Ovogodišnje, 17. izdanje Festivala nevidljivog filma Filmske mutacije počinje u subotu, 16. prosinca, u dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Osim u Zagrebu, program se odvija i u Rijeci.
vrijeme: 16.12.2023. -
mjesto: Zagreb
Festival se otvara trilogijom
Begotten (
Jednorođen) američkog filmskog, kazališnog i vizualnog umjetnika E. Eliasa Merhigea, koja spaja metafizički akcionizam njegova Theatreofmaterial, materijalnost filmske avangarde i strast za žanrom nesvjesnog - kozmičkog horora.
Begotten je prema Susan Sontag jedan od 10 najvažnijih filmova modernih vremena,
“briljantno, nepodnošljivo i nezaboravno - izvanredno originalno ostvarenje” koji je prikazivala i otkrivala prijateljima u svojoj dnevnoj sobi. Ili, prema Amosu Vogelu
“halucinantno remek-djelo koje napada našu podsvijest i tjera nas da doživljavamo umjesto da svjedočimo.” A jednako tako i za recentni treći dio ciklusa, opernu Odiseju Polia & Blastema Werner Herzog kaže
“Smiono. Nitko više ne istražuje nove slike i novi zvuk tako radikalno.”, a Tom Gunning sažima “Dugi krik prirode.”
Projekciji prethodi glazbeni performans SYZYGY, velške umjetnice glasa i suvremenog zvuka Elvin Brandhi, prvi čin beskompromisnog programa filmologa Daniela Birda - Napadanje čula: Povratak Artaudu.
Artoovski dvostruki program u Muzeju suvremene umjetnosti počinje u 17.30 sati s istoimenim kratkometražnim filmom
Atoma Egoyana i 16-mm filmom
Lavoisieru, koji je umro za vladavine terora Michaela Snowa, kemijskim požarom koji izgleda kao da je razvijen u kadi i spečen u pećnici, kako je napisao Jim Hoberman u tekstu "Još jednom, osjećajnije" nakon prvog gledanja Lavoisiera i Begottena 1991. godine.
Filmske mutacije nastavljaju zagrebački filmski i diskurzivni program 17. prosinca u MM Centru, 18. i 19. prosinca u kinu Kinoteka, a 20. prosinca u Art-kinu u Rijeci s dvostrukim programom KINO ARTAUD / KINO BRECHT koji traga za protu-slikama ekstinkciji tijela i patosa, može li misao nastaviti bez tijela, distanca bez blizine patosa.
U ponedjeljak 18. prosinca u kinu Kinoteka, u 19.30 odvija se drugo otvorenje s E. Eliasom Merhigeom s masterclassom prije projekcije 35-mm kopije njegova igranog filma
Vampirova sjena, simfonije strave s Johnom Malkovichem, Willemom Dafoeom, Udom Kierom koja prisvaja sjenu
Nosferatua F. W. Murnaua.
Iz programskog maratona britanskog filmologa Daniela Birda ističu se filmovi Waleriana Borowczyka (
Joachimov rječnik, Diptih, Renesansa, Igre anđela, Koncert, Rosalie, Doktor Jekyll i žene), psihodelični neo-noir Stephena Sayadiana (
Dr. Caligari), jedini film Jeana Geneta (
Ljubavna pjesma), simfoniju zvuka Andyja Warhola & Paula Morrisseyja (Velvet Underground i Nico) i film Nikosa Papatakisa (
Gloria Mundi) o glumici Olgi Karlatos koja glumi mučenu arapsku teroristkinju nedovršenog filma. Zatim, film Andrzeja Żuławskog (
Đavao) i adaptaciju kazališne predstave Petera Brooka prema drami Petera Weissa (
Marat/Sade - Progon i umorstvo Jean-Paula Marata kako ga predstavljaju zatvorenici azila u Charentonu pod vodstvom markiza de Sadea).
U programskoj suradnji s Hrvatskim filmskim savezom i Ivicom Đorđevićem, u utorak 19. prosinca u 19 sati u kinu Kinoteka povezuje se mutacijski program Daniela Birda i njegovo gostovanje na Kratkom utorku s trilogijom Sergeja Paradžanova (restauriranim filmovima
Kijevske freske, Hakob Hovnatanjan, Arabeske na Pirosmanijevu temu).
Ovaj mutacijski ciklus završava 20. prosinca u Art-kinu u Rijeci s Merhigeovim dvostrukim programom:
Vampirovom sjenom i trilogijom
Begotten uz glazbeni prolog Elvin Brandhi i razgovor s autorom za publiku Art-kina.
Filmske mutacije: festival nevidljivog filma su filmološki projekt o politikama filmskog kustostva nakon stoljeća filma i promišljanju modusa prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu. Politika projekta je povezivanje povijesnih filmskih avangardi sa suvremenim umjetničkim i diskurzivnim praksama u različitim prikazivačkim i izvedbenim kontekstima. Projekt je pokrenula filmologinja i izvedbena umjetnica Tanja Vrvilo u Zagrebu 2007. godine na temelju esejističke korespondencije objavljene u filmsko-književnom časopisu Trafic koji je koncipirao Serge Daney, s autorima pisama Movie Mutations: Pisma neke djece nekoj djeci 1960-ih.
Program se odvija se u Zagrebu i Rijeci u partnerstvu s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu, kinom Kinoteka, Hrvatskim filmskim savezom i MM Centrom Studentskog centra u Zagrebu te Art-kinom Croatia i Muzejom moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, a nastavlja u siječnju 2024.
Projekte umjetničke organizacije Film-protufilm podržali su Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture i medija RH, Ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Zaklada Kultura nova i Language Barrier Productions.
Sve detalje o programu možete pronaći na
službenoj web stranici festivala.
Izvor: HAVC