Preskočite na glavni sadržaj

Direktnodemokratska radionica projekta 'Kreativne strategije: Početnica'

U prostorima Udruge MAPA u Sloboštini, 5.siječnja, održala se radionica za grupu učenika gimnazije Lucijan Vranjanin iz Zagreba. Uz prisustvo umjetnice Andreje Kulunčić, autorice projekta Kreativnih strategija, radionicu su vodili članovi grupe Direktna demokracija u školi Hrvoje Jurić, Izvor Rukavina i Zdravko Popović. Radionica se provodi uz korištenje Početnice, multimedijalnog  prijenosnog alata interakcije.
mjesto: Zagreb; Prostor Udruge MAPA, Vladimira Varićaka 11
Najveći izazov u približavanju materije polaznicima radionica predstavlja nedostatak predznanja o temi direktne demokracije. Taj je termin prije aktiviranja direktnodemokratskih inicijativa bio u Hrvatskoj uglavnom nepoznat.  Analizom predstavničkodemokratskog sustava i ukazivanjem na njegove nedostatke priprema se podloga za prikaz direktnodemokratskog sustava.

Dio radionice posvećuje se raspravi među sudionicima unutar koje se definira i eventualni zajednički interes polaznika radionice na osnovu kojeg bi se mogli direktnodemokratski organizirati, kao i način kako se u to upustiti. Prvi korak ka takvoj praksi je prepoznavanje određenog zajedničkog interesa, kao i osnove na kojoj bi članovi dotične zajednice mogli i trebali odlučivati i djelovati zajedno. Radionice Direktne demokracije u školi služe kao pomoć u definiranju tih postavki.

Srednjoškolcima je na početku radionice prikazan video rad 'Što je meni naša borba dala?' koji je u namjeri prezentacije različitih ishoda radničke borbe okupio sudionike štrajkova u Hrvatskoj. Početnica u svom toolkitu već ima integrirani arhiv koji sadrži video materijal o područjima radničkih sukoba, samoorganiziranih zajednica i strategija djelovanja iz područja sindikalizma, i direktne demokracije, koji se u svim etapama puta namjerava dopunjavati i prilagođavati aktualnim potrebama korisnika.

Početnica je dio dugoročnog multidisciplinarnog projekta Kreativnih strategija koju čini prostorna prenosiva instalacija koja kreira okvir diskurzivnih događanja i funkcionira kao multimedijalni 'toolkit' s pojmovnikom, arhivom radničkih borbi i literaturom iz područja sindikalizma, direktne demokracije, feminizma, teologije oslobođenja, ekologije i angažirane umjetnosti s ciljem edukacije i otvaranja dijaloga. Na 4 tableta prikazuju se video radovi snimljeni u ranijim modulima, a dostupna je i web stranica projekta početnica.org. Gostovanjima diljem Hrvatske koja počinju prezentacijom projekta, radionicama za srednjoškolce i projekcijom produciranih filmova Kreativnih strategija u prostorima MAPA-e ostvaruje se jedan od glavnih ciljeva programa – predstavljanje suvremene umjetnosti i angažirane video produkcije građanima kao infrastrukture edukacije.

'Direktna demokracija u školi' je neformalna grupa osnovana 2011. godine na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, ali okuplja oko sebe ljude različitih stručnih i dobnih profila. Grupa se okuplja zbog potrebe za prikupljanjem i proučavanjem materijala o direktnoj demokraciji i srodnim temama te širenjem njezine teorije i prakse. Primarni cilj grupe je obrazovanje šire javnosti o direktnoj demokraciji s posebnim naglaskom na mlade tj. srednjoškolsku populaciju. Problematiziranjem današnje prevladavajuće predstavničke demokracije odnosno partitokracije i stavljanjemnje u odnos sa temeljnom definicijom demokracije (vladavina naroda) pa tako uvodeći i pojam direktne demokracije, grupa Direktna demokracija u školi otvara prostor preispitivanju aktualnih društveno-političkih pitanja šireg (npr. ekonomski i patrijarhalni sistem) i užeg (pitanja vezana uz lokalne probleme od radnog mjesta, škole, kvarta…) konteksta usmjeravajući na građansku inicijativu i angažman u zajednici.
 
Projekt je podržan od strane Zaklade 'Kultura Nova' i Hrvatskog audiovizualnog centra