Preskočite na glavni sadržaj

'Foxy Mister' Tomislava Gotovca na izložbama u Beču i Linzu

'Foxy Mister', provokativna serija od 14 fotografija Tomislava Gotovca, predstavlja se ovih dana na dvije izložbe, u Leopold Museum-u u Beču i Lentos Kunstmuseum-u u Linzu.
vrijeme: 20.10.2012.
mjesto: Austrija; Beč, Linz
url: http://www.leopoldmuseum.org
Izložbe su fokusirane na umjetnički prikaz muškog akta u nedavnoj povijesti što do sada nije bila tema velikih muzejskih izložbi. Karakteristično za ove izložbe je da ukazuju na odmak od prikaza golog muškarca kao kršćanskog mučenika,  mitološkog heroja, vladara ili filozofa prema prikazu osjetljivog tijela, ranjivog ili starog, nesigurnog subjekta ili objekta pogleda i želje. Da je riječ o još uvijek 'neprimjerenom' sadržaju za muzejske ustanove dokazuju burne reakcije građana na plakat bečke izložbe i nezapamćen medijski interes za obje izložbe.

Izložba u bečkom muzeju Leopold 'Goli muškarci od 1800.-te do danas / Nackte Männer von 1800 bis heute', na određeni je način logično mjesto izlaganja muških aktova pošto taj muzej posjeduje remek-djela Egona Schielea, autora niza ekspresivnih prikaza vlastitog golog tijela. U potrazi za odgovorom zašto je muški akt uvijek prezentiran na drugačiji način nego ženski, izložba pokriva vremensko razdoblje od prosvjetiteljstva do danas. Prikazani su primjeri akta inspirirani antikom i akademskog slikarstva 19. st., preko djela impresionista i ekspresionista pa sve do suvremene medijske prezentacije muškog tijela.

Na izložbi su pokazana djela niza slavnih umjetnika i umjetnica među kojima su  Paul Cézanne, Jean Cocteau, David Hockney, Gustav Klimt, Wilhelm von Gloeden, Edvard Munch, Bruce Nauman, Robert Mapplethorpe, Katarzyna Kozyra, Auguste Rodin, Egon Schiele, Louise Bourgeois, Andy Warhol, Pierre et Gilles i drugi. Rad Tomislava Gotovca za ovu izložbu posudila je umjetnikova kćerka Sarah Gotovac posredstvom Instituta Tomislav Gotovac
 
Izložba u Lentos Kunstmuseumu u Linzu 'Goli muškarac / Der Nackte Mann' pokriva razdoblje od početka prošlog stoljeća. Polazi od teze da je od tada  snažno izražena kriza muškog identiteta a time je izmjenjen pogled na prikaz muškog tijela. Za umjetnike modernizma golo tijelo je lišeno svake uloge i postalo je sredstvo samoispitivanja i označitelj društveno-politički promjena. Prikazana su djela koja snažno reflektiraju  krize identiteta i faze samopouzdanja, dekonstruiraju tradicionalne slike muževnosti i tragaju za alternativom. Neka od izloženih djela ukazuje na slabosti i ranjivosti tijela, dok se u drugima odražava pogled žudnje ili se svjesno zauzima erotska poza.

U djelima suvremenih i samouvjerenih umjetnica golo muško tijelo je motiv koji je dugo vremena bio predmet zabrane i tabua. Umjetnice i umjetnici zastupljeni na izložbi su, među ostalima, Matthew Barney, Georg Baselitz, Günter Brus, VALIE EXPORT, Lucian Freud, Tom of Finland, Gilbert & George, Felix Gonzalez-Torres, Keith Haring, Edvard Munch, Ron Mueck, Artur Žmijevski i drugi. Na izložbi je prikazana varijanta 'Foxy Mistera' iz kolekcije zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti. Izložba nakon Linza putuje u Ludwig Muzemu u Budimpešti (21.3. – 30.6.2013.).
 
Upravo se stručna muzejska obrada teme muškog akta pokazala idealnim okvirom za prezentaciju rada Tomislava Gotovca. Ovaj umjetnik je pronalazio u vlastitom tijelu idealan umjetnički materijal koji modificira (pušta kosi i bradu da rastu godinama, a nakon javnog šišanja i brijanja godinama održava taj fizički izgled), postavlja u međuodnos sa okolinom (maskira se u Supermena, dimnjačara, mumiju ili radnika; čisti ulicu ili prosi, gol hoda ulicom ili stoji na vrhu zgrade) ali i evidentira prirodni proces starenja.

Osobito važni primjeri tijela kao sredstva za rad su akcije 'Trčanje gol ulicama grada – Streaking' (Beograd, 1971.), 'Akcija 100' (Zagreb 1979.) i +Zagreb volim te!+ (Zagreb 1981.). U tim akcijama golo tijelo nalazilo se u samom središtu grada i otkriveno je (doslovno ogoljeno!) slučajnim prolaznicima. Golo tijelo znači i 'narušavanje reda i mira i vrijeđanje moralnih osjećaja građana' kako stoji u sudskim presudama koje su bile reakcije na te akcije.  Gotovac je ukidao granice između privatnog i javnog, života i umjetnosti i to je otvoreno i beskompromisno pokazivao. Jedan od intrigantnih primjera tih stavova je rad 'Foxy Mister', realiziran 2002. godine kad je umjetnik imao 65 godina. Inspiriran fotografijama iz pornografskog časopisa 'Foxy Lady' umjetnik je pred objektivom fotografa Tomislava Čuveljaka ponovio poze ženskog modela. Rezultat je izrazito provokativno djelo koje otkriva ono što se konvencionalno ne prikazuje a to je golo i staro tijelo. Međutim, snaga i uvjerljivost Gotovčevog umjetničkog opusa danas su prepoznati kao važan doprinos umjetnosti modernog doba.