U organizaciji Narodnog sveučilišta Dubrava, u predvorju Galerije Vladimir Filakovac, Zagreb, u ponedjeljak, 16. rujna, u 19 sati, otvara se izložba fotografija Tomše Ivana (Brežice, Slovenija) pod nazivom 'Ekspresije prirode'. Radovi se mogu razgledati do 3. listopada.
vrijeme: 16.09.2013. 19,00
mjesto: Zagreb; Predvorje Galerije Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a
'(…) Iako i dalje ostaje u izvjesnoj mjeri na pozicijama figurativne fotografije, Tomše se sve više okreće apstrakciji, napuštajući figurativnost, i slobodom kreativnog izražavanja stvara potpuno novi autorski stil. Raznovrsni motivi iz života i prirode sada postaju tek predlošci i ishodišta njegovog likovnog doživljaja, koje on fotoaparatom i računalnim programima preoblikuje u apstraktnu sliku otisnutu na tekstilnom umjetničkom platnu.
Tomše je u posljednjih nekoliko godina stvorio zavidan tematski opus fotografija prirode, od kojih je njih 61, pod simboličnim nazivom “Darovi prirode” (Darovi narave), izložio prošle godine na izložbi u Brežicama. Riječ je o makrosnimkama prirode, biljaka i geoloških fenomena u prirodnom ambijentu – u šumi, uz vodu, u podzemlju. 'Podarila mi ih je priroda, samo ih je trebalo otkriti, uobličiti i pretočiti u fotografiju' reći će Tomše. Iako su u ovom ciklusu zastupljene i figurativne fotografije, najveću pozornost pobuđuju oni radovi gdje autor napušta realističko pojmovanje i priklanja se apstraktnoj fotografiji.

Fotografije na izložbi 'Ekspresije prirode' predstavljaju tek manji dio tog ciklusa, koji sadrži dvadeset fotografija prirode velikog formata, gdje se autor ne služi transformacijom realnosti prirode, već eliminacijom svake realnosti, bez obzira je li realnost ishodišna točka u njegovom stvaralaštvu ili nije. Autor različitim izražajnim i tehničkim sredstvima daje novu formu fizičkim oblicima, odnosno stvara originalan raspored linija, ploha, tona i boja, koji ukazuju na njegove ideje, maštanja, invencije, intuiciju, odnosno unutarnje viđenje stvari. To je uostalom bit slikarstva, kiparstva, glazbe, fotografije i svake druge umjetnosti.
A to unutarnje viđenje stvari ogleda se u korištenju onih sredstava izražavanja koja se upotrebljavaju u tradicionalnoj i suvremenoj umjetnosti, kao što su kompozicija, ekspozicija, atmosfera, boja, ton, kontrast i slično. Tomše u svom stvaralaštvu ne traži sličnosti s onim što je već stvoreno, već poučen djelima i stvaralaštvom majstora umjetnosti daje svoju sliku prirode kako je on vidi i doživljava, težeći da promatraču pokaže nešto od svog osobnog gledanja i doživljavanja prirode.
Posebnu pozornost daje komponiranju fotografske slike, pa ono što nije mogao napraviti tijekom snimanja veoma vješto dopunjuje računalnom obradom fotografije. Autor ne vidi kompoziciju kao skup dogmatskih pravila, iako ih se drži u određenoj mjeri, već kao način istraživanja osobnih sposobnosti i znanja, osobnih raspoloženja i korištenje mogućnosti računalnih programa. Pri komponiranju značaj daje cjelini slike nauštrb skupu grafičkih elemenata unutar kadra. Pri stvaranju slike za njega su najvažniji boja i kontrast, čime postiže snagu simbola. Jači simboli vode emocije, a ostali ih dopunjuju. Tomše vodi računa i o balansu, koji je neraskidivo vezan s kontrastom, stvarajući tako aktivni međusobni odnos među elementima slike. Uz sve to valja naglasiti i visoku tehničku kvalitetu fotografija, kao značajan preduvjet stvaranja umjetničkog djela.
Pažljivi će promatrač u njegovim fotografijama prepoznati prepletenost apstraktnog slikarstva, posebno apstraktnog ekspresionizma i apstraktne fotografije, prepoznat će dijalog neopiktorijalizma, kojeg je pokrenula i razvila digitalna fotografija. Pretpostavke koje nudi nova suvremena umjetnost da fotografija može biti sredstvo osobnog autorskog izričaja, a ne samo sredstvo bilježenja stvarnosti, ono je što je ovog autora potaklo na stvaranje djela zavidne umjetničke kvalitete, s one druge strane stvarnosti (Vinko Šebrek iz kataloga izložbe).' Vinko Šebrek