Preskočite na glavni sadržaj

Štroligi – knjiga o tradiciji i običajima Vrbnika

Promocija knjige 'Štroligi', autora Marije Kraljić i Petra Trinajstića, te otvorenje izložbe fotografija 'Memento' Petra Trinajstića održava se u ponedjeljak, 24. rujna, u Narodnoj čitaonici, Rijeka, s početkom u 18,30 sati. Knjigu će, uz autore, predstaviti Ivana Vladilo, Jelena Butković te Mišo Cvijanović.
vrijeme: 24.09.2012. 18,30
mjesto: Rijeka; Narodna čitaonica, Korzo 24,
url: http://www.photori.org
'Štroligi' je knjiga čiji autori ravnopravno, medijem pisane riječi i fotografijom, bilježe i čuvaju kulturno blago, tradiciju i običaje Vrbnika s otoka Krka. S njom oni čuvaju svoju baštinu, svoj identitet, svoj specifikum. Odupiru se bespoštednoj globalizaciji; toplinu i vrijednosti svoga zavičaja suprotstavljaju danas dominantnoj diktaturi kapitala i profita. U ozračju potrošačkog koncepta društva ova knjiga bilježi, čuva neke zaboravljene vrijednosti - vrijednosti koje su nas oblikovale i formirale, duhovno i emocionalno dimenzionirale. Ovo je  vrijeme u kojem dominira industrija zabave, vrijeme u kojem se promovira pseudoživot, a ova knjiga svojim sadržajem i načinom kako je satkana, i riječju i fotografskom slikom, vraća nas na put našeg identiteta. Vraća nas nama samima. Ako rekoh da nas knjiga sa svom svojom kompleksnošću vraća nama samima, gdje smo mi to onda otišli, zalutali? Jesmo li zalutali? Jesmo li nestali? Nismo, već nas je dnevna dinamičnost i obilje globalizacijske efemernosti samo načas obezličilo.

Fotografije Petra Trinajstića donose jasnu sliku našeg lica ili u ovom slučaju bolje reći sliku pralica. Sadržaj i krajnji  izgled  ovih fotografija jasno odražava kompleksnost autorovog pristupa ovoj temi i način shvaćanja fotografske slike. Fotografija po naravi uvijek nosi u sebi neki oblik dokumentarnosti pa tako i u ovim fotografijama prepoznajemo vrlo konkretni ambijent, ambijent Vrbnika.


Ambijent malog mjestašca na Krku, rodnog mjesta autora, upotpunjen je sadržajima koji ovu fotografsku sliku u konačnici izdiže do simbola biblijskog  značenja. Autor drage osobe, osobe za  koje je emocionalno vezan ne snima klasičnim pristupom kao uobičajeni porodični portret, već ih organizira i pristupa im s pažnjom svetosti. Ozračje svetosti emanira se  iz ikonografske strukture i simboličkog inventara fotografije. Ove vrijednosti promatrač osjeća i prepoznaje ubilježenim kodom u svojoj genetskoj matrici. Taj fluid univerzalnosti premrežava i povezuje prostor univerzuma koji se stvara između fotografske slike i promatrača.

Fotografije Petra Trinajstića u knjizi Štroligi stvarane su, kako to sam autor objašnjava,  između duše i srca. Taj prostor ili ambijent  koji  nastaje iz suodnosa naših spoznaja i naših osjećaja jeste prostor istinskog stvaranja. Trinajstićeve fotografije prolaze  cijeli proces, i vremenski i radni, kroz nekoliko stvaralačkih faza. One ne nastaju trenutno iz  euforije ili želje da se nešto napravi, nego ih autor postupno i temeljito gradi, sloj po sloj. Tema im je takva da autor u svaki sloj ugrađuje i nas promatrače i naše kulturno nasljeđe. On to čini na način da svaki element obrađuje i prezentira u formi univerzalnog, u formi i značenju simbola. Svoj personalni doživljaj prevodi u snagu kolektivnog.

Autorova uronjenost u lice čovjeka u naše pralice  na najljepši način, kroz ove fotografije, otkriva nas nama samima i jasno odupire  sveprisutnoj dnevnoj efemernosti.' Borislav Božić, prof.