izložba

Izložba slika Gordane Bralić


vrijeme: 20.12.2011. - 05.01.2012.19,00
mjesto: Zagreb; Galerija Academia Moderna, Augusta Šenoe 11
organizator: Galerija Academia Moderna

U Galeriji Academia Moderna, u utorak, 20. prosinca, u 19 sati, otvara se izložba slika Gordane Bralić. Izložba ostaje otvorena do 23. prosinca te od 2. do 5. siječnja 2012.

Gordana Bralić slikama prikazanim na ovoj izložbi ostaje vjerna svojim prethodnim likovnim istraživanjima osnovanim na geometrijsko– minimalističkim principima. Naime, u autorice se u njenom samom umjetničkom početku probudila sklonost određenoj vrsti geometrizma kao sredstvu intelektualnog pristupa umjetnosti, tako da su već ti rani radovi ukazali na autoričinu promišljenost i zrelost, odnosno želju k sustavnom istraživanju problema kojeg si je zadala.


Gordana se služi svojevrsnom geometrijskom ikonografijom, ali samo kao polazištem za svoja likovna istraživanja koja su konceptualne provenijencije, a kreću se prema promišljanjima perspektive, iluzionizma i ambijenta. Za autoričin rad može se konstatirati da od pojedinačnog ide prema općem. Njeno platno, ne velikih dimenzija, samo je jedno koje čini sustavni niz. Ono je minimalističko i geometrijsko, ali već u odnosu s drugim, na prvi pogled vrlo sličnim, postaje nešto drugo. Stoga bi bilo pravilnije govoriti o slikamainstalacijama, koje su više prilog ambijentalnom no pojedinačnom prostornom iluzioniranju, jer ih treba iščitavati kao seriju, premda i svaka 'slika' za sebe funkcionira kao smišljeni, u autorice već u početku načeti likovni problem.

Koristeći principe minimalističke adicije, Gordana će na svako platno crnim akrilom nanijeti okomite linije koje se od slike do slike razlikuju svojom količinom, debljinom i rasporedom unutar zadanog kadra samog platna. Spaja ih po vizualnoj logici kao diptihe ili triptihe, a svi zajedno izloženi stvaraju profinjeni vizualni ambijent satkan od ritmičkih izmjena koje stvaraju prostornu iluziju. Crno-bijela akromatska gama tonova logično je odabrana, u stvari, jedina je i moguća kako bi problemi koje autorica istražuje bili ogoljeni od svega suvišnog.
 
Kada gledamo pojedinačnu Gordaninu sliku, uviđamo da se radi o autorefleksivnom i nereferencijalnom postupku jer se autorica u svom slikarstvu služi isključivo primarnim sredstvima koje sustavno nadograđuje kao izvjesno poslanje, odnosno realizaciju zadatka kojeg si je već u početku svog umjetničkog puta jasno zacrtala. Zadani format, grundirano i bijelim akrilom obojeno platno te nanošenje minimalističko–geometrijske forme crnom bojom ne dopuštaju nikakvu ekspresiju, naraciju ili deskripciju.

Ti su osnovni elementi dostatni za definiciju slike. To je, dakako, bit primarnog i analitičkog slikarstva kojemu je isključiva namjera afirmirati vlastiti metier, odnosno temeljne (primarne) činjenice slike. Gordana stoga analitički ispituje mogućnosti slike i samog procesa slikanja, izjednačuje finalno djelo s procesom njegova nastanka.

Njezino slikarstvo odražava primarne vrijednosti slike kao vrijednosti same po sebi razumljive, ali i proširuje njihove konvencije. Spajanje tih minimalističkih pojedinačnih elemenata u cjelinu, odnosno pomak k ambijentalnim i iluzionističkim promišljanjima kao konceptualnoj nadgradnji izraza koji je u svojoj osnovi minimalističke provenijencije, govori o specifičnosti i zrelosti umjetnice, kao i njenoj izrazitoj slikarskoj osobnosti koja afirmira slikarski senzibilitet jasnim autorefleksivnim stavom, danas, nažalost, zaboravljenim i napuštenim od većine suvremenih umjetnika. Mladen Lučić

 

(M.K., 19.12.2011)