izložba

Mala retrospektiva Milana Pavića


vrijeme: 29.10.2018.
mjesto: Zagreb, Fotogalerija Dubrava, Dubrava 51 a

U Fotogaleriji Dubrava otvara se u ponedjeljak, 29. listopada u 19 sati, mala retrospektiva Milana Pavića. 

Izložbu će otvoriti likovna kritičarka Branka Hlevnjak.

MILAN PAVIĆ – klasik fotografije

Ime Milana Pavića duboko je utisnuto u povijest fotografije i nalazi se u samom vrhu. Kao profesionalni fotograf bavio se raznim žanrovima: od dokumentarne life-fotografije do dokumetarne industrijske fotografije, od prezentacije događanja do razotkrivanja ljepote krajolika, te karakterističnih folklornih tipova (ljudi iz naroda). Potretirao je poznate osobe, jednako ljude kao i gradove. U cijelom tom nizu zadataka koje su pojedine institucije stavljale pred Milana Pavića, on je uspio izgraditi svoj fotopis, ili rukopis ako hoćete. U formalnom smislu to znači da je u svakoj vrsti fotografije dosegao visoki stupanj estetike: jasnoćom, preglednošću, mirom i potpunom staloženošću. Svejedno je li na fotografiji čistačica ulice ili je to industrijsko postrojenje, u svakoj se Pavićevoj fotografiji iščitava red. U crno-bijelim kompozicijama taj red nastaje promišljenom i odmjerenom smjenom svjetla i sjena; nenametljiv ritam uhvaćen u kadar s odnosima u kojima fotografirani objekti čine međusobno skladan odnos. Bilo da kadrira izbliza ili izdaleka, to jest, hvata li krupni plan ili zahvaća prostor širokokutno, Milan Pavić ne dopušta kompoziciji da “pobjegne” izvan zadanog izreza: ona zadržava slikovitost čvrstog i zaokruženog pogleda. Zato su fotografije Milana Pavića (naročito radi crno-bijelog filma) nekako ozbiljne i smirujuće. To su slike fotogeničnih motiva slikovitog dojma. Gdjekad i idealiziranih ugođaja.

Milan Pavić proslavio se dokumentarnim fotografijama moćnog “filmskog” ugođaja 1945. ulaskom partizana u Zagreb, njihovim stvarnim ulaskom 8. svibnja (bez ljudi na ulicama) i organiziranim dočekom 9. svibnja 1945. godine (sa svečanom ponovljenom ulaznom paradom). U toj seriji su i odlasci vojnika vlakovima s kolodvora kao i potresni događaji u logoru gdje su se pregledavali dokumenti i otpuštala vojska (ili zadržavali pojedinci). Šezdesetih godina Milan Pavić s ciklusom Amerika, donio je u zemlju, ili ako hoćete, pridodao je povijesti hrvatske fotografije aktualnost američke prostranosti, egzotičnosti i glamura s njujorških ulica, grada u kojeg su bile uprte sve uči zapadne Europe i koji je osamdesetih godina preuzeo primat Parizu u umjetničkom smislu centra. Sam ciklus Obnove ratom razorene zemlje sadrži približno 5000 fotografija.

Fotografije Milana Pavića možemo gledati i kao pojedinačne slikovite i fotogenične uratke, kao samostalne ikone jednog prohujalog vremena, ali i kao dijelove važnih slika prošlosti. Već smo naučili da motivi mijenjanju svoj izgled ili potpuno nestaju i njihovo jedino svjedočanstvo jest fotografija. S druge strane postoji ona dimenzija čiste estetike koja fotografije drži svježim i aktualnim, intelektualnim i emocionalnim doživljajem, bez velova nostalgije, ili nekog drugog žala. Po tome je Milan Pavić fotografski klasik.

Svaki novi izbor fotografija Milana Pavića, a ovaj su izvršili Slavka Pavić i Čedomil Gros, bacaju novo svjetlo na golemi fotografski opus Milana Pavića i otkrivaju poneku nepoznatu ili manje poznatu fotografiju iz vrijedne ostavštine crno-bijele umjetnosti u kojoj je Milan Pavić predano sudjelovao gotovo cijelu drugu polovinu dvadesetog stoljeća.

— Branka Hlevnjak

Izložba je otvorena do 22. studenoga 2018., i može se razgledati radnim danom od 10.00 do 20.00 sati.

Ulaz je slobodan.
 
http://www.ns-dubrava.hr/

(D.H.F., 24.10.2018)

Tagovi: milan pavić