U subotu, 9. lipnja, u 11 sati, u Galeriji umjetnina u Splitu, otvara se drugi dio izložbe Boris Bućan / Gorki Žuvela. Nakon što se u prvom djelu izložbe predstavio izborom slika iz ciklusa 'Žena na mjesečini' i 'Dan kada je kiša padala naopako', izmijenjeni postav donosi izbor radova iz Bućanovog najnovijeg ciklusa 'Kada sam se družio s golubovima'. Istodobno će i segment izložbe Gorkog Žuvele biti osvježen s nekoliko novih radova.
vrijeme: 09.06.2012. 11,00
mjesto: Poreč: Eufrazijeva bazilika, Vila Polesini, otok Sv. Nikola
Boris Bućan i Gorki Žuvela stvorili su prepoznatljive i snažne opuse, Bućan u području grafičkog dizajna i slikarstva, dok se Žuvela uz navedene medije intenzivno bavi objektima i instalacijama. Na umjetničku scenu stupaju krajem 60-ih godina prošlog stoljeća kao važni protagonisti prve generacija autora Nove umjetničke prakse. Slijedeći postobjektne tendencije naglasak stavljaju na konceptualni aspekt umjetničkog stvaranja. Prije svega zanima ih proces i aktivna, živa komunikacija. Sukladno tim idejama napuštaju produkciju klasičnih estetskih predmeta namijenjenih izlaganju u galerijskim prostorima i izlaze na ulicu, trgove i druge javne prostore. Demokratska subverzija očitovala se i u rušenju granica između visoke, elitne umjetnosti utjelovljene u djelima visokog modernizma, i vizualnog jezika popularne kulture.
Stoga ne čudi da su oba umjetnika stekla iznimnu reputaciju u primijenjenom dizajnu, osobito u oblikovanju plakata. To osobito vrijedi za Bućana koji je od plakata učinio vizualno upečatljive ulične slike. Među njima se posebno ističu plakati rađeni za splitski HNK početkom 80-ih godina. Antologijski plakat za balet 'Žar ptica' i 'Petruška' završio je na naslovnici kataloga 'The Power of the Poster' u londonskom Victoria & Albert muzeju 1998.
Boris Bućan po mnogo čemu predstavlja jedinstvenu pojavu na likovnoj sceni. Od početka nije pristajao na očekivano. Biti medijski nomad za njega je značilo biti medijski prijestupnik. Umjetnost za njega nije demonstracija tehničke vještine već manifestacija oslobođenog duha. Ili kako sam efektno kaže Ne možete hodati bez misli po platnu. Na izložbi u Galeriji umjetnina predstavlja se radovima nastalim u zadnjih par godina. Za stotine slika istog formata inspiraciju nalazi u naizgled običnim događajima i situacijama. Međutim, Bućanu su oni tek povod za osebujnu igru asocijacija i ikoničko-metaforičkih kombinacija. Vedrina i beskrajna duhovitost zrače s ovih jednostavnih, a opet začudnih kompozicija. Sve je nastalo u dahu, u žurbi da ideja ili vizija ne nestane kao što se i pojavila. Autor također nastavlja specifičan dijalog sa svojim umjetničkim prethodnicima, od Picassa, Matissa i Giacometia do Morandia i Oldenburga. Slikom 'Bik' (2011.) Bućan se evidentno referira na Maljeviča i Bakića, ali i stvara djelo koje se svojom monumentalnom lapidarnošću može usporediti sa antologijskim plakatom 'Žar ptica'. Kao što se na slikama pretapaju motivi tako i u recentnim slikama novo i svježe počiva na ranijim iskustvima, osobito onim konceptualnim i dizajnerskim vezanim za oblikovanje plakata.

Društvenu osviještenost kao stav u umjetnosti i koncept kao polazište u radu Gorki Žuvela je zadržao do danas. Raznorodnost koja je osnovna odlika njegova izraza podvojila se u dva pravca: jedan vodi pričljivim radovima u kojima koristi različite kombinacije i spojeve materijala, tehnika, tehnologija. Drugi pravac ide ka redukciji izraza, forme, boje, prema sažimanju na osnovni koncept. Upravo takvi Žuvelini radovi u fokusu su ove izložbe.
Kako je za Žuvelin opus karakterističan rad u serijama, izložba će pokazati više recentnih serija slika, crteža, grafika i kombiniranih tehnika kao što su 'Tragovi', 'Stranice', 'Moje filozofiranje', 'Stanari', 'Latentno', 'Sjene – Sunce', te objekte i instalacija, u kojima se uz primarne postupke rada u mediju umjetnik bavi i metafizičkim pitanjima, zamišljen nad izazovima i dilemama današnjeg vremena.
Dva zadnja Žuvelina rada paradigmatična su: 'Splav', instalacija s rukom rađenom drvenom splavi i umjetnim kukcima propituje temu opstanka i preživljavanja u vremenima katastrofe. Drugi je rad s beskonačnom trakom na kojoj je ispisana riječ 'Isto'. Dok su riječi i slova čest motiv Žuvelinih radova, u pozadini stoji autorovo razmišljanje o suštini umjetnosti i života kao povratak na početak, ili beskonačno ponavljanje: 'Isto'.
Boris Bućan rođen je 1947. godine u Zagrebu. Akademiju likovnih umjetnosti u Ljubljani upisuje 1967. godine. Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1972. godine. Redoviti je član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti od 2006. godine. Pored brojnih domaćih i inozemnih nagrada dobitnik je nagrade Hrvatskog dizajnerskog društva za životno djelo. Živi i radi u Zagrebu.
Gorki Žuvela rođen je u Našicama 1946. godine. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1970. godine. Od 1976. predaje u Školi likovnih umjetnosti u Splitu. Od 1995. godine predaje na Studiju likovne kulture Sveučilišta u Splitu u zvanju docenta. Od 1997. godine predaje Slikarstvo na Odsjeku za slikarstvo Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu, danas u zvanju redovitog profesora. Živi i radi u Splitu.