u Londonu, a koji je  dio serije Wonder posvećene Olimpijskim i Paraolimpijskim igrama.

BLOOM nudi iskustvo distributivne društvene igre i kolektivnog "vrtlarenja" koje od ljudi traži angažman u konstruiranju "inovativnih improviziranih struktura".

Autori su "glavni portal" podigli od velike količine "komponenti", a posjetitelji mogu mijenjati njihove nizove ili kreirati vlastite "grane", koje mogu služiti kao dio urbane opreme, poput klupa – pa sve do potpuno nepredvidivih apstraktnih oblika.

Klupa je početni  oblik za interakciju posjetitelja. Element ukazuje na višestruku mogućnost povezivanja dodirnih točki, iz kojih opet mogu rasti brojni drugi oblici. Početna konstrukcija autora zorno pokazuje mogućnosti sustava povezivanja, ali ih ljudi i dalje mogu nadopunjavati ili mijenjati u nekim dijelovima. Novi će se komponente u ovu masivnu kolektivnu konstrukciju dodavati po principu intenziteta, odnosno kreiranih oblika koji će poticati na dalju interakciju.

BLOOM se zapravo bavi oblikom sastavljanja, rastavljanja i ponovnog korištenja, kao opozicija tradicionalnoj ideji gradnje. Gledaju li se primjeri sličnih igračaka, kao što je LEGO, vidljivo da je da je životni vijek projekta neodređen jer dopušta adaptacije i ponovljeno pojavljivanje na različitim mjestima i u različitim prilikama.   
Kolektivni čin dolaska na neko mjesto i sudjelovanja u gradnji postaje dio zajedničke memorije svake osobe koja je sudjelovala u igri. Nijedna od komponenti ne čini ništa sama po sebi, a samo dodavanje tisućâ komada dovodi do pojave igre i BLOOM vrta.

Iako su sve komponente identične, i svaka ima samo tri moguće točke povezivanja sa susjednim elementima, različitim kombiniranjem veza, njihovim ritmičkim ponavljanjem (kao u glazbi), sudionici mogu, između ostalog, sagraditi prsten, spiralu ili razgranate oblike. Autori navode kako samo igranje i otkrivanje dovodi do pojave novih oblika.

Završna konstrukcija je je kolektivni čin mašte, potrage i igre. Svako može pokušati sastaviti fotelju, klupu ili ležaj. Zbog savitljivosti i elastičnosti osnovnih građevnih komponenti, "pravila" igra se također mogu prilagoditi – mogu se izvijati u potrazi za različitim oblicima i otkrivati nove strukture. Različita značenja mogu se iščitavati iz BLOOM akumulacija, slično kao u oblacima na nebu.

Tijekom Olimpijskih igara, BLOOM je postavljen u londonskom Parku Victoria i na glavnom trgu Sveučilišta UCL, a tijekom Paraolimpijskih igara, od 28. kolovoza, bit će preseljen na Trg Trafalgar.
 
O autorima

Alisa Andrašek [aa@bloom-thegame.com] je arhitektica i kustosica. Utemeljila je multidisciplinarni arhitektonski studio Biothing. Predaje na Arhitektonskoj školi Bartlett, a predavala je i na Architectural Association u Londonu, Sveučilišti Columbia u New Yorku, Institutu Pratt također u New Yorku, Sveučilištu Penn Philadelphiji i na RMIT-u u Melbourneu. Dobitnica je brojnih nagada, a svoje je radove izlagala širom svijeta. U hrvatskoj već drugu godinu organizira međunarodni simpozij Proto/e/co/logics u suradnji s ko-kustosom Brunom Juričićem.

Jose Sanchez [j@bloom-thegame.com] je arhitekt, programer i game dizajner iz Londona. Godine 2009. pokrenuo je Projekt Plethora, incijativu za ubrzavanje računalne pismenosti u okviru arhitekture i dizajna. Predavač je na Arhitektonskoj školi Bartlett te na Architectural Association-u.

(Izvor: DAZ)