Izložbu 'Izbjegavajući crnu' Damira Facan-Grdiše možete pogledati u razdoblju od 2. studenog do 3. prosinca 2021. u Vršilnici / Novi dvori u Zaprešiću.
vrijeme: 02.11.2021. - 03.12.2021.
mjesto: Zaprešić
Damir Facan-Grdiša već duži niz godina istražuje aspekte doživljaja dviju tradicionalnih tema u slikarstvu - pojam nevjerojatne snage mora i sociološki aspekt grada. Dva likovno, karakterno i značenjski posve suprotna motiva umjetnik uzima kao polazište za razradu likovnih elemenata u području krajnje reducirane figurativnosti. Djela čiji je sadržaj oblikovan strukturama sazdanim od niza ponavljajućih elemenata realizirana su u tehnici akvarela, pri čemu svježina, sjaj i svjetlost definiraju atmosferu pojedinog rada. Svakoj slici prethodi skica neophodna za jasnu definiciju prostora i pomnu razradu planova unutar kompozicije. Istraživanje na površini papira odvija se paralelno u području kompozicije i svjetlosti. Matematičkom redukcijom ostvaruje se raster ponavljajućih planova čiji je ritam povremeno obogaćen uplivom druge boje ili linije drugačijeg karaktera. Akvarel kao tehnika obojane svjetlosti ne javlja se u potpunoj slobodi razlivene transparentne materije već prati karakter tankoćutne britkosti crteža, te preciznom kontrolom i beskrajnom strpljivošću autora nastaje pojedini val oblikovan nizanjem i do 15 tonova jedne boje. Oblikovanjem formi principom nizanja tonova zadržava se intenzitet boje i oblika na velikim formatima, a kontrast najsvjetlijih i najtamnijih tonova omogućuje utjelovljenje metafizičke ljepote svjetlosti i sjajnosti koja izbija iznutra.
Nakon uspješne izložbe pod nazivom "Konfrontacija prostora", koja je bila predstavljena u nekoliko gradova diljem Hrvatske, Damir Facan-Grdiša nastavlja s razvojem svog rada unutar ranije definiranih tematskih područja. Pojam grada kao simbola stabilnosti, zaštite, ali i ograničenja koji često daje hladan i distanciran dojam autor čini prihvatljivijim i pristupačnijim koristeći topli spektar boja, dok more uzima kao najgrandiozniju prirodnu pojavu koju reducira na geometrijske oblike kako bi postigao vlastitu specifičnu teksturu morske površine.
Sâm proces rada kreće od izrade jednostavne skice na malom formatu koja je u srži apstraktna, a služi za rješavanje osnovnih silnica. Prilikom izrade skice autor odlučuje hoće li konačna tema biti grad ili more te potom zatvara silnice u formu odabranog motiva i povećava crtež prenoseći ga na veliki format te postepeno nanosi lazuru po lazuru. Autor istražuje mogućnosti boje te eksperimentiranjem i preslagivanjem ostvaruje intenzitet boje koju akvarel inače posjeduje, ali ju je izazovnije postići na velikom formatu. Kako sâm autor kaže "u jednom trenutku sam spoznao da u procesu slikanja količinu formi i detalja određuje moja sposobnost ili mogućnosti određenog pigmenta da ga razvučem u što više tonova. Kad ne uspijem, bilo vlastitom nepažnjom ili ograničenjem pigmenta boje, tada formu prekidam (dijelim na dva ili više fragmenta) ne bih li izbjegao preveliku plohu crne boje". Damir Facan-Grdiša koristi prosijavanje podloge karakteristično za akvarel koje daje snagu djelu da i nakon dužeg perioda posjeduje kvalitetu svjetlosti. Elemente likovnog duha umjetnik unosi u materiju kroz likovni osjećaj crte, boje i volumena čime oni sami postaju psihički kreatori likovnog djela izraženi kroz dinamiku i ritam. U primjeru umjetničkog opusa Damira Facana-Grdiše primjenjiva je Peićeva misao kako umjetnik odabire onu tehniku koja odgovara karakteru njegova osjećanja, karakteru motiva ili likovne ideje čime dolazi do vizualne zvučnosti. U svom radu Damir Facan-Grdiša bavi se čistom likovnošću, a područje sadržajne poruke ostavlja slobodnim za vlastiti doživljaj i interpretaciju svakom zainteresiranom promatraču.
Izbor teksta iz predgovora Sonje Švec Španjol, mag.hist.art.
Organizator: Pučko otvoreno učilište Zaprešić i Galerija Razvid
Partner: Turistička zajednica grada Zaprešića
Izložbu podržali: Ministarstvo kulture i medija RH, Zagrebačka županija