izložba

Kršnjavi, Mašić i Quiquerez u Modernoj galeriji


vrijeme: 21.11.2012. - 09.12.2012.
mjesto: Zagreb; Moderna galerija, Andrije Hebranga 1

U Modernoj galeriji, do 9. prosinca, otvorena je izložba 'Prema impresiji 1871.-1881.', koja obuhvaća 77 djela trojice istaknutih hrvatskih slikara - Izidora Kršnjavoga, Nikole Mašića i Ferde Quiquereza.

Riječ je o studijskoj izložbi trojice slikara kojom se proučava hrvatsko slikarstvo 19. stoljeća, ističe autorica izložbe Dajana Vlaisavljević.

Povod izložbi bila je 85. godišnjica smrti Ise Kršnjavoga te 160. obljetnica rođenja i 110. godišnjica smrti Nikole Mašića, a Quiquerezova djela pridodana su zbog kronološke i stilske cjeline.

U sklopu muzejske obrade građe predstavljene na izložbi obavljeni su temeljiti konzervatorsko-restauratorski zahvati koji su uvelike pridonijeli točnijem razumijevanju tih djela.
Već je sam Kršnjavi izdvojio sebe, Quiquereza i Mašića u jednu cjelinu s obzirom na to da su u isto vrijeme pohađali muenchensku akademiju i tako stekli sličnu likovnu izobrazbu.

U doba kad su stvarali spomenuti umjetnici Hrvatska je bila siromašna, zaostala provincijalna sredina koja je čeznula za 'velikim' ostvarenjima i 'velikim' temama iz povijesti, mitologije, reprezentativnim portretima ili mrtvim prirodama. Tada nastaje Mašićeva 'Guščarica na Savi' (1880.-1881.).

Ferdo Quiquerez slikao je motive iz hrvatske povijesti idealizirajući borbu za vlastitu domovinu. Ostvario je nekoliko izvrsnih portreta, među kojima se ističe 'Portret starice' 1874./1875. iz Moderne galerije, a koji pokazuje 'najbolje što je mogao naučiti za kratka studiranja na muenchenskoj akademiji', ističe autorica izložbe.

Slikarski opus Izidora Kršnjavoga nije velik, slikarstvom se bavio desetak godina, a njegovo promišljanje slikarstva ide u smjeru svojevrsnoga idealiziranog realizma. Njegova 'Studija ženske glave' iz 1874. jedno je od najboljih ostvarenja u hrvatskome slikarstvu 19. stoljeća, čija važnost nije dovoljno istaknuta u kronologiji hrvatskoga slikarstva u tom stoljeću.
 
Kršnjavi, Mašić i Quiquerez svoje mjesto u genezi hrvatskoga modernog slikarstva 19. stoljeća nisu zaslužili slikarstvom i vizijom slikarstva koju su držali valjanom, nego djelima koja su se smatrala tek pripremama, čak vježbama za velika i važna ostvarenja, ističe se u najavi izložbe.
(Hina)

(M.K., 22.11.2012)